یادداشت؛ نادر کریمی جونی

اصرار بر مخالفت با دولت

نمایندگان مجلس شورای سلامی، یک هفته پس از آن که دوباره به سید رضا فاطمی امین اعتماد و او را در جای خود ابقا کردند، متوجه شدند که اشتباه کردند و نباید او را دوباره بر صندلی وزارت می نشاندند. برخی نمایندگان مجلس پا را از این هم فراتر گذاشته و خواهان استیضاح مجدد فاطمی امین شده اند. آنان می گویند که فاطمی امین برای اداره وزارت صمت، گزینه اشتباهی است و نباید در جای خود ابقاء می شد.
البته از نظر این نمایندگان ابقای این وزیر از دو جهت زیان به بار می آورد. یکی آن که فاطمی امین اصولا گزینه نامناسبی بوده و نمایندگان باید او را برکنار و رئیس جمهور را به انتخاب فرد جدید موظف می کردند و علاوه بر این، با رای آوردن فاطمی امین، دیگر حربه استیضاح و سوال برای مسئولان نه هراس آور است و نه کارکرد مفیدی دارد. چرا که به ویژه اعضای کابینه قرار گرفتن در جایگاه استیضاح شونده را چندان نگران کننده نمی دانند و معتقدند که رای گرفتن از نمایندگان مجلس برای حفظ کرسی وزارتخانه، عمل چندان دشوار و ناممکنی نیست. این نمایندگان می گویند از این پس احضار و بازخواست اعضای کابینه و انجام اقدامات نظارتی علیه وزیران چندان مفید و موثر نیست چرا که این اعضا براین باورند که بالاخره کسب رای اعتماد مجدد و باقی ماندن در صندلی صدرات چندان کار دشواری نیست، همان گونه که در مورد سید رضا فاطمی امین نیز دشوار نبود.
به جز نمایندگان مجلس شورای اسلامی کسان دیگری هم هستند که معتقدند فاطمی امین گزینه خوبی نبوده و نباید رای می آورد. در شبکه های اجتماعی اخیرا تبلیغات فراوانی می شود تا نشان دهد که ابقای این اولین وزیر استیضاح شده کار درستی نبوده است. در این تبلیغات به اظهاراتی استناد می شود که اتفاقا همه آن به بعد از ابقای فاطمی امین مربوط نیست و برخی از آن حین یا قبل از انجام استیضاح بیان شده است. در این صورت ممکن است دست کم بخشی از تبلیغات انجام گرفته، جو سازی و شانتاژ خبری باشد. بر این پایه باید دید چه کسانی از باقی ماندن وزیر صمت زیان دیده یا خواهند دید. ممکن است بخشی از مافیای خودرو که خواهان عدم واردات خودرو‍‍‍‍‍ هستند و می خواهند بازار خودرو هم چنان به طور انحصاری در اختیار ایشان باشد، در این جو سازی دخیل باشند.
با این حال نمی توان انکار کرد که آن در جلسه استیضاح وزیر صمت گذشت، با آن چه استیضاح کنندگان تمهید کرده بودند و انتظار وقوع آن را داشتند، تفاوت بسیاری می کرد. استیضاح کنندگان تقریبا مطمئن بودند که با ترکیب فعلی وزیر فعلی برکنار خواهد شد اما در واقع این هدف حاصل نشد و استیضاح کنندگان دریافتند که قدرت شان برای ایجاد تغییر در کابینه چندان زیاد نیست. استیضاح کنندگان برنامه های بلند تری داشتند و اهداف زیادی در سر می پروراندند. گمان نمی رود که این برنامه ها پایان یافته باشد. چرا که دولت سید ابراهیم رئیسی در میان محافظه کاران هم مخالفان زیادی دارد و ممکن است این مخالفان باز دیگر به ابزاری دیگر برای ابراز مخالفت یا آسیب رساندن به ساختار و رفتار کابینه متوسل شوند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات