موسس و مدیر آتلیه هنر والا

آموزش هنر در مدارس اجباری شود

شادی و شور عمیقی در ظاهرش نمایان است و در همان نگاه اول از انرژی مثبتی که به مخاطبان انتقال می‌دهد هم می‌توان فهمید که هنرمند است و در رویاهای هنری‌اش سیر می‌کند. استعداد نقاشی از دوران دبستان با او همراه بود و او را به تحصیل در هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های هنر نقاشی سوق داد، به‌طوری که هم‌اکنون به عنوان استاد در این حرفه جذاب به هنرجویان آموزش می‌دهد. این بانوی هنرمند، زهرا کریمی والا، موسس و مدیر گالری هنری والا است که در گفت‌وگو با ماهنامه “دنیای سرمایه‌گذاری” بر این نکته اشاره داشت که سال‌ها فعالیت در این رشته هنری، من را به شرکت در نمایشگاه‌های مختلف سوق داده و تاکنون در نمایشگاه‌های مختلفی مانند نمایشگاه گروهی به همراه دوستان خود در سال ۱۳۸۵، نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرای امام علی (ع) اسلامشهر در سال ۱۳۹۴، نمایشگاه انفرادی در فرهنگسرای قرآن تهران در سال ۱۳۹۶، نمایشگاه انفرادی در نگارخانه هنر اداره ارشاد اسلامشهر در سال ۱۳۹۸، نمایشگاه گروهی در گالری ابتدا در سال ۱۴۰۲ و… شرکت داشته‌ام و ۳ اثر از من در کتاب ARTE LIBERE اسپانیا در سال ۱۴۰۰ چاپ شده است. ماحصل این مصاحبه را می‌خوانیم.

در خصوص فعالیت‌های هنری خود و چگونگی ورودتان به رشته نقاشی توضیح دهید.

از همان دوران کودکی، دفتر نقاشی و مداد رنگی همیشه همراهم و علاقه به هنر در وجودم نهفته بود، به‌طوری که اطرافم را انواع وسایل و طرح‌های نقاشی فراگرفته بود. از آنجایی که این هنر به صورت ذاتی در من وجود داشت و با وجود آنکه تنها شخصی از میان اعضای خانواده بودم که به سمت این هنر سوق پیدا کرده بود، برای ادامه این هنر دلسرد نشدم و حتی لحظه‌ای از آن غافل نبودم. به لطف خدا در این مسیر، خانواده و به ویژه برادر بزرگم بسیار مشوقم بودند و با وجودی که استعداد زیادی در رشته ریاضی داشتم، اما در نهایت در رشته طراحی دوخت به ادامه تحصیل مشغول شدم که با مداد هم سروکار داشت. بعد از اخذ دیپلم و قبولی با نمره عالی در این هنر، انگیزه‌ای برای ورود به دانشگاه نداشتم و تنها یک سال به‌طور ضمنی و بدون آمادگی در کنکور شرکت کردم و در بخش تخصصی نمره‌های بالایی کسب کردم. پس از آن، فعالیت هنری و کار با آبرنگ را ادامه دادم و نقاشی‌های مختلفی بر اساس طرح‌های مورد مشاهده کشیدم. در کنار آن، خیاطی و طراحی از دیگر هنرهای مورد علاقه من بود تا اینکه از سال ۱۳۸۵ به‌طور حرفه‌ای و تخصصی نزد استاد سید اصغر محمودی از صفر تا صد هنر طراحی را آموختم و تاکنون نیز در این زمینه به ویژه در بخش مبانی طراحی، مشغول به کار هستم. بعد از آن با اولین پیشنهاد در نمایشگاه حضور یافتم و در سال ۱۳۹۴ اولین نمایشگاه انفرادی خود را دایر کردم که بسیار پربار بود و ضمن جلب توجه مسئولان شهر اسلامشهر، لوح تقدیرهایی نیز دریافت کردم. ناگفته نماند، سبک نقاشی‌های من رئالیسم است که با استفاده از مداد، مداد رنگی، گواش، رنگ روغن، قلم فلزی و پاستل اجرا می‌شود.

از چه زمانی به آموزش رشته نقاشی روی آوردید؟

در ابتدا موافق آموزش دادن نبودم و احساس می‌کردم که مهارت و توانایی در آموزش را ندارم، اما با توکل بر خدا و تلاش مضاعف، تاکنون با عشقی که به این رشته دارم، گام‌های موثری در زمینه آموزش برداشتم، به‌طوری که هم‌اکنون هنرجویانم کارهای خوب و قابل قبولی را ارائه می‌دهند. بعد از آن به منظور ارائه آموزش‌های بیشتر مکانی را اجاره کردم و سه روز در هفته به آموزش رشته نقاشی اختصاص یافت، ولی به مرور زمان، با تاسیس گالری هنری والا، طبقه دوم منزل پدری‌ خود را به عنوان آموزشگاه انتخاب کردم. هم‌اکنون حدود ۲۵ هنرجو در گالری هنری والا مشغول به آموزش هستند و در تلاش هستم تا همه‌چیز با تلاش همگی و هماهنگی آن‌ها پیش برود. البته قبل از آموزش، به منظور آشنایی بیشتر با میزان توانمندی هنرجویان از آن‌ها تست می‌گیرم. در حال حاضر نیز در فرهنگسرای ملل قیطریه و فرهنگسرای انقلاب در منطقه کمیل، مشغول آموزش به هنرجویان هستم. ناگفته نماند، فعالیت‌های ما عمدتا در فضای مجازی و از طریق کانال‌های اینستاگرام به نشانی (@ZAHRA_KARIMIVALA) و تلگرام صورت می‌گیرد.

تاکنون در چه نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی حضور داشته‌اید؟

در مدت فعالیت خود در نمایشگاه‌های متعددی حضور داشته‌ام که می‌توان به نمایشگاه گروهی با هنرجویان خود در نگارخانه هنر اداره ارشاد اسلامشهر در سال ۱۳۹۹، نمایشگاه انفرادی در نگارخانه رسول مهر اداره ارشاد اسلامی تهران در سال ۱۴۰۱، نمایشگاه گروهی برج آزادی در سال ۱۴۰۲، نمایشگاه گروهی با هنرجویان خود در فرهنگسرای انقلاب در سال ۱۴۰۲، برگزاری ورک‌شاپ در مراسمی با عنوان مادران چشم‌انتظار در فرهنگسرای انقلاب در سال ۱۴۰۱ و… اشاره کرد. شایان ذکر است، با دریافت مدرک تدریس هنر نقاشی از فرهنگسراها، از انجام هیچ فعالیتی کوتاهی نکردم و جهت دست‌یابی به اهداف بلندمدت خود به صورت مداوم در تلاش هستم.

در این مسیر چه اندازه به موضوع درآمدزایی توجه داشته‌اید؟

در ابتدا برای کسب درامد و تهیه مواد اولیه مورد نیاز نقاشی، در زمینه‌های مختلف از جمله تدریس دروس ابتدایی به صورت خصوصی فعالیت داشتم و ۲ سال هم به عنوان معلم نقاشی در یکی از مدارس دخترانه اسلامشهر مشغول به کار بودم که با استقبال زیادی هم مواجه شد. بعد از آن با یادگیری تکنیک‌های مختلف وارد فرهنگسرا و به تدریج به عنوان مدرس هنر نقاشی مطرح شدم. در مسیر فعالیت خود در تلاش هستم تا هنر واقعی و موضوعات واقعی را برای مردم به نمایش بگذارم. قطعا موضوع اقتصاد و درآمدزایی در هنر اهمیت زیادی دارد، هرچند که باید دانست، هنرمندان به چشم تجارت به این حوزه نگاه نمی‌کنند. نقاشی ترکیبی از رنگ‌ها و وسایل مختلف است و ریشه در عشق درونی آدم‌ها دارد.

معمولا هنرجویانی به موفقیت می‌رسند که در کنار استاد خود احساس امنیت و آرامش کنند. این احساس چگونه از طریق شما منتقل می‌شود؟

همیشه سعی من بر این بوده که با حالت مستبدانه با هنرجویان برخورد نکنم، اما در کار آموزش برای پیشرفت وضعیت هنری کاملا جدی بوده‌ام؛ هنرجویان با این شرایط در کنار اینکه احساس آرامش درونی دارند، نسبت به آموزش جدی این هنر اهتمام می‌ورزند. به عنوان مثال، یکی از هنرجویان من برای سرگرمی به کلاس‌های هنری آمده بود، به همین دلیل به او پیشنهاد کردم که کل شهریه‌اش را پس بگیرد و به کارهای سرگرم‌کننده دیگری بپردازد. متاسفانه در کشورمان به هنر نقاشی با این چشم نگاه می‌شود و همین موضوع موجب شده تا افراد زمان‌های کوتاه خود مانند تعطیلات تابستان را به این بخش اختصاص می‌دهند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با کشیدن دو تابلو و امضاء آن، در این رشته به درجات بالایی دست پیدا کرده‌اند، در حالی که نقاشی وسیع‌تر از این است و باید صفر تا صد نقاشی را آموخت. هم‌اکنون نقاشی تا جایی در ذهن و درون من ریشه دوانده که بسیاری از اوقات خود را صرف آن می‌کنم و تمام فکر و ذهن خود را به آموزش اختصاص داده‌ام، به‌طوری که برخی از هنرجویان به واسطه این آموزش‌ها به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند.

شاید این موضوع ریشه در عدم فرهنگ‌سازی دارد، در این خصوص چه نظری دارید؟

این نگرش کوتاه‌مدت نسبت به هنر بسیار اشتباه است، همان‌طور که یک نفر تا پایه اول و دوم را نگذراند، نمی‌تواند برای پایه‌های بعدی آماده شود. هنر هم نیازمند گذراندن دوره‌های طولانی و مستمر است. با توجه به این موضوع در ابتدای جذب هنرجو، مراحل کاری به او و خانواده‌‌اش توضیح داده می‌شود و پس از آن برای انجام کارها آماده می‌شود. ای‌کاش آموزش هنر نقاشی مانند ریاضی و فیزیک در مدارس و دانشگاه‌ها اجباری بود تا در این زمینه افراد توانمند، فرصت بیشتری برای پرورش داشتند. در همه مسیرهای آموزشی به هنرجویان تاکید می‌کنم که وظیفه من آموزش چند خط یا طراحی نیست، بلکه هدف قرار گرفتن آنان در مسیر موفقیت و شکوفایی است. درست مانند یک مادر مدام فکرم درگیر هنرجویان است و دائم به این فکر می‌کنم که در چه مسیری از زندگی قرار گرفته و با چه مسائلی روبه‌رو هستند. همیشه به هنرجویانم توصیه می‌کنم که با تلاش مستمر به فعالیت بپردازند و من هم بر کار آن‌ها نظارت خواهم داشت.

 و سخن آخر…

یکی از درخواست‌های من از مسئولان این است که به این عرصه توجه بیشتری داشته باشند؛ هرچند که باید دانست، در هر مسیر و راهی سختی و آسانی وجود دارد، اما برای ادامه آن باید تلاش و پشتکار داشت. همان‌طور که من هم در این سال‌ها با فراز و نشیب‌های زیاد، ایستادگی کرده و مسیر را با استواری ادامه داده‌ام. مسیر زندگی و موفقیت علاقه‌مندان به هنر، بستگی به افکار اشخاص دارد؛ در هر شرایط و موقعیت زندگی که قرار داشته باشند.

انتهای پیام/

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات