اولین و آخرین انتخاب هر مشتری باید پدیده شاندیز باشد

نایب رییس هیات مدیره شرکت گردشگری سلامت پدیده شاندیز گفت: اولین شعاری که برای شرکت پدیده پیش‌بینی کردیم، این است که اولین و آخرین انتخاب هر مشتری باید پدیده باشد. رضایت‌مندی، کیفیت ارائه خدمات، مشتری‌مداری، شفافیت، جایگاه جامع و مرجع جزو اصول کلیدی و ماموریت‌های این شرکت است.

آزاده حسینی در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛  با اشاره به اینکه حوزه گردشگری سلامت، برای فعالیت نیازمند اخذ مجوزهایی از وزارتخانههای بهداشت و درمان، میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت امور خارجه می‌باشد، گفت: از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون مجوزهای لازم برای ارائه خدمات مربوطه اخذ شده است. نکته مهم اینکه، اخذ مجوز از سه وزارتخانه برای فعالیت در حوزه گردشگری سلامت، کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است که نیاز به زمان طولانی دارد که در شرکت پدیده این اتفاق رخ داده و باید آن را به فال نیک گرفت.

وی افزود: وقتی گردشگر سلامت به ایران سفر می‌کند، در یک روش سنتی و کاملا مبتنی بر جریان بازار از سوی رانندگان تاکسی یا مترجمان و واسطهگران بازار از فرودگاه تا پشت در بیمارستان انتقال داده می‌شوند، اما معمولا آن واسطه هیچ مسئولیتی در قبال درمان توریست خارجی ندارد، به همین دلیل نظرسنجی یا اطلاعات مدونی در این رابطه وجود ندارد. حدود ۱۴ مرکز در مشهد و ۶۵ مرکز فعال در حوزه گردشگری سلامت ایران شناسایی کردیم که متاسفانه به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی، شیوع ویروس کرونا و همچنین بسته بودن مرزها در پایان سال ۱۳۹۸ و سال گذشته، تنها ۱۰ مرکز گردشگری سلامت در مشهد همچنان مشغول به فعالیت هستند و گرفتن آمارهای اطلاعاتی از این مراکز بسیار سخت است. نبود ادبیات روشن برای بخش گردشگری سلامت کشور از دیگر معضلات این بخش است، زیرا یک رویه و کلام روشن و مشخص میتواند بستر مشخصی از یک بازار در جامعه ایجاد کند. البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که ما جمع‌آوری خوبی از حوزه گردشگری سلامت در کشور داشته و پتانسیل‌های مشهد و ایران را در این بخش شناسایی و تبدیل به سه کتابچه مطالعاتی کرده‌ایم.

نایب رییس هیات مدیره شرکت گردشگری سلامت پدیده شاندیز گفت: به جز بخشی از خدمات درمانی، تعرفه روشنی برای واسطه‌گری و تسهیل‌گری فرآیندها در بخش گردشگری سلامت وجود ندارد و به نوعی فرآیند این صنعت در کشور مکانیزه و سیستماتیک نشده است. علاوه بر وجود سایر مسایل اجرایی، مشکلاتی که در سالهای گذشته برای برند پدیده اتفاق افتاده، منجر به نوعی بیاعتمادی در بین استفاده‌کنندگان خدمات شده که بازیابی این اعتماد و برندینگ، مستلزم صرف انرژی و اقدامات خلاقانه بسیاری است که کار ما را در رقابت با سایر مجموعه‌ها سخت خواهد کرد. ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی سه وزارتخانه اشاره شده، وجود کشمش‌های فراوان درون دستگاه‌های اجرایی و همچنین مشکلات فراوان و دستورالعمل‌های متعدد حوزه درمان در این زمینه، منجر به افزایش ریسک فعالیت در این حوزه می‌شود.

حسینی تصریح‌کرد: متاسفانه برای مقابله با دلالان با معضلات متعددی روبه‌رو هستیم. به عنوان مثال، یک راننده تاکسی در فرودگاه مسافر عرب را سوار کرده و برای وی طی یک عملیات کاملا سنتی، هتل و بیمارستان پیدا می‌کند. مترجمان، رانندگان تاکسی، پرستارها و فعالان این حوزه به صورت شخصی بدون وابستگی به یک نهاد صنفی و ضوابط و مقررات روشن، اقدام به جذب مسافر خارجی می‌کنند که وقوع این اتفاق آسیب‌های فراوانی را به اعتبار و کیفیت ارائه خدمات در شهر مشهد وارد می‌کند. اگر مشتری برای اولین بار از ارائه خدمات ناراضی باشد، ممکن است خودش یا خانوادهاش برای بار دوم از خدمات این شهر استفاده نکنند و بدین ترتیب مشتریان بالقوه از بین خواهند رفت و نارضایتی افزایش خواهد یافت. شرکت پدیده این ظرفیت را دارد که تمام این واسطه‌ها را ساماندهی کند، مشابه کاری که اسنپ انجام داده است. خوشبختانه پلتفرمی طراحی شده تا عرضه‌کنندگان و متقاضیان در حوزه گردشگری سلامت مشهد به یکدیگر متصل شوند که انشاالله تا ۲ ماه آینده از این سامانه و پلتفرم رونمایی خواهد شد تا با ارائه نرخ‌نامه شفافی از پکیج‌های خدماتی در سامانه و دادن حق انتخاب به مشتریان در یک فرآیند سیستمی هوشمند و شفاف منجر به کاهش نارضایتی، افزایش اعتماد و رونق این بازار در شهر امام مهربانیها شود.

وی تاکیدکرد: اینکه بگوییم ایران دارای رقیب است، حرف درستی نیست، زیرا کشورمان به سطح عالی و قابل رقابت در گردشگری سلامت دست نیافته است، اما ظرفیت‌های بسیار بالایی در این حوزه وجود دارد که می‌تواند ایران را در سطح رقابت‌پذیری مطرح کند. در مطالعه‌ای که انجام دادیم، کشورهایی که دارای خدمات عالی در بازار گردشگری سلامت هستند که مشابه همان خدمت در ایران و مشهد قابلیت رقابت‌پذیری را در آینده خواهد داشت، مشخص کردیم. به عنوان مثال، در حوزه زیبایی کشور کره‌جنوبی یکی از رقیبان ایران است یا در بخش جراحی، کشورمان با هندی‌ها در حال رقابت است. اخیرا هم کشور ترکیه در حوزه زیبایی اقدامات فراوانی برای جذب گردشگر در منطقه انجام داده و به عنوان یک قطب مطرح شده است. در واقع شناسایی ارائه‌دهندگان برتر این حوزه، کمک می‌کند که نقاط قوت و ضعف مشهد را برای اجرا کردن پروژه گردشگری سلامت در نظر بگیریم تا به دنبال مشتریانی برویم که قابلیت ارزآوری بیشتری برای مشهد داشته باشند. در سطح دوم، ذائقه مشتریان در گردشگری سلامت اهمیت دارد، به‌طوری‌که باید به دنبال ارائه خدمات برتر مطابق با خواسته مشتری باشیم که از مهمترین آن می‌توان به استخراج آمارهایی همچون تعداد تخت‌هایی که در کشورهای خارجی به امر زیبایی، جراحی قلب و یا نازایی و سایر خدمات اختصاص پیدا کرده، اشاره کرد که این موضوع، اهمیت فراوانی در تحلیل و برنامه‌ریزی برای تداوم حوزه گردشگری سلامت در ایران و مشهد دارد.

حسینی گفت: شناسایی پرمراجعهترین و بهترین حوزههای درمانی در مشهد برای ما مهم بود. در سال ۱۳۹۶ بیشترین آمار مراجعه‌ها به مشهد برای انجام امور درمانی به افغانیها اختصاص داشت. پس از آن در بین سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ تعداد عراقیها در مشهد نسبت به افغانی‌ها پیشی گرفت و اخیرا افراد ثروتمند افغانی ترجیح دادهاند که برای درمان به ایران مراجعه کنند. مراجعه افغانی‌ها به کشور هند برای انجام امور درمانی طی ۲ سال گذشته به دلیل انجام صدور سخت ویزا برای افغانی‌ها از سوی ایران بود که محدودیتهای زیادی را به وجود آورده و با توجه به شرایط اخیر افغانستان در حال رایزنی برای رفع این محدودیت‌ها با وزارتخانه‌ها هستیم. درصد مشتریان این حوزه از سایر کشورها مانند ترکیه، بحرین و کشورهای اروپایی بسیار پایین و زیر ۵ درصد است.

وی تاکید‌کرد: جراحی‌هایی همچون قلب، درمان ناباوری به دلیل وجود پزشکان درجه یک و همچنین زیبایی و خدمات دندانپزشکی به دلیل تعرفه مناسب و متناسب با ذائقه مشتریان عربی و… از جمله خدمات درمانی مشهد است که بیشترین مراجعه و سهم درآمدی را داشته و بازار مستعدی هم دارد. پزشکان برند و صاحب سبکی هم در این حوزه‌ها داریم که می‌توان مشتریان پایدار و دائمی برای این حوزه‌ها شناسایی کرد. برای موفقیت پدیده و مشهد در صنعت گردشگری سلامت باید در ۳ رکن کیفیت ارائه خدمات، برندیگ و تبلیغات و بازاریابی متمرکز شد. در حوزه مشتری‌یابی با برنامه‌ریزی و استراتژی کوتاه‌مدت می‌توان در گام اول با جذب مشتریان بالفعل عراقی و افغانی کار کرد و در استراتژی بلندمدت می‌توان بر اساس میزان درآمد ناخالص ملی کشورهای خاورمیانه و سهمی که صرف هزینه‌های درمانی و سلامت می‌شود، کشورهای ارزآور و پرسودتر را شناسایی کرد. به عنوان مثال، کشورهایی همچون کویت و امارات، درصد بالایی از سهم سرانه هر نفر را هزینه بخش گردشگری و درمان خود می‌کنند. کشور امارات اخیرا قراردادهایی با دولت ترکیه منعقد کرده تا شهروندان خود را برای انجام امور درمانی و گردشگری به این کشور اعزام کند، زیرا انجام امور درمانی در امارات بسیار گران و بی‌کیفیت است. برای ایران در بلندمدت، کشورهای حوزه خلیج‌فارس همچون امارات، عمان، شمال گرجستان، تاجیکستان و ترکیه در غرب از حیث مناسبات سیاسی می‌توانند بازار بالقوه مناسبی باشند و متقاضیان بالقوهای وجود دارند که تمایل دارند، هزینه بیشتری را در ایران و مشهد بپردازند، به شرطی که به درستی درمان شوند.

حسینی اضافه‌کرد: اولین شعاری که برای شرکت پدیده پیش‌بینی کردیم، این است که اولین و آخرین انتخاب هر مشتری باید پدیده باشد. رضایت‌مندی، کیفیت ارائه خدمات، مشتریمداری، شفافیت، جایگاه جامع و مرجع جزو اصول کلیدی و ماموریت‌های این شرکت است. امیدوارم جریان گردشگری سلامت در شرکت پدیده به جایگاه اصلی و شایسته خود برسد تا سهامداران محترم شیرینی این اتفاق را پس از گذشت سالها لمس کنند.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات