به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

بابک کریمخان: واگذاری صنعت خودور به چینی ها در سایه تداوم قیمت گذاری دستوری

واگذاری صنعت خودور به چینی ها

بابک کریمخان مدیر عامل شرکت پیک افروز غرب ضمن انتقاد از دخالت‌های دولتی در عرصه قیمت‌گذاری خودور، قیمت گذاری آزاد را تنها راه چاره نجات  صنعت خودرو سازی دانست.

وی با اشاره قیمت گذاری‌های دستوری گفت: نگرانی‌های بی‌اساس دولت در زمینه قیمت‌گذاری خودور، صاحبان این صنعت را با ضرر و زیان مواجه کرده است.

وی با تشریح دلایل این شرایط تاکید کرد: در حال حاضر که انحصار خودور با موافقت با واردات خودرو حتی خودروی دسته دوم شکسته، رانت و انحصار کمرنگ شده و باید قیمت گذاری خودرو آزاد باشد.

مدیر عامل اشرکت پیک افروز با  اشاره به تاثیر قیمت گذاری آزاد بر روابط قطعه ساز و خودور سازان گفت: این شرایط را باید آزاد کرد تا دست شرکت‌های خودور ساز باز شده و فشار مضاعفی بر قطعه سازان وارد نشود زیرا که هم اکنون میزان مطالبات سر رسید شده قطعه سازان از خودور سازان حدود ۲۴ هزار میلیارد است.

نکته اعتراضی این است زمانی که تورم به این اندازه نبود؛ خودورسازان در قراردادها تسویه حساب ۱۲۰ روزه مطرح کردند درحالی که با تورم ۴۰ درصدی ۱۲۰ روز یعنی یک سوم سال و کاهش ۱۳ درصدی ارزش پول قطعه ساز که با سودهی قطعه‌ساز سازگار نبوده و بنابراین مجموعه قطعه‌سازان روز به روز با مشکلات بیبشتری مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طبق هدف‌گذاری کشورها برای تولید صددرصد خودروی برقی تا سال ۲۰۳۰ گفت: با نوجه به بحث جدید واردات خودورهای برقی دوباره بازار ایران بدون اینکه زیر ساخت مناسب برای آن تعریف شود به روی چین باز می‌شود بنابراین تمام تولیدکنندگان داخلی باید به فکر تولید قطعات جدید باشند و با توجه به تصمیمات هیجانی و بدون برنامه ریزی بلند مدت، ادامه کار برای خودورسازان سخت می‌شود.

به گفته مدیر عامل شرکت پیک افروز؛ کاهش سهم نیروی انسانی در صنعت خودور نیز از معضلات رشد این صنعت در اینده نزدیک است زیرا با توجه به خیل مهاجرت عظیم افراد تحصیل کرده در آینده با بحران جذب نیروی انسانی رو به رو خواهیم بود که این عامل نیز در تضعیف این صنعت موثر است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات