عباس شهريور عضو هيات مديره انجمن کارگزاران بيمه و مدير استارت‌آپ ماني بيمه

انتقال تخفیف بیمه ثالث و بدنه مزیت یا مرجعی برای سوءاستفاده

 

سال‌هاست که یکی از معیارهای مهم خریداران خودرو در کشور ما، تعداد سال و درصد تخفیف بیمه شخص ثالث و بدنه است. اما از سال ۱۳۹۵ با تأکید بر نگرش راننده ماده شش قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۲۰/۰۲/۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، انتقال تخفیفات بر اساس رویه قبلی غیرمجاز اعلام شد و فقط در زمان فروش خودرو، تخفیفات می‌تواند توسط خودرو دیگری از همان نوع که متعلق به فروشنده، همسر، والدین یا اولاد بدون واسطه باشد، منتقل شود. در همین قانون، تصمیم گرفته شد که رویه اجرایی این قانون بر اساس آیین‌نامه به تصویب هیئت وزیران برسد که به پیشنهاد بیمه مرکزی و تأیید شورای عالی بیمه اجرا می‌شود.

در تاریخ ۱۵/۰۷/۱۳۹۷، آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور به تصویب هیئت وزیران رسید که نکات مهم آیین‌نامه اجرایی عبارتند از:

۱. اگر فرد انتقال‌دهنده تخفیف بیمه شخص ثالث را به خودروی متعلق به همسر، والدین یا اولاد بدون واسطه‌ی خود منتقل کند، از آن تاریخ به بعد فرد دریافت کننده مالک تخفیف خواهد بود.

۲. در صورت عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی دیگر از همان نوع که متعلق به انتقال‌دهنده، همسر، والدین یا اولاد بدون واسطه‌ی وی باشد، بیمه‌گر موظف است، گواهی داشتن تخفیف بیمه شخص ثالث را برای فروشنده خودرو صادر کند.

۳. اگر انتقال‌دهنده شخص حقوقی باشد، تخفیف بیمه شخص ثالث فقط به خودروی دیگر از همان نوع که متعلق به همان شخص باشد، قابل انتقال است.

۴. در صورت انتقال مالکیت وسیله نقلیه و عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث توسط فروشنده، خسارت‌هایی که بیمه‌گر از محل بیمه‌نامه برای حوادث بعد از زمان انتقال مالکیت وسیله نقلیه تا پایان مدت اعتبار بیمه‌نامه پرداخت می‌کند، سابقه بیمه‌ای خریدار محسوب می‌شود و در سابقه تخفیف بیمه شخص ثالث فروشنده محسوب نخواهد شد.

۵. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به بیش از یک وسیله نقلیه مجاز نیست.

۶. بیمه مرکزی موظف است، از طریق سامانه الکترونیک ثبت و استعلام سابقه بیمه شخص ثالث بر اساس شماره ملی یا شناسه ملی بیمه‌گذار برای بیمه‌گر و امکان استعلام سابقه بیمه شخص ثالث را برای بیمه‌گذار فراهم کند.

همچنین، در ماده ۸ شرایط عمومی بیمه‌نامه بدنه به صراحت ذکر شده است که اگر خریدار خودرویی که دارای بیمه بدنه است را خریداری کند، مالک بیمه‌نامه بدنه خواهد بود در صورتی که حق بیمه تخفیفات سنواتی درج شده در بیمه‌نامه را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت در زمان وقوع خسارت ممکن است تخفیفات از خسارت کسر شود.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث و بدنه در بیمه‌های شخص ثالث و بدنه شرایط خاصی دارد و می‌توان گفت که این امر جایزه‌ای بزرگ برای رانندگانی است که محتاط هستند. اما متأسفانه، اطلاع رسانی مناسبی درباره‌ی آخرین وضعیت تخفیفات و فک پلاک انجام نشده است و این موضوع زمینه‌ساز فساد در صنعت بیمه شده است. پیشنهاد می‌شود نهاد ناظر دغدغه‌های وزیر اقتصاد کشور را در مورد فساد در صنعت بیمه جدی‌تر بگیرد و در برنامه‌های سال ۱۴۰۲، سیستمی برای انتقال تخفیفات، عدم امکان استفاده از تخفیفات یک بیمه‌نامه در چندین بیمه‌نامه دیگر در شرکت‌های بیمه‌گر مختلف، اتصال سیستم بیمه به سامانه راهور جهت استعلام تاریخچه پلاک و… را در برنامه‌های کاری خود قرار دهد.

در حال حاضر، بیش از ۹۰ هزار نماینده و کارگزار در صنعت بیمه در جهت گسترش ضریب نفوذ بیمه فعالیت می‌کنند. اما به دلیل عدم آشنایی کافی با اطلاعات فنی و عدم آگاهی به‌روز از جزئیات بخشنامه‌ها و قوانین صنفی مرتبط، توسط تعدادی از کارگزاران، امکان انتقال ریسک و مشاوره صحیح برای هموطنان فراهم نشده است. خواهشمندیم ریسک‌های بیمه‌ای خود را به کارگزار و یا نماینده بیمه‌ای واگذار کنید که دارای دانش و اطلاعات کافی برای در زمان بروز خسارت و همچنین به عنوان مشاور حامی شما باشد.

با توجه به تاریخ تصویب آیین‌نامه اجرایی، از مهرماه ۱۳۹۷ چنانچه قبل از تصویب آیین‌نامه اجرایی، مالک رسمی وسیله نقلیه‌ای بوده‌اید و بعد از تاریخ تصویب آیین‌نامه اجرایی تاکنون خودرو را فروخته و فک پلاک را انجام داده‌اید، شما می‌توانید با مراجعه به یکی از کارگزاران صنعت بیمه یا نمایندگان بیمه که مشخصات آن‌ها در وب‌سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی درج شده است، از آخرین وضعیت تخفیفات خود مطلع شوید و در زمان تمدید بیمه‌نامه خودرو جدید از سابقه تخفیفات بهره‌مند شوید.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات