به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

احیای ۳۵۷ معدن کوچک مقیاس طی ۹ ماه در ۱۴۰۲ + فعال‌سازی و توسعه

عباس جرجانی - احیای 350 معدن کوچک مقیاس

عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیاء معادن کوچک‌مقیاس با بیان این اینکه احیای ۳۵۷ معدن کوچک مقیاس طی ۹ ماه در ۱۴۰۲ محقق شده است،گفت: از ابتدای فروردین تا پایان آذر، ۲۷۳ معدن احیا و فعال سازی و ۸۴ معدن نیز توسعه یافت.

احیا و فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در دستور کار

وی گفت: احیای ۳۵۷ معدن کوچک مقیاس طی ۹ ماه انجام شده و با راه‌اندازی کامل و تکمیل ظرفیت این معادن، برای بیش از۱۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. جرجانی همچنین با اشاره احیای ۳۵۷ معدن کوچک مقیاس طی ۹ ماه افزود: اقدامات زیرساختی این طرح در حال حاضر شامل ۱۸ طرح «در حال اجرا»، یک طرح «در دست مناقصه پیمانکار» و نیز ۲۴ طرح «در حال مطالعه» است.

مجری طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس با اشاره به اقدامات دیگر انجام شده در سال جاری تصریح کرد: رفع موانع تولید برای ۱۹ واحد معدنی در استان گیلان، پذیرش ۳۶ پرونده در روند صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و پایش ۲۲۲ معدن احیاشده سال ۱۴۰۱ در ۱۱ استان، از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره احیای ۳۵۷ معدن کوچک مقیاس طی ۹ ماه ادامه داد: معرفی ۵۹ بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری شامل ۳۲۹ محدوده در اختیار ادارات کل صمت استان‌ها، از دیگر فعالیت های صورت گرفته در راستای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس است. 

توسعه ۳۵۷ معدن کوچک مقیاس طی ۹ ماه

پیشتر در اخبار آمده بود؛ معادن کوچک مقیاس حدود ۹۸.۳ درصد از معادن کشور را به خود اختصاص داده اند و سهم ۸۵ درصدی از اشتغال معادن را نیز دارند، اما واگذاری اشتباه این معادن به افرادی که توان مالی یا فنی مناسبی ندارند، موجب شده عملیات معدن کاری در این معادن به درستی صورت نگیرد.

همچنین بررسی‌های انجام شده در حوزه معادن نشان می‌دهد؛ مهمترین چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد به ترتیب در حوزه‌های تامین منابع مالی، زیرساخت، فرآوری مواد معدنی، اکتشاف، هماهنگی فروش، تامین تجهیزات، دریافت تسهیلات، نیروی انسانی، منابع طبیعی، محیط زیست و معارضین محلی است، که اگر این چالش‌ها برطرف و معادن کوچک مقیاس توانمند شوند به راحتی می‌توان این معادن را توسعه داد.

سال گذشته نیز جرجانی مجری طرح احیاء و فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس نسبت به ضعف تجهیزات در حوزه معادن کوچک مقیاس هشدار داده و گفته بود: بزرگترین معضل در این بخش، کمبود ماشین‌آلات معدنی است؛ هرچند با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت و ارائه مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها شرایط بسیار بهتری نسبت به دو سال قبل وجود دارد.

وی همچنین به موضوع بازار به عنوان دومین مشکل فراروی راکد و غیرفعال شدن معادن کوچک‌مقیاس اشاره کرد و گفته بود: به طور کلی معدن‌کاران در موضوع بازاریابی ضعیف هستند؛ این در حالی است که برخی شرکت های بزرگ ایرانی در سطح جهانی به انجام عملیات بازاریابی و فروش محصولات معدنی می‌پردازند که در حال استفاده از ظرفیت و توان آنها و معرفی‌شان به مدیران معادن هستیم.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات