از سوی مدير چاپخانه قديانی مطرح شد

افزایش سه برابری قیمت کاغذ بحران بزرگ صنعت چـاپ

گرفتاري‌هاي موجود در بخش اقتصادي و توليدي کشورمان، دامن‌گير صنايع مختلف شده و کمتر صنعتي را پيدا مي‌کنيم که فعالان آن از چالش‌ها و مشکلات متعدد صحبت نکنند که قاعدتا صنعت چاپ و چاپخانه‌داران هم از اين موضوع مستثني نيستند. به همان نسبت که صنعت چاپ با چالش‌هايي در بخش توزيع مواجه است، در درون خود نيز مشکلاتي را پيش رو دارد. قوانين و مقررات دست‌وپاگير که معضلي براي چاپخانه‌داري است و همچنين عمر بالا، فرسودگي ماشين‌آلات و هزينه بالاي نوسازي اين ناوگان، موانعي براي فعالان اين حوزه به شمار مي‌روند. تمام اين‌ها در حالي است که فرسودگي ماشين‌آلات، راندمان و کيفيت کار چاپخانه را پايين مي‌آورد و تاثيرات مستقيمي بر کارکرد، زمان و نيروي انساني دارد. در همين حال بنا به گفته فعالان صنعت چاپ، در دو سال اخير قيمت کاغذ سه برابر شده که به نوعي چالش‌هاي ديگري را پيش روي فعالان اين صنعت قرار مي‌دهد

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مسعود قدیانی، مدیر چاپخانه قدیانی گفت: با توجه به فعالیت برادر بنده در حوزه نشر، جهت کمک به وی در سال ۱۳۸۰چاپخانه قدیانی را راه‌اندازی کردم. در ابتدا با ماشین‌آلات کمی شروع به کار کردیم و نسبت به نیازهای انتشارات، به مرور در صدد تجهیز ماشین‌آلات برآمدیم. در ابتدا این فعالیت با استفاده از دستگاه چاپ دو ورقه دو رنگ استارت خورد و با توجه به اینکه کارهای ما رنگی است، در سال‌های بعد ماشین‌آلات چهار رنگ را نیز به این چاپخانه اضافه کردیم. در ادامه با توجه به اینکه کتاب با صحافی سر و کار دارد، خط لاین مفتول و چسب گرم را هم راه‌اندازی کردیم. ناگفته نماند، چاپخانه‌ها با تخصص‌های متفاوتی فعالیت می‌کنند و تخصص چاپ قدیانی در زمینه کتاب است که به صورت ویژه اقدام به انتشار رمان و کتاب‌های مخصوص کودکان زیر ۱۰ سال می‌کند که تاکنون کارهای خوبی را ارائه است. ما مشتری نداریم، بلکه انتشارات قدیانی به ما سفارش می‌دهد و ما طبق آن، با اولویت‌بندی تعیین‌شده، پیش می‌رویم. قابل ذکر است، تا قبل از سال ۱۳۹۴ تعداد ۳۰ نفر در این چاپخانه فعالیت داشتند، ولی با تعدیل نیرویی که در همان سال داشتیم، هم‌اکنون ۲۰ نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: متاسفانه برنامه خاصی نداریم. با توجه به اینکه همیشه با تولید یکنواختی سر و کار داشتیم و هیچ‌وقت احساس کمبود تولید هم نداشتیم، همان فرآیند قبلی خود را ادامه می‌دهیم. در واقع بعد از سال ۱۳۹۴ با یک فرآیند طبیعی و سرعت متوسط، کار کرده‌ایم و همیشه همین شیوه ادامه داشته است و امسال هم افزایش خاصی نداشتیم. در واقع با توجه به بعضی از مسایلی که نمی‌توان عنوان کرد، تمایلی برای گسترش کار نداشتیم. چاپخانه قدیانی با توجه به اینکه کارهای انتشار قدیمی را انجام می‌داده، همیشه یک فرآیند عادی را طی کرده که به اعتقاد بنده، مزایای این فرآیند عادی بیش از معایب آن است.

قدیانی گفت: یکی از اشکالات بزرگ در ایران، این است که وقتی کارمان کمی توسعه پیدا می‌کند، معمولا به دنبال ایجاد شاخه‌های مختلف می‌رویم، ولی برادر بنده هیچ‌گونه شاخه جانبی را ایجاد نکرده و تمام تمرکز و سرمایه‌گذاری را روی یک کار گذاشته است. البته باید این رضایت را تعریف کرد؛ معمولا ۹۰ درصد مردم، رضایت را در اقتصاد می‌بینند، نه اینکه اقتصاد مهم نباشد، زیرا اگر بنگاه ما اقتصادی نباشد، به هیچ عنوان نمی‌تواند به کار خود ادامه دهد. در هر صورت ما از این صنعت پول درآورده‌ و توسعه پیدا کرده‌ایم و همچنان هم در حال ادامه هستیم؛ بنابراین مقرون به صرفه است. البته شاید این تعریف بنده را بسیاری از افراد قبول نداشته باشند. به نظرم، مشکلات و معضلاتی که وجود دارد، بیشتر غیر اقتصادی است تا اقتصادی. اگر مسئولان، معضلات دیگر را حل کنند، با خیالی آسوده به فعالیت خود ادامه خواهیم داد.

وی افزود: بنده تاکنون خیلی مشکل خاصی نداشتم، ولی سایر ارگان‌ها مانند شهرداری، تامین اجتماعی و اداره مالیات بعضا برای فعالان این عرصه، مانع‌تراشی می‌کنند. یکی از این مشکلات، شفاف نبودن است. به عنوان مثال، بنده بر مبنای درصد مشخص‌شده در قانون، مبلغی را پرداخت می‌کنم، اما در مراحل دیگر، به‌ اجبار مبالغ دیگری را هم می‌پردازم که مبهم است و جای سوال دارد. با وجود اینکه تمام سعی ما بر رعایت کامل قوانین است، مشکلاتی از سوی شهرداری، تامین اجتماعی و مالیات به وجود می‌آید. متاسفانه در چند سال اخیر موردی در خصوص کمک یا حمایت از ناشران یا چاپخانه‌دار مشاهده نشده است. البته مدتی است که اتحادیه به دنبال اعطای وام‌های صنعتی است تا چاپخانه‌داران، ماشین‌آلات فرسوده خود را به‌روز کنند.

مدیر چاپخانه قدیانی گفت: در مورد رمان در بیشتر موارد خوب بوده، کیفیت افزایش یافته و مترجم‌های به‌روزتری آمده‌اند، ولی در کنار همه این‌ها اصطلاحا کپی‌برداری و ترجمه سطحی هم در بازار داشته‌ایم. متاسفانه در مورد رمان‌های خوب، کپی‌برداری انجام می‌شود و تمام زحمات ناشران این صنعت از بین می‌رود. البته بنده معتقدم که کیفیت کار و ترجمه و چاپ رو به پیشرفت است. از سوی دیگر، متاسفانه زمانی که یک کتاب، ترجمه خوبی دارد، با یک‌سری تغییرات خیلی جزئی کتاب را با اسم مترجم دیگری چاپ می‌کنند، این در حالی است که از وقتی اقتصاد کاملا جنبه مادی به خود گرفت، دیگر در کتاب که حداقل باید خیلی از حریم‌ها در مورد آن رعایت شود، این اتفاق نمی‌افتد و احتمال دارد که زحمت چندین ساله یک فرد، همان یک کتاب یا رمان باشد.

وی ادامه داد: به نظر بنده، فرآیند مطالعه مثبت بوده؛ البته به این معنا نیست که آن را قابل قبول می‌دانم. از آنجا که ما در بخش کتاب کودکان کار می‌کنیم، این موضوع را می‌بینیم که پدرها و مادرها به خصوص در حوزه کتاب کودکان نقش خوبی را بازی می‌کنند؛ بنابراین به نظرم این‌گونه نیست که کتاب، تبدیل به ضایعات ‌شود و این موضوع که کتاب زیاد تولید می‌شود و فروش نمی‌رود را خیلی قبول ندارم؛ زیرا اولین فکر هر بنگاه اقتصادی، فروش کتاب‌هایش است، بر همین اساس این حرف نمی‌تواند خیلی منطقی باشد، چون اگر بنگاه اقتصادی فروشی نداشته باشد، تولید هم نمی‌کند. علاوه بر این، قیمت کاغذ در دو سال اخیر، سه برابر شده که شرایط سختی را برای صنعت چاپ و ناشران به وجود آورده است.

قدیانی گفت: به‌طور حتم وجود دارد، زیرا برخی این کار را صرفا یک کار اقتصادی می‌بینند و در وسط کار عقب‌نشینی می‌کنند. کسی که در این حرفه، قدیمی است و تمام انرژی‌ خود را روی این کار گذاشته، کارش ادامه پیدا می‌کند و ناشرانی که اندکی ضعیف هستند، کنار می‌روند. هم‌اکنون با چالش‌های توزیع مواجه هستیم و ناشرانی که کمی ضعیف‌تر هستند و تعداد کتاب‌هایشان کمتر است، قاعدتا با چالش‌های بیشتری هم مواجه می‌شوند. معمولا کسانی که کار توزیع را انجام می‌دهند، تمایل دارند که تعداد کتاب‌ها بیشتر باشد. هر کاری چالش‌های خود را دارد و آن‌هایی که حرف‌هایی برای گفتن دارند، می‌مانند و کسانی که سطحی‌تر وارد شده‌اند و مباحث را راحت‌تر دیده‌اند، حذف خواهند شد و این طبیعت هر کار بنگاهداری است.

وی افزود: در هشت سال اخیر واردات ماشین‌آلات صنعت چاپ، بسیار کم بوده و قبل از آن دستگاه‌های دست‌دوم و کم کارکرد وارد می‌شد، اما به دنبال افزایش قیمت ارز، واردات ماشین‌آلات کم شده که دلیل آن فقدان صرفه اقتصادی است؛ یعنی اگر چاپخانه‌ها قصد به‌روز کردن ماشین‌آلات خود را داشته باشند، نیاز به سرمایه‌گذاری جدید دارند و این معضل بسیار اساسی است. در حال حاضر ماشین‌آلات چاپخانه‌ها عمر بالای ۲۰ سال و حتی تا ۳۰ سال دارند که راندمان چاپخانه را پایین می‌آورد و تاثیرات مستقیمی بر کارکرد، زمان، نیروی انسانی، راندمان و کیفیت کار دارد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات