احیای منابع آبی کشور عامل رونق صنعت گردشگری

عدم استفاده بهینه از منابع آبی یکی از معضلات مهم بخش گردشگری به شمار می‌آید و در آینده‌ای نزدیک خطر کاهش جاذبه‌های طبیعی کشور را به همراه خواهد داشت، بر همین اساس متخصصان حوزه آب پیشنهاد می‌کنند که دولت باید به منظور جلوگیری از خشک شدن منابع آبی کشور و از بین رفتن بافت‌های گیاهی و جنگلی، سیاست‌گذاری‌های مناسبی در این حوزه تدارک ببیند. از طرفی آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که با توجه به فرصت‌های خوب کشور در این بخش، باید از آن برای جبران کمبودهای حوزه گردشگری در آینده‌ای نزدیک بهره بگیریم.

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ یحیی مازاده، کارشناس ارشد منابع آب در این زمینه گفت: هر جامعه‌ای در سراسر دنیا وابسته به منابع آب بوده و این موضوع نقشی کلیدی در افزایش جاذبه‌های طبیعی به عنوان عامل اساسی جذب گردشگران داشته است. برای مثال، در ایران باستان، موضوع شهرسازی در مناطق سرشار از آب مد نظر بوده است. حتی شهرها و روستاهای سرشار از جاذبه‌های طبیعی، مدیون منابع آبی فراوان بوده، بر همین اساس می‌توان گفت که نخستین تمدن‌ها، شکل‌گیری خود را مدیون منابع آبی هستند.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش درآمدهای گردشگری برای رشد و توسعه اقتصادی و حرکت اقتصاد کشورهای دنیا به این سمت اظهار کرد:

مدیریت صحیح منابع آبی یکی از ملزومات رشد بخش گردشگری و زمینه‌ساز تقویت ظرفیت‌های این حوزه است. به عنوان مثال، می‌توان با حل مشکل آب در استان اصفهان جذابیت آثار تاریخی همچون سی و سه پل را چندین برابر کرد. از طرفی، این موضوع به حفظ پوشش جنگلی استان‌های مازندران و گیلان کمک خواهد کرد.

کارشناس ارشد منابع آب با اشاره به استراتژی مدیریتی غلط که موجب تغییرات اقلیمی و خطرات جدی برای محیط‌زیست شده، اظهار کرد: کشورمان از نظر موقعیت آب و هوایی و همچنین منابع طبیعی جزو کشورهای پرجاذبه به شمار می‌رود و از دیرباز مورد توجه گردشگران دنیا بوده، بر همین اساس باید تلاش کنیم تا با استفاده از شیوه‌های نوین در استفاده از منابع آبی و همچنین بهره‌گیری مناسب از آن، شرایط مناسبی را برای افزایش گردشگران خارجی فراهم کنیم و کشور را از خطرات زیست‌محیطی نجات دهیم.

مازاده با بیان این موضوع که توزیع بهینه منابع آب کشور، نقش مهمی در حفظ جذابیت دیگر آثار گردشگری مانند بناهای تاریخی، مذهبی و… دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از شهرهای کشورمان با پدیده خشک‌سالی روبه‌رو شده‌اند و همین امر در بلندمدت، موجب مهاجرت ساکنان و کمرنگ شدن جاذبه آثارها و بناهای تاریخی خواهد شد که این موضوع، جایگاه و اعتبار آثار تاریخی را زیر سوال می‌برد.

وی با ذکر این موضوع که دولت باید با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری مانند تقویت منابع آبی و تدوین برنامه‌های اثربخش در توزیع آب، جانی تازه به این حوزه ببخشد، افزود: با توجه به نقش گردشگری در افزایش درآمدهای ارزی و اهمیت این موضوع در بحران اقتصادی فعلی کشور، پرداختن به صنعت گردشگری با رویکرد حفظ منابع آبی، ضمن اشتغال‌زایی برای کشور به حل برخی از مشکلات کشور منتهی می‌شود و در بلندمدت تحولی عمیق در بخش گردشگری ایجاد خواهد کرد.

کارشناس ارشد منابع آب با اشاره به دریاچه‌ها، سدها، تالاب‌ها و رودخانه‌ها به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری بیان کرد: ظرفیت زیادی برای رشد گردشگری و افزایش گردشگران از مسیر این منابع وجود دارد. از سوی دیگر، این موضوع موجب حفظ و نگهداری از منابع آب در بلندمدت خواهد شد. به بیانی دیگر، با فرصت سازی در این بخش می‌توان هم از منابع آبی محافظت کرد و هم از درآمدهای گردشگری بهره‌مند گردید.

مازاده در ادامه افزود: البته در کنار حفظ منابع آبی باید به موضوع کیفیت این منابع نیز توجه داشته باشیم. همچنین باید جهت حفظ این منابع و برخورد با آن، آموزش‌های کافی به مردم داده شود. برای مثال، هنگام بازدید گردشگران از جاذبه‌های این بخش باید نحوه برخورد آنان با منابع آبی و چگونگی استفاده قانونی از آن تشریح گردد تا شاهد آلودگی یا کاهش کیفیت این منابع نباشیم.

انتهای‌پیام/

 

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات