نگاهی به بازار خودرو در هفته ای که گذشت؛

التهاب ناشی از واردات خودرو ادامه می یابد

مهمترین اخبار خودرویی در ایران در این هفته که گذشت به واردات خودرو اختصاص داشت.

مهمترین اخبار خودرویی در ایران در این هفته که گذشت به واردات خودرو اختصاص داشت. پیش از آن سید رضا فاطمی امین وزیر صنعتپف معدن تجارت توانست دوباره اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دست آورد و از خطر اخراج ناشی از استیضاح رهایی یابد. با این حال اگرچه شرکت‌های واردکننده خودرو معرفی شده اند، اما همچنان مشخص نیست اولین محموله خودروهای خارجی چه زمانی به کشور وارد می‌شود. برخی در این باره گفته اند که خودروهای خارجی که می خواهد وارد ایران شود؛ همان خودرو های چینی موجود در بازار ایران است که در این صورت گمان نمی رود که واردات خودرو بتواند معادله زیادی را تغییر دهد.
در این میان خبر می رسد که مصوبه قبلی هیأت وزیران با موضوع ضوابط واردات خودرو اصلاح شده و از هفته اول آبان، ثبت سفارش خودروهای وارداتی توسط شرکت‌های حائز شرایط آغاز شده است. یادآوری می شود شرکت‌های بهمن موتور، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا، دیار خودرو، سایپا، پارس خودرو، سایپا – سیتروئن، تجارت بین‌الملل و پشتیبانی کرمان خودرو، خودروسازی فردا، مکث موتور و آرین موتور پویا را به عنوان شرکت‌های واردکننده خودرو اعلام شده اند.
سخنگوی وزارت صمت گفت خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا i10، میتسوبیشی میراژ، چانگان CS35، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) جزو خودروهایی در محدوده ۱۰ هزار یورویی هستند که به کشور وارد می‌شوند.بنابر اعلام وزارت صمت، واردکنندگان خودرو باید برای خودروهای وارداتی خدمات پس از فروش ارائه کرده و تضامین مالی و تعهدی بدهند. خودرو شاهین پلاس با قوای محرکه مشترک با تارا ایران خودرو توسط سایپا به بازار عرضه می‌شود. در تحولی دیگر روابط عمومی ایران خودرو اظهار کرد که تولید انبوه خودرو هایما S8 از ۱۱ آبان ۱۴۰۱ به صورت CKD توسط ایران خودرو آغاز شده است. تولید هایما X7 نیز از بهمن ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد.
در این میان بررسی روند قیمت انواع خودروهای پرتیراژ طی ۱۰روز اخیر در بازار نشان می‌دهد قیمت اکثریت پرتیراژهای ایران‌خودرو افزایش یک تا ۲۵میلیون تومانی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که قیمت محصولات سایپا اکثرا تغییری نداشته و تنها تیبا۲ سه‌میلیون تومان افزایش یافته است.بررسی روند قیمت محصولات پرتیراژ خودروسازان در ۱۰ روزی که از آبان‌ماه گذشته است، نشان می‌دهد قیمت پرتیراژهای خودروسازان اکثرا روند افزایشی داشته است.این افزایش بهای قیمت خودروها به گونه‌ای است که قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو حداقل یک‌میلیون تومان و حداکثر ۲۵‌میلیون تومان افزایش داشته، اما قیمت محصولاتی نظیر ۲۰۶ V۸، دنا و دناپلاس توربو ثابت مانده‌اند. در محصولات گروه خودروسازی سایپا نیز در این بازه ۱۰روزه، قیمت اکثریت محصولات ثابت باقی مانده و تنها تیبا۲ سه‌میلیون تومان افزایش بها داشته است.
البته در دومین هفته آبان، نتایج قرعه‌کشی ایران خودرو و ثبت‌نام‌های سایر خودرو‌سازان اعلام شد اما بر خلاف هفته‌های گذشته اعلام نتایج‌ها هم نتوانست جلوی افزایش قیمت خودروهای صفر را بگیرد. بازار خودروهای کارکرده نیز مانند بازار خودروهای صفر شاهد افزایش قیمت‌ بود. گرچه این افزایش قیمت حدودا ۴ تا ۵ درصد تخمین زده شده است اما بررسی بازار خودرو از افزایش خرید و فروش خودرو کارکرده حکایت دارد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات