نوسان های هفتگی بورس به کدام سو می رود؛

بازاری کم رمق با پایانی شیرین

در حالی در روزهای گذشته و مثلا در نخستین روز از آذرماه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۹۳۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی ایستاده بود

در حالی در روزهای گذشته و مثلا در نخستین روز از آذرماه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۹۳۹ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی ایستاده بود؛ این هفته شاخص بورس روزهای بی رمق، کاهش و ضعیفی را ثبت کرده بود. چنان که مثلا در دوشنبه این هفته، تا یک ساعت پایانی، معاملاتی کم‌نوسان و به دور از هرگونه اتفاق خاصی را دنبال می‌کرد و در نیمه اول شاخص کل بیش‌تر تحت تاثیر معاملات گروه پالایشی و فلزی‌ها روند نزولی در پیش گرفت که شاید مهم‌ترین دلیل آن را بتوان کاهش ناگهانی قیمت نفت دانست.
مساله قابل توجه در این هفته، طرح سهام یار و بیمه کردن سهام بود که سودی ۲۰ درصدی را برای سهام داران تا سال آینده تضمین کرده بود. در ابتدا و با توجه به این سود تضمینی مقامات بورس انتظار داشتند که سهام داران از آن استقبال کنند، اما استقبال لازم از این طرح صورت نگرفت چرا که در این طرح از سهام داران خواسته شده بود که از معامله سهام خود در یک سال آینده خودداری کنند. در واقع مقامات بورسی می خواستند بخش مهمی از بورس را منجمد کنند تا نوسان های آن قابل مهار باشد. اما سهام داران علی رغم هزینه یک ریالی خرید سهم در سهام یار، ترجیح دادند اختیار سهام و خرید و فروش خود را دست خودشان داشته باشند و به همین دلیل استقبال چندان در این خصوص مشاهده نشد.
البته در این هفته و با جدی تر شدن واردات خودرو، معامله گران به گروه خودرویی بورس توجه کردند و با برگشت تقاضای قدرتمند به گروه خودرویی امیدها به تداوم صعود شاخص افزایش یافت. چنان که شاخص کل که تا میانه روز کاهش بیش از ۱۹۰۰ واحدی را تجربه کرده بود تا پایان معاملات توانست حدود یک هزار واحد بالا بیاید تا در نهایت شاخص کل در پایان معاملات حدود ۹۵۰ واحد عقب نشینی کرده باشد و شاخص هم‌وزن نیز که از حمایت صنایعی همچون غذایی و نیروگاهی برخوردار بود، با ثبت عملکردی بهتر، ۰.۲۵ درصد افزایش یافت.
در این حال معامله گران ارشد پیش‌بینی کردند که با توجه به افزایش تقاضا در ساعت پایانی معاملات دوشنبه گذشته، بورس در روزهای آینده هم روندی مثبت به خود بگیرد که هم چنان رهبری آن در اختیار خودرویی‌ها باشد.
اما امروز و در آخرین روز کاری بورس، شاخص کل با ۲ هزار و ۵۳۳ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۸۱۶ واحد افزایش به ۴۰۷ هزار و ۳۰۲ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۸۲ واحد رشد به ۲۴۲ هزار و ۵۹۷ واحد رسید. گفتنی است در معاملات امروز بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۴۲۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۸ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال معامله شد.
ناظران بورس ایران انتظار دارند در روزهای هفته آینده هم، هرچند کم رمق، سبز پوشی بورس ادامه داشته باشد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات