آخرین خبرها از آیین‌نامه واردات خودرو به مناطق آزاد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از پیگیری بازنگری آیین‌نامه واردات خودرو به مناطق آزاد خبر داد.

مهدی کشاورز با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو، اظهار کرد: مناطق آزاد درخواست بازنگری آیین‌نامه واردات خودرو را به دو وزارت‌خانه اقتصاد و صمت ارائه کرده است. البته این درخواست بازنگری فقط برای مناطق آزاد است.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز که پیگیر آخرین وضعیت این بازنگری شدم، اعلام کردند “درحال پیگیری هستند تا آیین‌نامه خاص مناطق آزاد بازنگری شود”.

واکنش مناطق آزادی‌ها به آیین‌نامه واردات خودرو

بر اساس این گزارش، در سومین روز از شهریور ماه، آیین‌نامه واردات خودرو که در ۲۶ مرداد ماه به تصویب هیات وزیران رسیده بود، توسط معاون اول رئیس جمهور نهایی و به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

بر این اساس، سعید محمد – دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی – با انتقاد از این آیین‌نامه اعلام کرد که در این مصوبه، مشوقات در نظر گرفته شده برای سرزمین اصلی بیش از مناطق آزاد است و مناطق آزاد با محدودیت بیشتری نسبت به سرزمین اصلی مواجه شده اند.

وی همچنین از نگاه کارشناسی و نقد فنی و قانونی به این مصوبه سخن گفته و ضمن بیان اشکالات این مصوبه و اجحاف در حق مناطق آزاد که در نهایت بهبود وضعیت اقتصاد کلان کشور را با مشکل مواجه می‌کند، بازنگری جدی در مصوبه اخیر و احیای نقش موثر و حیاتی مناطق آزاد در واردات هدفمند خودرو را از معاون اول رییس جمهور خواستار شده بود.

پس از آن شهرام موسوی – مدیر توسعه صادرات، امورگمرکی و ارزش افزوده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد – اعلام کرد که مناطق آزاد بر اساس مصوبه هیات وزیران مشمول آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو به سرزمین اصلی شدند. اما از آنجاکه اساس این آیین‌نامه ورود خودرو به سرزمین اصلی است، بسیاری از بندهای آن مبتلابه سرزمین اصلی و در تناقض با مقررات مناطق آزاد است. برای مثال در آیین‌نامه بحث حقوق ورودی مطرح شده است درصورتی که مناطق آزاد حقوق ورودی ندارد. این باعث شده است واردات خودرو به مناطق آزاد دچار مشکل شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات