ایران حـرف های نـاگفته بسیاری در صنعت گردشگری دارد

همواره صنعت گردشگری به عنوان يکي از مهم ترين عوامل رشد اقتصادی و ارزآوری براي کشور مطرح است. ايران به عنوان يکي از ارزان ترين مقاصد گردشگری دنيا، دارا بودن رتبه دهم جهان براي داشتن جاذبه های تاريخی و باستانی و رتبه پنجم جهان در جاذبه هاي طبيعی، هنوز براي رسيدن به جايگاه مطلوب فاصله زيادي دارد. کشورهاي مختلف جهان براي پيشبرد صنعت گردشگری خود دست به اقدامات گوناگونی ميزنند و از اين طريق، باعث رشد اقتصادی و ايجاد اشتغال در کشور خود مي شوند. اگر زيرساخت هاي لازم براي اين صنعت در ايران فراهم باشد، به اصلی ترين راه درآمد ارزی تبديل خواهد شد. به گفته نمايندگان مجلس شورای اسلامی، عوامل متعددی باعث کاهش رونق صنعت گردشگری در کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری داخلی و خارجی ایران تحت تاثیر عوامل متعددی قرار گرفته، اظهار داشت: کاهش درآمد سرانه مردم از جمله عواملی است که در گردشگری داخلی تاثیر گذاشته است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس حدود ۱/۳ قدرت خرید مردم نسبت به دهه نود کاهش یافته که بی‌تردید این اعداد و ارقام از درآمد مردم و کاهش قدرت خرید آن‌ها، بر کیفیت زندگی به ویژه در بحث گردشگری تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: تعطیلی منظم می‌تواند نقش پررنگی در رونق گردشگری داشته باشد. امروز نیاز نیست که دولت برای مسافرت مردم وام پرداخت کند، بلکه باید مشکلات حمل‌ونقل و ایمنی سفر آن‌ها را حل نماید.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسافرت جزو هزینه‌های ضروری زندگی ایرانیان نیست، گفت: مسافرت و تفریحات غیر ضرور در علم اقتصاد پرکشش نامیده می‌شوند و با کوچک‌ترین اتفاقی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بر همین اساس خانواده‌ها اقدام به حذف آن از سبد خانوار می‌کنند که این عوامل روی گردشگری بسیاری از استان‌ها از جمله اصفهان اثر می‌گذارد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر خسارات شیوع اپیدمی کرونا در کشور، مطرح کرد: نبود زیرساخت‌های مناسب در کنار شیوع کرونا خسارات جبران‌ناپذیری به گردشگری ایران وارد کرد که گردشگری داخلی و خارجی را تحت تاثیر قرار داده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، پرداخت وام مسافرتی از طرف دولت را راهکار منطقی برای رونق گردشگری داخلی ندانست و یادآور شد: زمانی که ثروت و منابع در کشور توزیع می‌شود، اثرات خود را در بخش‌های مختلف می‌گذارد، حتی اگر پرداخت منابع به نام وام گردشگری در کشور باشد. پرداخت وام شاید انگیزه‌ای برای رونق گردشگری باشد، اما ایجاد فراغت می‌تواند زمینه رونق گردشگری در کشور را فراهم کند. به عنوان مثال، تعطیلاتی که امروز شاهد آن هستیم، به دلیل وقوع بحران‌های محیط زیستی همچون آلودگی هوا، هجوم ریزگردها، کمبود منابع انرژی و… است و کسی توانایی برنامه‌ریزی در این راستا را ندارد.

طغیانی با انتقاد از عدم تعطیلی برنامه‌ریزی‌شده در کشور اظهار داشت: در اکثر کشورهای دنیا دو روز مداوم تعطیلی دارند و بی‌تردید این تعطیلات در رونق گردشگری تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. تعطیل شدن پنجشنبه‌ها می‌تواند در رونق مسافرت و گردشگری تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه معرفی آثار باستانی و تاریخی هر استانی می‌تواند در رونق گردشگری آن استان تاثیرگذار باشد، گفت: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در گردشگری نیازمند آگاه‌سازی مردم است. ایران کشوری جذاب در جاذبه‌های تاریخی و اقلیمی است که قصه‌های ناگفته در این حوزه بسیار دارد که بی‌تردید مباحث اقتصادی در آن تاثیری مستقیمی خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد تاثیرات شرایط اقلیمی در میزان گردشگری گفت: بی‌تردید جاذبه‌های اصفهان تحت تاثیر شرایط اقلیمی قرار گرفته و در میزان گردشگری این استان تاثیر گذاشته است. زیبایی زاینده‌رود در کنار آب جاری خلاصه شده و نظر هر بیننده‌ای را جلب می‌کند. پل‌های تاریخی همچون سی‌وسه پل، خواجو، مارلون و… از جمله بناهای تاریخی اصفهان هستند که گردشگران به واسطه جذابیت جاری بودن آب در آن‌ها به اصفهان سفر می‌کنند.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه خشکی زاینده‌رود در میزان پذیرش گردشگر اصفهان تاثیر گذاشته، افزود: تمام زیبایی اصفهان را نمی‌توانیم در زاینده‌رود خلاصه کنیم، بلکه بسیاری از ابنیه و آثار تاریخی این استان از دوران‌های آل بویه، سلجوقیان و صفویان به یادگار مانده است. بی‌تردید شرایط اقلیمی حاکم بر این استان تاریخی بر گردشگری اصفهان تاثیر گذاشته، اما آمار دقیقی از میزان تغییرات گردشگری نیست.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه باید سفر ارزان‌قیمت را در کشور ترویج کنیم، خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی در شرایط نامناسب اقتصادی، سفرهای ارزان را ترویج می‌دهند تا همه بتوانند مسافرت کنند، حتی به قیمت پایین. این ارزان بودن مسافرت را باید در بلیط حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی و نوع هتل‌ها و مسافرخانه‌ها تعریف کنیم.

رونق گردشگری و توسعه اقتصادی با ساماندهی تعطیلات پایان هفته

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، محسن پیرهادی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در مورد دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته و توسعه گردشگری داخلی گفت: ایجاد شغل واقعی برای جوانان و زنان، کاهش فقر و حفظ میراث تاریخی و فرهنگی در مناطق مقصد از جمله محاسن توسعه گردشگری داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری تا ۱۰ سال آینده، صنعت گردشگری در سطح جهان منجر به اشتغال بیش از ۴۳۰ میلیون نفر خواهد شد و این بدان معناست که از هر ۹ نفر در جهان، یک نفر شغلی مرتبط با صنعت گردشگری خواهد داشت.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس با تاکید بر اینکه ساماندهی تعطیلات پایان هفته رونق گردشگری و توسعه اقتصادی را به دنبال دارد، گفت: ایران به دلیل یک‌روزه بودن تعطیلات هفتگی‌اش با عدد ۷۹ روز تعطیلی با احتساب تعطیلات مناسبتی و رسمی، فاصله قابل توجهی ۴۰ روز با میانگین جهانی دارد، این در حالی است که بر اساس تحقیقات سازمان جهانی کار، میزان بهره‌وری نیروی انسانی با ساعت کار نسبت معکوس دارد.

پیرهادی افزود: طرح ساماندهی تعطیلات و دو روزه شدن تعطیلات پایان هفته، علاوه بر افزایش زمان تعاملات بین‌المللی و ‌توسعه اقتصادی-تجاری کشور به ارتقای بهره‌وری نیروی کار و رونق گردشگری داخلی منجر می‌شود.

عضو هیات رییسه مجلس یازدهم ادامه داد: افزایش تعطیلات پایان هفته علاوه بر افزایش بهره‌مندی نیروی کار، فرصت و توان برنامه‌ریزی برای استفاده هدفمند از روزهای پایان هفته را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا به صورت هفتگی یا ماهانه سفرهای یک یا دو روزه به حاشیه شهرها و مراکز فرهنگی، زیارتی و تاریخی حومه شهرهای محل سکونت‌شان تدارک ببینند و سفرهای داخلی منظم و‌ پرتعدادی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: زنجیره گسترده حوزه گردشگری شامل اسکان، حمل‌ونقل و خدمات رفاهی، خدمات تفریحی و حوزه صنایع‌دستی و… می‌شود که تقویت این زنجیره، تاثیرات اقتصادی و فرهنگی و ‌‌محیط زیستی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه الگوی موفق صنعت گردشگری چین و هند در دهه اخیر نشان داده که رونق گردشگری داخلی، دروازه جذب گردشگر خارجی تلقی می‌شود، یادآور شد: صنعت گردشگری دومین صنعت درآمدزای جهان است و سرمایه‌گذاران خارجی بسیاری هستند که پس از حوزه ارتباطات ترجیح می‌دهند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

نقش اقامتگاههای بومگردی در تقویت اقتصاد روستا و امکان سفر ارزان

به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین، محمدرضا دشتی اردکانی، رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجارب موفقی که در حوزه توسعه بوم‌گردی وجود دارد، گفت: باید در برنامه هفتم به احکام حوزه گردشگری توجه شود که قطعا باعث توسعه این صنعت خواهد شد.

وی با اعلام این نکته که اقامتگاه‌های بوم‌گردی با الگویی مبتنی بر زمینه سرزمینی، میراث ناملموس جامعه محلی را معرفی می‌کند، اظهار داشت: این موضوع در اقتصاد روستا، حفظ اصالت معماری و شهرسازی منطقه و ایجاد امکان سفر ارزان به واسطه توسعه گردشگری بومی تاثیر دارد.

نماینده مردم اردکان در ادامه به بیان مزیت رقابتی این نوع از گردشگری برای کشور و الگوهای توسعه پایدار با مشارکت جامعه محلی پرداخت و خاطر نشان کرد: از اصلی‌ترین مولفه‌های توسعه گردشگری داخلی به عنوان موتور توسعه گردشگری خارجی، پرداختن به بوم‌گردی و گردشگری بومی است.

رییس فراکسیون گردشگری مجلس بیان کرد: تجارب موفق توسعه بوم‌گردی در حوزه انتخابیه در سالیان اخیر، حاکی از اهمیت احکام گردشگری در برنامه هفتم توسعه است که منجر به توجه بیشتر به صنعت گردشگری در کشور خواهد شد.

خبرنگار: سمیرا حاجی حسینی

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات