پاياني خوش براي صنعت گاز طي سال 1401

افزایش ۱۰ درصدی حجـم صـادرات گـاز ایـران

بر اساس اهداف تعیین‌شده برای شرکت ملی گاز ایران تحت سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴، تجارت بین‌المللی گاز طبیعی که باید ۸ الی ۱۰ درصد افزایش یابد، در سال ۲۰۲۲ میلادی، عملکرد موفقی را در این حوزه تجربه کرد. در واقع، صنعت گاز ایران نیمه دوم سال ۱۴۰۱ را با وجود سرمای پایدار و ماندگار در بیشتر استان‌های کشور در یک بازه طولانی و نیز، ناترازی از قبل اعلام شده گاز، با موفقیت سپری کرد و در عین حال، افزایش نسبتا خوبی را در حوزه صادرات رقم زد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،در سالی که گذشت، کشور سرمایی کم‌سابقه را از نظر شدت و ماندگاری دمای زیر صفر درجه در بسیاری از استان‌های کشور به ‌ویژه در فصل زمستان تجربه کرد که همین موضوع همراه با وجود ناترازی روزانه حدود ۲۴۰ میلیون مترمکعب، سبب شد تا کارکنان صنعت نفت و گاز روزهای پرکار و سختی را برای پایداری شبکه گاز بخش خانگی و تجاری بگذرانند.

با این حال، مدیران شرکت ملی گاز ایران، با وجود راهبری شبانه‌روزی مصرف گاز طبیعی، از توسعه دیپلماسی انرژی غافل نبودند و در نیمه دوم سال گذشته، قرارداد تهاتر گاز ایران با برق ارمنستان تا سال ۱۴۰۹ به‌ منظور دو برابر شدن صادرات گاز ایران به این کشور، همچنین انجام مذاکرات فشرده با مقام‌های کشورهای عراق و ترکیه برای تمدید قرارداد صادرات گاز به این کشورها را دنبال کردند.

مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در این خصوص، گفت: صادرات گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی ۱۰ درصد و از لحاظ ارزشی، ۷۹ درصد رشد داشته که این رقم، آمار بسیار قابل توجهی در این حوزه است.

به گفته وی، سال گذشته میلادی، میزان گاز سوآپ شده نیز در مقایسه با سال ۲۰۲۱، از لحاظ حجمی، ۳۵۸ درصد و از لحاظ درآمدی، ۵۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است.

چگنی با بیان اینکه طی سال ۲۰۲۲، شرکت ملی گاز ایران با واردات گاز طبیعی از ترکمنستان تحت قرارداد سوآپ با شرکت سوکار آذربایجان، ضمن ارتقای تجارت گاز طبیعی با این کشور، موفق به برقراری مجدد جریان گاز از ترکمنستان به داخل کشور شد، گفت: این حجم از گاز طبیعی از مبداء ترکمنستان به مقصد جمهوری آذربایجان (و نخجوان) سوآپ می‌شود و انتظار می‌رود که این میزان نیز افزایش پیدا کند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود، به دستاوردهای قابل ملاحظه این شرکت در صادرات محصولات جانبی گاز طبیعی اشاره کرد و گفت: سال ۲۰۲۲ میلادی، در صادرات گاز مایع (LPG) نسبت به سال قبل از آن، از لحاظ حجمی، ۳۲ درصد و از لحاظ ارزشی، ۵۷ درصد رشد ملاحظه می‌شود.

چگنی پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت ترکمن‌گاز در سال گذشته را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانست و افزود: با پرداخت بخش عمده‌ای از مطالبات شرکت ترکمن‌گاز، زمینه‌های ارتقای تجارت گاز طبیعی ترکمنستان بیش از پیش، فراهم شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۳ میلادی، مقدار گاز وارداتی از ترکمنستان تحت قرارداد سوآپ گاز شرکت سوکار، بیش از ۷۰ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یابد.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات