نرخ ارز کماکان صعودی

اروپا تهدید کرد؛ دلار گران شد

تهدید اروپایی ها درباره تحریم های سخت گیرانه تر علیه ایران، بر روی نرخ طلا و ارز در بازار غیر رسمی کشور تاثیر گذار شد و آن را افزایش داد. امروز که آغاز خرداد و آخرین ماه بهار است، بازار طلا و ارز افزایش قیمت را تجربه کرد. البته افزایش قیمتی که در هرات اتفاق افتاد و باعث رشذ ۴۰۰ تومانی قیمت دلار در بازارهای این شهر شد، نیز در رشد قیمت ها بی تاثیر نبوده است.  به این ترتیب بازار ارز  تهران در اولین روز خرداد ماه شاهد قدرت نمایی افزایشی بود و اسکناس آمریکایی امروز در تهران با ۲۰۰ تومان رشد وارد کانال جدید شد. تحلیلگران اقتصادی باور دارند که یکی از دلایل این افزایش، سیگنالی بود که از هرات به تهران رسید. نرخ دلار در بازار همسایه در شروع معاملات نقدی تقریبا ۴۰۰ تومان از نرخ روز قبل بالاتر بود. روند صعودی دلار در هرات تا نیمه ظهر امروز ادامه داشت. دلار در بازار هرات ظهر در مقایسه با روز قبل تقریبا هزار تومان رشد کرده بود.

نرخ حواله درهم نیز امروز نوسان صعودی را ثبت کرد و همین امر باعث شد تا حدودی تا خیال خریداران دلار در تهران را راحتر شود. در کنار دو عامل یاد شده برخی معتقدند که امروز جوزپ بورل به دلار در تهران سیگنال صعود داد و همین عامل باعث شکست هسته سخت دلار در پله دوم کانال پنجم شد. آن طور که رسانه ها گزارش داده اند جوزپ بورل  در آستانه برگزاری نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفته بسته تحریمی جدیدی علیه ایران وضع خواهیم کرد. از سوی دیگر؛ رسانه ها اعلام کرده اند که وزیر امور خارجه آلمان در تازه ترین اظهاراتش درباره ایران گفته وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروزشان درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصمیم‌گیری خواهند کرد.

قیمت طلای جهانی امروز بالای مرز ۱۹۷۰ دلار باقی ماند. اونس طلا در زمان نگارش این گزارش ۱۹۷۵ دلار بود. برخی از تحلیلگران اقتصادی باور دارند در صورتی که مرز یاد شده حفظ شود این احتمال وجود دارد که به تدریج به سمت مرز ۲ هزار دلار حرکت کند. با این حال اگر از این محدوده پایین بیاد احتمال برگشت تا نیمه کانال ۱۹۰۰ دلار وجود خواهد داشت. بررسی عملکرد یک ماه گذشته بازار طلا و سکه، از ریزش قیمت‌ها حکایت دارد. گزارش‌ها از روند بازار طلا، کاهش ۱.۵ درصدی قیمت طلا را نشان می‌دهد، به طوری که هر گرم طلای ۱۸عیار با کاهش ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومانی به ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز در اردیبهشت‌ماه ۱۷۴ هزار تومان کاهش قیمت داشت و در نهایت به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان به فروش رفت. اما کاهش قیمت ۱.۵ درصدی قیمت طلا در بازار ایران در حالی بود که هر اونس طلا در بازار جهانی با ۰.۳ درصد ارزان شده است. البته هر اونس طلا در طول یک هفته اخیر اردیبهشت‌ماه سقوط بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و با کاهش ۱.۹ درصدی، ۳۸.۹ دلار ارزان شد. هر اونس طلا در حال حاضر در بازار جهانی یک هزار و ۹۷۶ دلار قیمت دارد.

نگاهی به قیمت ها

بازار سکه، افزایش ۰.۲ درصدی قیمت سکه امامی را نشان می‌دهد. هر قطعه سکه امامی هم‌اکنون در بازار ۳۱ میلیون و ۸۳۳ هزار تومان قیمت دارد. سکه بهار آزادی نیز به قیمت ۲۸ میلیون تومان، نیم‌سکه ۱۷ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

دلار در صرافی ملی            ۴۲,۳۵۲.۰۰ تومان

دلار در بازار متشکل            ۴۱,۵۴۹.۰۰ تومان

دلار در سامانه سنا            ۳۰,۴۱۶.۰۰ تومان

دلار کانادا                         ۳۱,۳۶۱.۰۰ تومان

طلا ۱۸ عیار(هر گرم)          ۲,۵۸۷,۸۰۰.۰۰ تومان

طلا ۱۸ عیار (هر مثقال)      ۱۱,۲۰۸,۰۰۰.۰۰ تومان

اونس طلا                        ۱,۹۷۶.۹۰ دلار

سکه امامی                     ۳۲,۳۹۱,۰۰۰.۰۰ تومان

نیم سکه                         ۱۷,۳۰۰,۰۰۰.۰۰ تومان

ربع سکه                         ۱۱,۵۰۰,۰۰۰.۰۰ تومان

سکه گرمی                      ۶,۹۰۰,۰۰۰.۰۰ تومان

یورو در بازار آزاد               ۴۵,۸۲۹.۰۰ تومان

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات