اعتماد بازارهای خارجی به تجهیـزات پزشـکی ایـرانی

مدیرعامل شرکت پویندگان پزشکی پردیس گفت: تجهیزات پزشکی پتانسیل بالقوه‌ای داشته و به‌طور کل گردش مالی آن حدود ۲ الی ۳ میلیارد دلار است، بر همین اساس اگر به تناسب ظرفیت‌های آن سرمایه‌گذاری نشود، موجب ضرر و زیان بسیاری از شرکت‌های فعال این حوزه خواهد شد. لازم به یادآوری است، در حال حاضر شرکت‌های تجهیزات پزشکی حدود ۸۰ درصد در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده که این میزان به تناسب ظرفیت‌های موجود و جمعیت کشورمان زیاد است.

علی عماری‌ الهیاری در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با بیان اینکه شرکت پویندگان پزشکی پردیس در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید محصولات ارتوپدی، ایمپلنت و… در شهرک صنعتی مینودشت استان گلستان تاسیس شد و به مرور زمان به موفقیت‌های زیادی در داخلی سازی این محصولات دست یافته، به‌طوری که برخی از محصولات آن مانند ایمپلنت‌های تروما صد درصد تولید داخل است، گفت: در ابتدای تاسیس شرکت پویندگان پزشکی پردیس، نیروی انسانی متخصص کافی در استان گلستان برای این کار وجود نداشت که خوشبختانه در حال حاضر همان افرادی که با دستگاه CNC آشنایی نداشتند، پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات را تولید و تعمیر می‌کنند. شایان ذکر است، با توجه به وجود حدود ۳۰ شرکت فعال در حوزه ایمپلنت، بازار رقابتی خوبی در داخل شکل گرفته و میزان واردات نیز کاهش یافته است. علاوه بر این، محصولات شرکت‌های تجهیزات پزشکی به خارج از کشور نیز صادر شده و در شرکت‌های بزرگ دنیا استفاده می‌شود.

وی تصریح‌کرد:شرکت پویندگان پزشکی پردیس، قطعا با برخی از اهداف تعیین شده خود هنوز فاصله دارد، اما برای بررسی این موضوع باید هم شرایط داخلی این شرکت و هم شرایط بیرونی را در نظر داشت. به عنوان مثال، آنچه مربوط به داخل این مجموعه بوده، تاکنون به سرانجام رسیده و اصلاحات اساسی آن نیز انجام شده است، اما شرایط بیرونی که معمولا از آن به عنوان تهدیدها و فرصت‌ها یاد می‌شود، در چگونگی تحقق این اهداف نقش دارد که متاسفانه در شرایط فعلی آن‌طور که باید شرایط فراهم نشده است. هم‌اکنون شرکت پویندگان پزشکی پردیس در تلاش است تا محصولاتی را تولید کند که بر درد و رنج بیماران غلبه کرده و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده‌اند، از درد و رنج بیماران بکاهد، بر همین اساس این شرکت محصولی تولید کرده که با استفاده از آن، زانوی افراد بیمار بیشتر خم شود.

عماری‌ الهیاری افزود: به‌طور کل ۶۰ مدل محصول در شرکت پویندگان پزشکی پردیس تولید شده که مهمترین ویژگی تولیدات این شرکت، تمرکز بر فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه است. برای مثال، در تولید این محصولات تلاش می‌شود تا از به‌روزترین تکنولوژی‌ها استفاده شود. از سوی دیگر، این شرکت به همه استانداردها پایبند بوده و برای نگهداری استانداردها حدود ۴ میلیارد تومان هزینه کرده تا کیفیت محصولات عرضه‌شده را تضمین کند. خوشبختانه این زحمات به نتیجه رسیده و تجهیزات پزشکی ایرانی در بسیاری از کشورها شناخته شده است، به‌طوری که کشورهای عربی این محصولات را به نمونه‌های آمریکایی ترجیح می‌دهند.

مدیرعامل شرکت پویندگان پزشکی پردیس تصریح‌کرد: از دیگر ویژگی‌ها و مزایای محصولات شرکت پویندگان پزشکی پردیس، می‌توان به اثربخشی این کالاها در بلندمدت اشاره کرد که خوشبختانه مورد استقبال بیمارستان‌ها قرار گرفته است. از سوی دیگر، تولیدات این شرکت از ایده‌ها و نظرات پزشکان به منظور طراحی و بهینه‌سازی ساخت تجهیزات بهره می‌گیرد، به‌طوری که هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت مورد رضایت مشتریان است. لازم به یادآوری است، شرکت پویندگان پزشکی پردیس جزو چند شرکت برتر این حوزه بوده و بیش از ۱۰ سال در نمایشگاه‌های بین‌المللی تجهیزات پزشکی شرکت کرده و شناخته شده است. موضوع قابل توجه اینکه این شرکت به صورت ناپایدار به ۲۰ کشور دنیا و به صورت پایدار به ۳ کشور صادرات داشته و به‌طور عمده بر بازار ۴۰۰ میلیونی منطقه تمرکز دارد.

وی افزود:یکی از شیوه‌های اصلی شرکت پویندگان پزشکی پردیس، دنباله‌‌روی از شرکت‌هایی است که حدود ۲۰ سال در این حوزه سابقه و فعال داشته‌اند، بر همین اساس همین شیوه را به کسانی که پس از ما حرکت خواهند کرد، توصیه می‌کنیم. البته به لطف خداوند برخی از تجهیزات پزشکی این شرکت در دنیا سابقه خوبی پیدا کرده است. به عنوان مثال، مانیتورهایی داریم که بیش از ۲۴ سال در دنیا عرضه شده و در بازار نیز استفاده می‌شود. با توجه به این موضوع، تلاش بر این است که استانداردهای کیفی رعایت شده و همان‌طور که جراحان، پزشکان و ارتوپدهای کشورمان در کل دنیا چهره خوبی از خود به ثبت رسانده‌اند، تجهیزات پزشکی نیز در جایگاه مناسب خود قرار داشته باشد که خوشبختانه تاکنون نیز این‌طور بوده است.

عماری‌ الهیاری با اشاره به اینکه شرکت پویندگان پزشکی پردیس قوانین حوزه دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار داده و در کمیته‌های مختلف نیز حضور یافته است، افزود: وقتی ما از محصولات دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم، هدف این است که این محصولات هم به لحاظ تکنولوژی در سطح بالایی قرار داشته و هم به لحاظ کیفیت مناسب باشند، در غیر این صورت محصولی که به لحاظ سطح تکنولوژی توقف داشته، اما از نظر قیمتی افزایش پیدا می‌کند، محصول دا‌نش‌بنیان به شمار نمی‌رود. علاوه بر این، محصول دانش‌بنیان باید تولید و اشتغال‌زایی را به همراه داشته باشد، بر همین اساس این شرکت کارخانه دوم خود را در پارک علم و فناوری پردیس راه‌اندازی کرده و به منظور تولید محصولات با سطح فناوری‌های بالا، از ماشین‌آلات به روزی استفاده کرده است.تجهیزات پزشکی پتانسیل بالقوه‌ای داشته و به‌طور کل گردش مالی آن حدود ۲ الی ۳ میلیارد دلار است، بر همین اساس اگر به تناسب ظرفیت‌های آن سرمایه‌گذاری نشود، موجب ضرر و زیان بسیاری از شرکت‌های فعال این حوزه خواهد شد. لازم به یادآوری است، در حال حاضر شرکت‌های تجهیزات پزشکی حدود ۸۰ درصد در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده که این میزان به تناسب ظرفیت‌های موجود و جمعیت کشورمان زیاد است.

مدیرعامل شرکت پویندگان پزشکی پردیس به مشکلات و معضلات حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: از جمله این مشکلات در سطح بین‌المللی به تحریم و موضوع جابه‌جایی پول و در سطح داخل نیز به وجود قوانین پیچیده و بازدارنده بازمی‌گردد که نمونه آن، تعرفه ۵ درصدی واردات ایمپلنت ساخته شده و تعرفه ۲۰ درصدی مواد اولیه آن است، بدین مفهوم که هنوز قوانین در سطح ابتدایی و اولیه خود اصلاح نشده و تا زمانی که اصلاح نشود، مشکلات کماکان پابرجا خواهند بود. از سوی دیگر، دولت به واردکنندگان ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی داده که با وجود دغدغه‌های ارزی تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه مورد نیاز، هیچ توجیهی ندارد. باید دانست، در این خصوص دو رویکرد وجود دارد که اولین مورد، حذف کلی ارز ترجیحی و دومین مورد، حذف تدریجی آن است. البته دولت آقای رئیسی این ارز را از کالاهای اساسی حذف کرده، اما هنوز اتفاق خاصی در رابطه با واردات اتفاق نیفتاده است. مساله دیگر به عدم حمایت جدی و قاطعانه دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان بازمی‌گردد. متاسفانه در این بخش آن‌طور که باید هزینه نشده، اما مدام در شعارها از شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم، با این حال زحمات زیادی از سوی اداره تجهیزات پزشکی و وزارت بهداشت در این حوزه کشیده شده است.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات