دبير انجمن توليدکنندگان فولاد:

اکتشافات صنعت فولاد به بخـش خـصوصی واگذار شود

ظرفیت قابل توجه کشور در صنعت فولاد، افق مثبتی را پیش روی آن گذاشته است، با این حال فعالان اقتصادی به منظور رشد سودآوری و افزایش سرعت تولید این بخش از دولت تقاضا دارند تا از مداخله در فرآیند قیمت‌گذاری پرهیز کرده و بستر را برای حل چالش‌های این حوزه مثل تامین انرژی فراهم کند.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در حاشیه چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد گفت: وضعیت صنعت فولاد در ۱۰ سال گذشته پر از بیم و امید بوده است. برای مثال، هرچند امید به آینده و پتانسیل کافی در این صنعت برای تدوین برنامه‌ریزی‌های مناسب وجود داشته، اما نگرانی‌هایی نیز در خصوص عدم توازن ظرفیت‌های بخش نورد، آهن اسفنجی، گندله‌سازی و بخش فولادی مطرح بوده، بر این اساس هرچه به ابتدای زنجیره این صنعت نزدیک‌تر شویم، افق آن تاریک‌تر است. با این حال ظرف ۸ سال تلاش، این توازن برقرار شده و هم‌اکنون به تناسب فولادسازی در کشور؛ آهن اسفنجی، گندله‌سازی، کنسانتره و… نیز وجود دارد.

وی با اشاره به موفقیت شرکت‌ها در بازارهای صادراتی افزود: صنعت فولاد با توجه به ۳۰ میلیون تن تولید، هم نیاز داخل را تامین کرده و هم در بازارهای خارجی پاسخگوی مشتریان بوده است. کشورمان در حال حاضر رتبه دهم تولید فولاد را داشته و طی مدت اخیر نیز به رتبه ۶ و ۷ دست پیدا کرده که رتبه بسیار خوبی است. در صادرات فولاد نیز خوشبختانه به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم، در حالی که ۱۵ سال پیش دومین واردکننده فولاد در جهان بودیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه نگرانی‌هایی در این صنعت وجود دارد که باید آن را به فرصت تبدیل کرد، گفت: کشورمان در اکتشافات و تامین سنگ آهن متناسب با رشدی که دارد، عقب مانده است، در حالی که باید با جبران این امر برای توسعه برنامه‌ریزی کرد. البته باید دانست، این کار با بودجه‌های دولتی قابل انجام نبوده و باید آن را به بخش خصوصی؛ یعنی همین شرکت‌های نیازمند به سنگ‌آهن و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مانند گل گهر، چادرملو، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و… محول کرد. تک تک شرکت‌های تولیدکننده فولاد باید در اکتشاف سهمی پیدا کنند. البته این کار در حال انجام است، اما باید آن را با سرعت بیشتری پیش برد.

خلیفه سلطانی، اقدام ضروری دیگر این صنعت را به بخش انرژی مرتبط دانست و با ذکر اینکه در فصل‌های زمستان و تابستان شاهد قطعی گاز و برق هستیم که به بخش تولید صدمه وارد می‌کند، خاطرنشان کرد: البته در حوزه برق اقداماتی در حال انجام است و در یکی دو سال آینده شاهد اثرات مثبت آن خواهیم بود، اما در رابطه با گاز باید گفت که استراتژی غلط استخراج و اکتشاف آن توسط دولت بوده است، در حالی که لازم است، میادین گازی در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار گرفته تا آن‌ها بر حسب نیاز خود از آن‌ها استخراج کنند. صنعت فولاد و پتروشیمی این پتانسیل را دارند که در کنار دولت، میادین را استخراج کرده و همانجا هم برق مورد نیاز را تولید کنند که قطعا در این شرایط، استخراج گاز حتی از تولید برق نیز آسان‌تر بوده و از هزینه‌های جانبی می‌کاهد.

وی در پاسخ به این سوال که “چه عاملی باعث رسیدن ایران از رتبه دهم به هفتم دنیا در صنعت فولاد شده است؟” اظهار کرد: سرعت رشد تولید فولاد در کشور مناسب بوده و به نوعی می‌توان گفت که شاهد جهش تولید هستیم. صنعت فولاد به‌طور سالانه ۷ الی ۸ درصد رشد داشته و در کنار آن در بازار خارجی نیز عرض اندام کرده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، مهمترین مشکلات این صنعت را تامین انرژی و سنگ آهن عنوان کرد و گفت: قطعا اگر سنگ آهن به رشد مورد انتظار دست پیدا نکند، ظرفیت‌های این بخش نیز معطل خواهد ماند، از این‌رو باید اکتشافات مورد نیاز انجام شود.

خلیفه سلطانی به موضوع قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد نیز اشاره کرد و گفت: در کشور حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود، در حالی که حداکثر مصرف داخلی ۱۵ میلیون تن است؛ یعنی حدود ۱۵ میلیون ظرفیت صادراتی داریم. از طرفی، نوسانات قیمتی آن هم چندان ملموس نیست؛ با این حساب چه ضرورتی برای تنظیم بازار این صنعت به مثابه بازار کالاهای اساسی مثل آرد، شکر و… وجود دارد؟ دخالت دولت در بخش‌هایی مثل بازار ورق که توازن کافی ندارد، شاید منطقی به نظر برسد، اما در رابطه با دیگر محصولات منطقی نیست.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات