آخرین وضعیت صدور کارت‌های سوخت

مدتی است که کارت سوخت یکی از دغدغه های مالکان خودرویی که کارت سوخت شخصی ندارند، شده است. طبق اعلام تا این لحظه٣٨٠ هزار درخواست صدور کارت سوخت وجود دارد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین به نقل از ایسنا، بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور وزارت نفت را برای توزیع بنزین از طریق کارت‌های سوخت شخصی مکلف کرد، هدف از اجرای طرح سامان‌دهی کارت‌های سوخت در مجاری عرضه، بهبود نظام توزیع سوخت با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی برای دریافت سوخت اعلام شده است.

در حال حاضر در هر سکوی جایگاه سوخت یک کارت اضطراری وجود دارد اما بعضا دیده می شود که مالکان خودرو با چالش هایی نیز مواجه هستند، در واقع این روزها نداشتن کارت سوخت شخصی دردسر ساز شده است.

۴۵٠ هزار کارت در باجه معطله پست قرار دارد

علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این رابطه به ایسنا، گفت: تا کنون ٢٩ میلیون کارت سوخت را صادر شده، سال گذشته سه میلیون و ٨٠٠هزار کارت را تولید کردیم، اکنون ۴۵٠ هزار کارت در باجه معطله پست قرار دارد، اکثر درخواست ها را تا پایان سال پاسخ دادیم اکنون ٣٨٠ هزار درخواست وجود دارد که در فرایند تولید است.

۴۰ روز زمان برای صدور کارت سوخت

وی با بیان اینکه  به دنبال کاهش فرایند زمانی این موضوع هستیم، زمانی صدور کارت سوخت تا شش ماه زمان می برد اما اکنون طبق پیش بینی ها بین ٣٠ تا ۴٠ روز فرصت لازم است تا کارت تولید شود، اظهار کرد: فرایندهایی را دنبال می کنیم که زمان بازهم کوتاه تر شود که در صورت پیاده سازی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انجام ۳۵ درصد از سوختگیری بنزین ٣٠٠٠ تومانی با کارت سوخت شخصی

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه برای دریافت بنزین ٣٠٠٠ تومانی تا پیش از اجرای طرح ساماندهی کارت‌های سوخت تقریبا ۱۰۰ درصد از کارت جایگاه‌ها استفاده می‌شد، گفت: اکنون ۳۵ درصد از سوختگیری بنزین ٣٠٠٠ تومانی با کارت سوخت شخصی انجام می‌شود. ۵۵ درصد فروش بنزین مربوط به بنزین ١۵٠٠ تومانی و ۴۵ درصد نیز ٣٠٠٠ تومانی است، تفاوت قیمت فرآورده‌های نفتی در ایران و کشورهای همسایه قاچاق را جذاب می‌کند.

چطور برای دریافت کارت سوخت اقدام کنیم؟

اما چظور می توان برای دریافت کارت سوخت اقدام کرد؟ در کل درخواست‌های تولید کارت دو دسته بوده، دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارت‌های نوشماره نامیده می‌شود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال می‌شود. پس از تولید خودرو، پلاک‌گذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارائه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکت‌گذاری ارسال می‌شود.

در مرحله پاکت‌گذاری آخرین آدرس مالک استخراج که این نکته حائز اهمیت و توجه مالکان خودرو است که آدرسی که روی پاکت چاپ می‌شود همان آدرس موجود در برگ سبز خودرو بوده که لازم است رانندگان آدرس خود را به روز کنند. به روز کردن آدرس برگ سبز هم در مراکز پلاک‌گذاری انجام خواهد شد.

فرآیند تحویل به این شکل است که بعد از پاکت‌گذاری کارت‌ها، توزیع و تحویل کارت‌ها توسط شرکت پست انجام می‌شود.   در زمان تحویل باید در حضور مأمور پست در پاکت توسط مالک باز شود و تطابق مشخصات مندرج روی کارت با مشخصات مالک انجام شود؛ در صورت وجود مغایرت یا مشکل دیگر کارت به مأمور پست عودت داده می‌شود که این مورد خیلی کم و نادر است.

ضمن اینکه به پست الزام شده که دریافت وجه در زمان تحویل، باید از طریق پوز بانکی انجام و به مالکان خودرو نیز توصیه شده که به مبلغ روی پاکت توجه داشته باشند و صرفاً همان مبلغ را از طریق پوز واریز کنند. دسته دوم، صدور کارت المثنی است، مالکین برای ثبت اطلاعات نیاز به مراجعه به سازمان یا مرکز خاصی ندارند و برای درخواست المثنی نیز باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک و وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس+۱۰)  مراجعه کنند و توصیه ما این است که با توجه به محدودیت‌ها در تأمین کارت، پس از مطمئن شدن از مفقود شدن درخواست المثنی ثبت شود.

نزدیک به یک سال است که سامانه صدور کارت سوخت المثنی راه اندازی شد تا مالکان خودرو بدون نیاز به مراجعه حضوری بتوانند به راحتی درخواست صدور مجدد کارت سوخت خود را ثبت کنند. متقاضیان بعد از اعلام مفقودی کارت سوخت قدیمی خود باید به نشانی mob.gov.ir مراجعه و گزینه ورود را انتخاب کنند. در صفحه باز شده باید گزینه ورود با شماره همراه را انتخاب کنید. حالا با وارد کردن شماره همراهتان یک کد تایید دریافت می‌کنید و با وارد کردن این کد وارد صفحه اصلی خدمات هوشمند دولت همراه می‌شوید. در مرحله بعد از شما خواسته می‌شود که اطلاعات حساب خود را تکمیل کنید و ثبت کنید تا امکان دسترسی به بخش خدمات را داشته باشید. حالا در لیست خدمات گزینه درخواست کارت سوخت المثنی را ثبت کنید.

 مدارک لازم برای دریافت کارت سوخت المثنی

بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مدارک هویتی مالک برای درخواست المثنی کارت هوشمند سوخت به شرح زیر است: برای اشخاص حقیقی، یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نیاز است. برای اشخاص حقوقی نیز معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده نیاز است. دارندگان وکالتنامه معتبر قانونی از مالک نیز می توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نسبت به اخذ خدمات مورد نیاز اقدام کنند.

در مورد خودروهای لیزینگی (خودروهای اجاره به شرط تملیک)، اسناد و مدارک در اختیار استفاده کننده خودرو شامل کارت خودرو ملاک عمل است. مدارک شناسایی وسیله نقلیه نیز شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث معتبر می شود.

برای تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +۱۰ واریز مبلغ ۱۰ هزار تومان در پایانه­ های pos بانک ملت مستقر در این دفاتر و اخذ رسید ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی از کاربر، مراحلی است که باید طی شود.

کسانی که در سایت دولت همراه ثبت نام کرده‌اند، نیازی به ارائه درخواست المثنی ندارند. کارت سوخت این اشخاص از طریق اداره پست به آدرسی که اعلام کرده اند ارسال می شود.

پیگیری کارت سوخت به صورت آنلاین

یکی از راحت‌ترین راه‌های پیگیری کارت سوخت المثتی استلام وضعیت آن به صورت آنلاین از طریق سایت epolice.ir است. برای این کار کافی است که به بخش پیگیری کارت سوخت  این سامانه مراجعه کنید و شماره پلاک و کد رهگیری که در اختیارتان قرار گرفته است را وارد کنید تا به شما مرحله صدور نمایش داده شود. همچنین مراجعه حضوری به همان مرکزی که درخواستتان را در آن ثبت کرده‌اید یکی دیگر از راه‌های پیگیری کارت سوخت است.

در مواردی ممکن است کارت سوخت شهروندان در جایگاه جامانده باشد که جهت بهبود فرآیند پس از شناسایی اطلاعات، این کارت‌ها توسط کارمندان جایگاه در سامانه جی‌تی‌اس (سامانه برخط اعلام خرابی تجهیزات جایگاه‌ها) ثبت و امکان جستجو در لیست کارت‌های جامانده از طریق آدرس www.scs.niopdc.i میسر و مدام اطلاعات کارت‌های جامانده توسط اپراتور در این سامانه به روز می‌شود، زمانی که اطمینان حاصل شد که کارت پیدا نمی‌شود مالک باید با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ که در کل کشور بیش از ۱۰۰۰ دفتر پلیس وجود دارد، مدارک هویتی، مدارک ماشین و بیمه‌نامه را ارائه و در صورتی که مالک نیست باید با وکالت‌نامه اقدام کند. پس از استعلام و تائید، کارت قبلی ابطال و سهمیه کارت به کارت جدید منتقل خواهد شد.

کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها تا سه ماه نگهداری می‌شود

کارت‌های سوخت جامانده در جایگاه‌ها تا سه ماه نگهداری و در صورت مراجعه مالک با مدارک کارت خودرو و کد ملی قابل تحویل است. متقاضیان درخواست کارت هوشمند سوخت نوشماره و المثنی برای پیگیری از وضعیت درخواست کارت سوخت خود به درگاه post.ir مراجعه کنند و یا سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام کنید

برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت شخصی برای رمزگشایی به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان محل سکونت و در مسافرت‌ها به اولین ناحیه استان مقصد مراجعه کنید.

برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، از در اختیار گذاردن رمز کارت سوخت خود به دیگران جداً خودداری و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی خود به دیگران جدا خودداری کنید.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات