یادداشت؛ نادر کریمی جونی

ابقا از سر ناچاری

فاطمی امین کم کم برای حضور در جلسه استیضاح و دفاع از خود آماده می شود. اکنون برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی در گفتگوی های غیر رسمی تقاضای باقی ماندن سید رضا فاطمی امین را به عنوان وزیر صنعت معدن تجارت را مطرح می کنند.

فاطمی امین کم کم برای حضور در جلسه استیضاح و دفاع از خود آماده می شود. اکنون برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و فعالان اقتصادی در گفتگوی های غیر رسمی تقاضای باقی ماندن سید رضا فاطمی امین را به عنوان وزیر صنعت معدن تجارت را مطرح می کنند. آن ها می گویند همین الان هم بسیاری از وظایف و ماموریت های وزارت مهم و راهبردی صنعت،‌ معدن، تجارت روی زمین مانده و به سرانجام نرسیده است و اگر وزیر مذکور تغییر کند با اوضاعی که هم اکنون بر دولت حاکم است، نه فقط معلوم نیست کی و چه موقع نفر دیگر بر مسند وزارت خانه بنشیند، بلکه روشن نیست که آیا او تواناتر از وزیر فعلی است یا نه؟! این افراد می گویند تا آن موقع احتمالا قرار است این وزارت خانه با سرپرست اداره شود و روشن نیست که آیا سرپرست به کار گمارده شده، می تواند وزارت خانه مهمی چون صمت را اداره کند یا دچار محافظه کاری ها و احتیاط معمول سرپرست ها می شود.

این پیچیدگی ها و مشکلاتی که در تغییر وزیر رخ می دهد، به ویژه تجربه استعفای وزیر کار که حتی در طول سه ماه هم سید ابراهیم رئیسی نتوانست جای خالی او را پر کند، باعث شده تا نگرانی هایی در مورد رای آوردن استیضاح و برکناری فاطمی امین به وجود آید. به ویژه این سوال مطرح است که در اطرافیان رئیسی چه کسی برای تصدی امور این وزارت خانه مهم و راهبردی مناسب است. ناظران می گویند در مورد وزارت خانه کمتر حساس ولی پرمشغله کار، رفاه و تامین اجتماعی گزینه های زیادی در مقابل رئیس جمهور قرار نداشت جنان که وقتی اولین نفر که سرپرستی وزارت خانه را برعهده داشت نتوانست اعتماد مجلس را جلب کند، رئیسی یکی از معاونان خود که فردی شناخته شده تر بود را روانه مجلس کرد و او توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. در واقع اگر گزینه های متعددی در مقابل رئیس جمهور قرار داشت، او حاضر نمی شد معاون اجرایی خود را برای پر کردن صندلی خالی وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی روانه پارلمان کند.

این واقعیت ها و درک کامل از شرایط دولت حاضر و کشور، صنعتگران را دل مشغول کرده است. آنان نگران هستند که مبادا همین روند در مورد وزارت صنعت، معدن، تجارت رخ دهد و رشته هایی که فعالان اقتصادی طی یک سال گذشته ریسیده اند را پنبه کند. به همین جهت و در تریبون های مختلف، چهره های مرجع تولید و صنعت از نمایندگان مجلس تقاضا می کنند تا با ابقای فاطمی امین، اجازه ندهد کارهای انجام شده و راه رفته شده نابود گردد.

از این جهت آن چه امروز رخ می دهد می تواند به ابقای وزیر صمت منجر شود اما این ابقا شاید از سر اهلیت و کاردانی فاطمی امین نباشد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات