مدير عامل برند نيلينو مطرح کرد

استفاده از طرح‌های متنوع شـرط موفقیت در بـازار جهانی

از گذشته‌های دور تاکنون فرش‌ها و تابلوفرش‌های زيادی توسط بافنده‌های فعال کشور توليد شده که مخاطبان زيادی از سراسر کشور و بازار بين‌المللي داشته و درآمد ارزی خوبی را هم نصيب کشور کرده است، اما طی چند سال اخير بی‌توجهی به اين صنعت و محدوديت‌های تحريم موجب شده، نام ايران در توليد فرش در جايگاه مناسب خود قرار نداشته باشد و بدتر آنکه فرش ايرانی با عنوان کشورهای ديگر در بازار بين‌المللی عرضه مي‌شود

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، دکتر آذر دوست‌محمدی، مدیرعامل برند نیلینو گفت: از دوره دبستان علاقه زیادی به تجارت فرش داشتم و در آن زمان به خودم قول دادم که وقتی بزرگ‌تر شدم، فرش ایرانی را به دیگر کشورهای جهان صادر کنم. از کودکی هم به فرش و هم به کارآفرین بودن در این زمینه علاقه داشتم و این علاقه با گذشت زمان در من باقی ماند. البته تحصیلات دانشگاهی بنده تا مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بود و پس از اینکه روان درمانگر شدم، در پی آشنایی با یکی از دوستانی که به تولید فرش مشغول بود، به طور جدی وارد این حوزه شدم. در واقع عشق درونی مرا به سمت بازار فرش کشاند و به تدریج با همکاری این دوست عزیز به طور تخصصی‌تر با این حرفه آشنا شده و با شراکت او فعالیت‌های گسترده‌تری در پیش گرفتم. یک‌سال از تاسیس برند نیلینو؛ یعنی از زمانی که فروش آنلاین فرش از طریق سایت‌های داخلی استارت خورد، می‌گذرد، اما فروش حضوری ما در بازار بزرگ تهران قبل از تولد برند نیلینو بود. در همین راستا کار طراحی یک پنل کاربری برای فروش محصولات نیلینو در سایت آمازون در دستور کار قرار گرفت، چراکه فروش فیزیکی بسیار سخت شده و یکی از اقدامات به منظور جبران این مشکل، عرضه فرش از طریق سایت آمازون به دنیا است.

وی افزود: ما یک کارگاه بافندگی در تهران، چندین بافنده در تبریز و شهرهای دیگر داریم و تولیدات ما اعم از قالی و قالیچه و انواع گلیم است که در بازار بزرگ تهران عرضه می‌شود. البته گاهی مشتریان، تقاضاهای اختصاصی دارند که ما به صورت مجزا آن را پاسخ می‌دهیم. برای مثال، مشتری می‌گوید که به طرح خاصی علاقه دارد و یا اینکه تمایل دارد تصویر خود یا عزیزانش را به تابلو فرش تبدیل کند که در این صورت ابتدا طرح مورد نظر با کمک طراح نقشه به نقشه قالی و بعد از آن توسط بافنده‌ها به تابلو فرش تبدیل می‌شود. در این فرآیند هم تولید و هم تامین فرش توسط برند نیلینو صورت می‌گیرد. شایان ذکر است، همکاری‌هایی با اتاق بازرگانی گیلان، اتاق بازرگانی ایران و امارات و همچنین اتاق بازرگانی ایران و گرجستان صورت گرفته و دوستانی نیز در کشورهای کویت، امارات و عمان پیدا کرده‌ایم تا نمایندگی فروش این محصولات را متقبل شوند.

دوست‌محمدی گفت: روند تولید فرش در این برند بر اساس اصول و استانداردهایی انجام می‌شود که گویای صداقت و پاک‌نیتی است. بسیار اتفاق می‌افتد که قالی کهنه و کارکرده به جای قالی نو صادر می‌شود، اما اصول اخلاقی نیلینو بر صداقت و بیزینس پاک استوار است، بر همین اساس تضمین نو بودن فرش، قیمت مناسب و همچنین رفوی رایگان آن به عنوان گارانتی وجه تمایز برند نیلینو به شمار می‌رود تا مشتریان در بلندمدت نیز به محصولات ما اعتماد داشته باشند. با توجه به این موضوع ابریشم مورد استفاده در فرش‌ها نیز از شهر قم تهیه می‌شود که مرکز ابریشم باکیفیت و مرغوب است. علاوه بر این، همه محصولات تولیدی این برند شناسنامه‌دار می‌باشد.

وی افزود: فرش و تابلو فرش ایرانی از قدیم پیشرو بازار بوده، اما طی چند سال گذشته کشورهایی به این بازار اضافه شده‌اند که تا حدی جای آن را پر کرده‌اند. برای مثال، کشور ترکیه به دلیل سیاست‌های حمایتی دولت‌مردان و نداشتن محدودیت‌های سیاسی، هم‌اکنون ۳۸ درصد بازار فرش جهانی را به خود اختصاص داده و اولین صادرکننده فرش جهان است. از سوی دیگر، کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان نیز تابلو فرش ایرانی را وارد کرده و سپس به اسم خودشان به دنیا عرضه می‌کنند که این موضوع باعث شده، کشورمان هم‌اکنون تنها ۷ درصد از صادرات فرش دستباف را در اختیار داشته و در جایگاه پنجمین کشور صادرکننده فرش باشد.

مدیرعامل برند نیلینو گفت: همان‌طور که اشاره شد، یکی از چالش‌ها ضعف رقابتی فرش سنتی در موضوع قیمت با فرش ماشینی است که دلیل آن نیز به تاثیرپذیری مستقیم قیمت ابریشم از دلار بازمی‌گردد. با توجه به گرانی دلار روزبه‌روز شاهد افزایش قیمت فرش سنتی در بازار هستیم، در حالی که فرش ماشینی هزینه چندانی ندارد و با قدرت خرید مردم سازگارتر است و همین مساله، تهدید بزرگی برای صنعت فرش دستباف در بازار داخلی است. علاوه بر این، ورود جدی ترکیه به بازار فرش در بازار بین‌المللی نیز برای عرضه فرش دستباف ایرانی که با تحریم‌ها درگیر است، مشکل ایجاد کرده است. البته گاهی اوقات وزارت صمت خدماتی برای برگزاری نمایشگاه فرش ارائه می‌دهد که به دلیل نبود گردشگر خارجی تاثیر قابل توجهی به همراه ندارد. از طرفی، دولت یک‌سری وعده‌ها مانند پرداخت تسهیلات و تامین بیمه بافنده‌ها داده که اگرچه مثبت است، اما مشکل اصلی بازار فرش یعنی فروش، عرضه و صادرات را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها و موانع تبادلات ارزی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بسیار سخت شده و تعداد گردشگران خارجی نیز ۶۰ درصد کمتر شده است، به همین دلیل در راستای دور زدن این محدودیت‌ها، در صدد راه‌اندازی یک پنل در سایت آمازون هستیم تا این محصول همه جای دنیا حضور داشته باشد. البته به این منظور اقداماتی برای رفع محدودیت‌های ارزی نیز صورت گرفته و زیرساخت‌های پنل مورد نظر نیز آماده شده، اما هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده است. با توجه به تحریم‌ها در حال حاضر اکثر مشتریان محصولات برند نیلینو اشخاص هستند و کمتر از سوی شرکت‌ها تقاضایی برای خرید وجود دارد. از سوی دیگر، از آنجایی که قیمت ابریشم ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد، کمتر کسی در بازار داخل توان خرید آن را در خود می‌بیند. هرچند که ورود تابلوفرش‌های ماشینی به بازار که عمدتا کیفیت بسیار پایین و قیمت کمتری نیز دارد، تا حد زیادی در بازار فروش تابلوفرش‌های سنتی تاثیر منفی داشته است.

این فعال حوزه صنعت گفت: سردرود واقع در استان آذربایجان شرقی به عنوان شهر جهانی تابلو فرش شناخته می‌شود، اما با گذشت زمان، در حال حاضر بسیاری از شهرهای کشور به سمت تولید تابلو فرش روی آورده و از نظر کیفی نیز تفاوت چندانی با هم ندارند. به عنوان مثال، فرش قم با همان کیفیت در اصفهان و تبریز بافته می‌شود و بافنده‌های بسیار خوبی نیز در استان ایلام داریم.

ادامه داد: هرچند در این بخش سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت نگرفته، اما به‌طور کل صنعت فرش و تابلو فرش قابلیت سرمایه‌گذاری بلندمدت و کوتاه‌مدت را داشته و درست مثل خرید دلار، ریسکی به همراه ندارد، چراکه با گذشت زمان، نه‌تنها چیزی از سود و قیمت‌گذاری آن کاسته نشده، بلکه ارزش آن نیز بیشتر می‌شود. مصداق آن هم این جمله‌ است: “فرش سنتی بخریم تا نوه‌های‌مان هم از آن سود ببرند.”

مدیرعامل برند نیلینو گفت: باید دانست که با پیشرفت تکنولوژی، تغییرات زیادی در سبک و سلیقه مشتریان ایجاد شده که بی‌توجهی به آن خسارت‌بار است. بسیاری از بافنده‌های تابلو فرش هنوز به سبک مینیاتوری کار کرده و طرح‌های محدود دارند، در حالی که ورود به بازار جهانی منوط به استفاده از طرح‌های متنوع است. با این توصیف باید تاکید کرد، اگر صنعت فرش و تابلو فرش به صورت سنتی به فعالیت خود ادامه دهد، آینده روشنی در پیش نخواهد داشت. در مسیر استفاده از تکنولوژی‌های جدید باید از تجربه موفق کشورهای بلژیک، ترکیه و پاکستان به عنوان کشورهای پیشرو کمک گرفت.

دوست‌محمدی در انتها بیان کرد: بسیار خوشحالم که در صنعتی مشغول به کار شده‌ام که دنیایی از احساس و انرژی است. هر گره‌ای از فرش، حس و انرژی خاص خود را دارد و این احساس و انرژی از احساس بافنده‌ها سرچشمه می‌گیرد، زیرا اکثر آنان در زمان بافت فرش، شعرها و دعاهای زیبایی دارند که زیر لب زمزمه می‌کنند و این حس و انرژی مثبت را در دل هر گره می‌دمند. بسیاری از آن‌ها موقع بافتن فرش وضو می‌گیرند و از کلمات بسیار زیبایی استفاده می‌کنند که به فرش دستباف روح خاصی می‌بخشد که این حس و روح حتی برای خریدار خارجی نیز قابل لمس است. اگر فعالان این صنعت کار تیمی و دسته‌جمعی را یاد بگیرند، در بازار جهانی حرف‌های خیلی زیادی در این حوزه خواهیم داشت.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات