ارائه خدمات IT و ICT به سازمان‌های مختلف در قالب پنجره واحد

مدیرکل بازاریابی و فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت گفت:با توجه به ترکیب سهام‌داری و اضافه شدن ارتباطات سیمی به ارتباطات بی‌سیم، چشم‌انداز بنده این است که مبین‌نت به پنجره‌ای واحد برای خدمات IT و ICT سازمان‌های مختلف تبدیل می‌شود. این یک گام بسیار مهم است و به هدف مورد نظرمان خیلی نزدیک هستیم. با تلاش و پشتکاری که از مجموعه همراه اول و مبین‌نت سراغ دارم، فکر می‌کنم که به‌ زودی شاهد اقدامات بزرگ‌تری باشیم.

ناصر مرادی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه پروانه فعالیت شرکت مبین‌نت، به ‌عنوان یک اپراتور ارتباط بی‌سیم با تکنولوژی وایمکس در سال ۱۳۸۷از سوی سازمان تنظیم صادر شد و این شرکت فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد،گفت: در واقع ما اولین اپراتور بزرگ سراسری کشور بودیم که خدمات وایمکس را در ایران ارائه می‌کرد. در همان مقطع، موفق به جذب مشتریان زیادی شدیم و در سال ۱۳۹۵ تغییر تکنولوژی دادیم و به نسل چهار و نیم یا همان TD LTE وارد شدیم. همان زمان، تغییراتی هم در نسبت سهام‌ها ایجاد شده بود که مطابق با آن، ۸۰ درصد سهام به شرکت همراه اول و ۲۰ درصد از سهام به شرکت صنایع ارتباطی پایا تعلق گرفت. از سال ۱۳۹۶ بحث انتقال سرویس‌های سازمانی همراه اول به مبین‌نت، به ‌عنوان راهبر اجرایی سرویس‌های سازمانی همراه اول کلید خورد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۸ قرارداد انتقال این سرویس منعقد شد که بر اساس آن برند «همراه اول کسب‌وکار» نیز تعریف شد و ما در این مجموعه می‌توانیم ارتباطات بی‌سیم ثابت و سیار را توأمان برای سازمان‌ها فراهم کنیم. در واقع، شرکت بخش فروش انبوه را از بخش فروش سازمانی کاملا جدا کرده و برای هریک از این موارد، یک معاونت تجاری مجزا تعریف شده که اولی، مدیریت فروش انبوه خدمات به عموم مشتریان و پوشش سراسری اینترنت بی‌سیم پرسرعت را با فروش مودم‌های مختلف به ‌عهده دارد و معاونت فروش سازمانی نیز روی ارائه خدمات به سازمان‌های کوچک و بزرگ کشور تمرکز دارد.

مرادی گفت:در حال حاضر به جرات می توانیم اعلام کنیم که نقطه‌ای در کشور نیست که نتوانیم با حداقل یک تکنولوژی بی‌سیم متصل کنیم. این مساله برای سازمان‌ها بسیار مهم است که در هر نقطه‌ای از کشور بتوانند از خدمات شبکه‌ای و همگی از یک اپراتور متمرکز بهره‌مند شوند. این سرویس‌دهی به‌ لحاظ ارتقاء امنیت ارتباطات از سرویس اینترنت بسیار امن‌تر بوده و مجوزهای لازم از مراجع مربوطه را اخذ کرده است. همچنین ما به مشتریان خود سطح مشخصی از خدمات را تضمین کرده و در قالب پیوست SLA حتی در قراردادها ملزم به رعایت آن‌ها شدیم و از این‌رو سامانه مانیتورینگ و تیکتینگ جامعی را در اختیار مشتریان جهت پایش دقیق نقاط چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی قرار داده‌ایم.

وی تاکیدکرد: اختصاص یک کارشناس متخصص در امور مشتریان (Account Manager) به‌ عنوان نماینده ایشان در مبین‌نت جهت پیگیری سایر امور و درخواست‌ها، از ویژگی‌های بارز و منحصربه‌فرد این شرکت است. در دو سال اخیر، ما بالاتر از اهداف مورد نظر خود قرار گرفتیم و در حوزه سرویس‌های همراه و سیم‌کارت‌های به فروش رسیده، تمام اهداف چند سال گذشته را در طول یک‌سال محقق کرده‌ایم. فقط در سال ۱۴۰۰، بیش از یک‌میلیون سیم‌کارت در بخش خدمات سازمانی به فروش رساندیم و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار سیم‌کارت سازمانی فروخته شده و در نظر داریم تا پایان سال به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار سیم‌کارت برسد.

مرادی افزود: ما برنامه‌های مختلفی را پیگیری می‌کنیم. اولا در کنار خدمات ارتباطی بی‌سیم، توسعه خدمات فیبر را مبتنی بر استراتژی اعلام‌شده از سوی وزارتخانه در دستور کار قرار دادیم که با حمایت همراه اول به مشتریان ارائه می‌شود. همچنین در حال حاضر شبکه ۵G به‌ عنوان تکنولوژی روز جهان در حوزه ارتباطات سازمانی در اختیار سازمان‌ها قرار می‌گیرد که در سال گذشته چند رسانه و شهرداری تهران را به این شبکه متصل کردیم. توسعه خدمات مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) نیز از جمله خدمات ما به‌شمار می‌آید و اخیرا به ‌عنوان اولین اپراتور اعلام حریق در تهران فعالیت خود را رسما آغاز کرده‌ایم. این اولین بار است که در کشور این خدمات بر پایه‌ IoT شکل گرفته و ما می‌توانیم سیستم اعلام حریق تمام ساختمان‌های شهر تهران اعم از مسکونی، تجاری و… را به یک پلتفرم متصل ‌کنیم که با آتش‌نشانی در ارتباط باشند. با این اقدام‌، اگر در هر نقطه و هر ساختمانی آتش‌سوزی رخ دهد، دیگر نیازی به تماس با آتش‌نشانی نیست، بلکه سازمان آتش‌نشانی بلافاصله از وقوع حریق مطلع می‌شود. اساسا سیاست توسعه‌ای ما حرکت به سمت رایانش ابری (Cloud Computing) است.

مدیرکل بازاریابی و فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات مبین‌نت به منظور تامین نیازمندی سازمان‌ها، شرکت‌ها، بانک‌ها، کسب‌وکارها و صنایع گوناگون در حوزهای مختلف، اقدام به ارائه سرویس ابری کرده است. مبین‌نت با نوآوری در این عرصه اکنون توانسته برای نخستین بار در کشور، سرویس نظارت تصویری ابری را در اختیار کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف قرار دهد. در حال حاضر نیز سرویس‌های ابری را به مشتریان خود ارائه می‌دهیم و به دنبال ایجاد پایه دیجیتال در سازمان‌‌ها هستیم. این موارد‌ اهداف ما در بخش توسعه هستند که هم‌تراز با ترندهای دنیا آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

مرادی اضافه کرد: بخشی از سرویس‌هایی که در بازار ارائه می‌دهیم، منطبق بر حوزه‌های مختلف کسب‌و‌کارها است. مثلا در حوزه بانکداری، بورس و بیمه بر اساس نیازهایی که این صنایع دارند، سرویس‌های خاصی را ارائه می‌کنیم. همین‌طور این سرویس‌ها در حوزه‌هایی همچون نفت، گاز و… که نیازهای خاص خودشان را دارند، متفاوت‌ هستند. همچنین بین سرویس‌هایی که به سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌شود، تفاوت‌هایی بر اساس مطالبات و نیازهایشان وجود دارد. در واقع ما سبد بزرگی از محصولات را در اختیار داریم که هر روز سرویس‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود و هوشمندسازی در کسب‌وکارها را پایه‌گذاری می‌کند. به عنوان مثال، اگر سازمانی بتواند از طریق اینترنت اشیا و دوربین‌های هوشمند کارهایش را مدیریت کند، مبین‌نت با نوآوری در این عرصه اکنون توانسته برای نخستین‌بار در کشور، سرویس نظارت تصویری ابری را در اختیار کسب‌وکارها و سازمان‌های مختلف قرار دهد. محصول منطبق بر تکنولوژی‌های روز در حوزه پردازش هوشمند تصاویر ضبط‌شده می‌تواند نیازهای امنیتی مشتریان را به ‌صورت حداکثری تامین کند. سرویس‌های ما قابلیت‌های لازم را به آن سازمان می‌دهد. هدف کلی ما این است که خدمات ارائه‌شده بتواند تحولات دیجیتال در کسب‌وکارها را تسهیل و سازمان‌ها را به اهدافی که تبیین کرده‌اند، نزدیک کند. در زمینه خدمات برون‌مرزی هم تکنولوژی ماهواره‌ای را داریم و خطوط ماهواره‌ای نیز در سبد ارتباطی ما قرار گرفته است. ادعا می‌کنیم که در سراسر کشور نقطه‌ای نیست که نتوانیم اتصال شبکه‌ را در آنجا انجام دهیم. در سطح کشورهای خارجی مثل عراق، آذربایجان، عمان و… نیز توان توسعه شبکه اختصاصی برای سازمان‌ها را به‌ وسیله خطوط ماهواره‌ای داریم و به برخی از مشتریان خود این سرویس را ارائه داده‌ایم.

وی اظهارکرد: در حال حاضر پروژه‌های ملی زیادی از جمله پروژه‌ هوشمندسازی کنتورهای برق را در دست داریم که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ هزار کنتور تحت پوشش شبکه ما قرار دارد و در حال توسعه است. یکی دیگر از این پروژه‌ها، پروژه ملی کنترل یارانه نان است که با تخصیص پوزهای بانکی ویژه و اتصال آن‌ها به شبکه، در حال مدیریت آن‌ها هستیم. به‌ هرحال مبین‌نت توانسته ظرفیت‌های خوبی را در حوزه ارتباطات ایجاد کند که باعث شده، جایگاه خود را در میان سازمان‌ها باز کند. همچنین جلسات مفید و مستمری با بانک‌ها داشته و مشتریان‌مان هم استقبال خوبی از خدمات ارائه‌شده داشته‌اند و از ما در دوره نمایشگاه تقاضای خدمات پایلوت داشتند که برای مدتی مشخص به ‌صورت رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود.

مدیرکل بازاریابی و فروش سازمانی شرکت ارتباطات مبین‌نت تصریح‌کرد:از نظر کشش بازار مشکل خاصی نداریم و بیشتر دغدغه ما توسعه فضای شبکه و مشکلاتی است که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند که باعث کندی فرآیندها می‌شوند. یکی دیگر از دغدغه‌های ما وارد کردن تجهیزات بوده که آن هم با کندی‌هایی روبه‌رو شده، ولی با همت و پشتکار مجموعه زنجیره تامین، هیچ‌گاه شاهد توقف سرویس‌دهی نبودیم. خوشبختانه در مساله نیروی انسانی و جذب نیروهای متخصص، با توجه به پیشینه مثبتی که شرکت دارد، کارشناسان خوبی جذب شده‌اند و مشکلی نداریم. در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش ما در سطح کشور، مسائل اقتصادی است. قطعا توسعه کسب‌وکار ما به توسعه سایر کسب‌وکارها بستگی دارد. امیدوارم فضای اقتصادی کشور از رکود خارج شود و بتوانیم خدمات به‌روزتر و در شأن سازمان‌های کشور ارائه کنیم. سازمان‌های ایرانی مانند مردم، حقشان بیشتر از این‌هاست. ما باید با توجه به تخصص و سرمایه‌هایی که در مجموعه همراه اول وجود دارد، نقش تسهیل‌گر را در تحقق تحول دیجیتال کسب‌وکارها و در نهایت آسایش زندگی مردم کشورمان بازی کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به ترکیب سهام‌داری و اضافه شدن ارتباطات سیمی به ارتباطات بی‌سیم، چشم‌انداز بنده این است که مبین‌نت به پنجره‌ای واحد برای خدمات IT و ICT سازمان‌های مختلف تبدیل می‌شود. این یک گام بسیار مهم است و به هدف مورد نظرمان خیلی نزدیک هستیم. با تلاش و پشتکاری که از مجموعه همراه اول و مبین‌نت سراغ دارم، فکر می‌کنم که به‌ زودی شاهد اقدامات بزرگ‌تری باشیم. از مهمترین چشم‌اندازهای مبین‌نت این است که با ارائه راهکارهای هوشمند، به انتخاب اول مشتریان و بزرگ‌ترین اپراتور ارائه‌دهنده خدمات سازمانی مدیریت‌شده در مسیر تحول دیجیتال تبدیل شود. همچنین به ‌عنوان اپراتور پیشرو، خدمات اینترنت ثابت بی‌سیم به مشتریان خانگی و مشتریان سازمانی ارائه دهد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات