بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران؛

افزایش تولید مس در ایران در دست انداز سیاست های اشتباه دولتی

افزایش تولید مس در ایران در آینده

به گزارش سرمایه گذاری آنلاین؛ بهرام شکوری رییس انجمن با برشمردن دلایل مشکلات افزایش تولید مس در ایران در این صنعت گفت: تا زمانی دولت در صنعت تصدی گر باشد، مشکلات حل نشده و افزایش تولید مس در ایران به سوی عملی شدن نخواهد رفت زیرا کمبود سرمایه گذاری در بخش معدن امری مشهود و انکار ناشدنی است.

وی با ریشه یابی علل  کمبود سرمایه گذاری در بخش معدن تاکید کرد: یکی از جاذبه های سرمایه گذاری در صنعت  معدن، به خصوص مس است. سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه با توجه به بهای تمام شده، ذخایر معدنی و آینده آن بسیار سود آور است. اما باید برای آن فرایند استراتژیک تعیین شود، فعالان اقتصادی باید در این حوزه تلاش کنند و در نمایشگاه ها این پتانسیل را به دنیا نشان دهند.

البته دولت می بایست مناسبات خود را با دنیا تغییر دهد. رییس انجمن مس ایران گفت: تاکنون کل سرمایه گذاری از بدو معدنکاری تا به امروز در بخش خصوصی و دولتی ۵۰ میلیارد تومان بوده است این درحالی است که دوران ریاست جمهوری محمود نژاد حدود ۶۶۰ میلیارد دلار نفت به فروش رسیده که از این میزان ۵۰ میلیارد دلار هم در معدن هزینه نشد. وی خاطرنشان کرد: در این راستا همت بالایی از سوی شرکت ملی مس شاهد هستیم و در کنار آن بخش خصوصی نیز فعالیت خوبی را آغاز کرده به طوریکه در تولید کاتد، سهم بخش خصوصی هر روز در حال افزایش است.

قطع ارتباط با دنیا: اصلی‌ترین مانع افزایش تولید مس در ایران

شکوری افزود: این شرایط در حالی است که سرمایه گذاری دنیا در حوزه مس سیرصعودی گرفته به طوریکه که حتی در کشورهای افریقایی با بیش از ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری که در اکتشاف صورت داده اند، ده ها برابر ایران در این حوزه سرمایه گذاری کردند. در حال حاضر اکتشافات در دنیا عمیق شده و این باعث شده، میزان استخراج  وعیار مس کاهش و قیمت تمام شده افزایش پیدا کند. بنابراین افزایش تولید مس در ایران در ایران نیاز باید به سمت اکتشافات جدید حرکت کنیم تا در افزایش تولید مس در ایران در آینده نزدیک سهمی از بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی با انتقاد از عملکرد دولت و با بیان اینکه موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش معدن بررسی شود گفت: یکی از موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی برای  افزایش تولید مس در ایران فربه بودن دولت است که این امر باعث می شود تمام درآمد دولت صرف هزینه هایش شود. در نتیجه دولت کسری بودجه خود را از طریق مالیات، حقوق دولتی و غیره تامین می کند.

شکوری ادامه داد: برای رفع مشکلات افزایش تولید مس در ایران دولت باید مناسبات خود را با دنیا تغییر دهد زیرا معادن نیازمند ارتباط با دنیا است. اگر می خواهیم این پتانسیل به رشد اقتصادی منجر شود و فزایش تولید مس در ایران در آینده محقق شود ،باید با دنیا ارتباط داشته باشیم.

اظهارات رییس انجمن مس در حالی است که پیشتر علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران به مشکلات افزایش تولید مس در ایران اشاره کرده و گفته بود: گذشته ۲۸۰ هزارتن کاتد مس تولید شد که رتبه ۱۷ مس را در دنیا کسب کردیم و یک مقدار عقب‌افتادگی رخ داده است. زمانی مجمع شرکت ملی  مس ایران تصمیم گرفت که تولید سالیانه مس را به ۷۰۰ هزارتن برسانند که یک دهه گذشته است و به این عدد نرسیدند.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات