به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین

بانک مرکزی موظف به کاهش ۲۰ درصدی میزان ناترازی در بانک‌ها

کاهش ۲۰ درصدی میزان ناترازی در بانک‌ها

معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد: در این برنامه مشخص شده که بانک مرکزی موظف است تا پایان برنامه هفتم رشد نقدینگی را به ۱۳.۸ درصد و نرخ تورم را به ۹.۵ درصد برساند.  همچنین بانک مرکزی موظف به کاهش ۲۰ درصدی میزان ناترازی در بانک‌ها شده است تا این روند را  به صفر برسد.

محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به کاهش ۲۶.۵ واحد درصدی تورم نقطه به نقطه مصرف کننده در سال گذشته، گفت: بانک مرکزی هدف خود را برای تورم نقطه به نقطه مصرف کننده برای پایان سال جاری، رساندن به کانال ۲۰ درصدی است.

شیریجیان گفت: شاخص بهای تولید کننده که هزینه تمام شده تولید را نشان می‌دهد و با تاخیر زمانی، تاثیر خود را بر شاخص بهای مصرف کننده می‌گذارد، و این روند نزولی شدیدی بود. طبق آمارهای به دست آمده بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده از ۴۰.۷ درصد به ۲۴.۲ درصد در پایان ۱۴۰۲ کاهش یافت که کاهش ۱۶.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در برنامه هفتم وظایفی برای بانک مرکزی در نظر گرفته شده و هدفگذاری‌هایی را برای متغیرهای کلان اقتصادی از جمله متغیرهای پولی در نظر گرفته اند.

وی گفت: بیش از ۶۲ درصد تامین مالی بانک‌ها، برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها می باشد.

شیریجیان اظهار داشت: بانک مرکزی با استفاده از تامین مالی زنجیره‌ای که شامل مجموعه‌ای از ابزارها است، موضوع تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را دنبال می‌کند. اعداد و ارقام آن هم مشخص شده است. در تعامل با دولت هستیم که در بسته برنامه جهش تولید که دولت در نظر گرفته، حتماً این بُعد تامین مالی بنگاه‌ها با استفاده از روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای دیده شود.

طبق اعلام این مقام بانک مرکزی، در ۱۱ ماه سال گذشته، پرداخت تسهیلات بانکی رشد ۲۸.۳ درصدی داشت.

شیریجیان در پایان اعلام کرد: بانک مرکزی به ریشه‌های تورم توجه جدی دارد. علاوه بر کنترل رشد نقدینگی، موضوع اصلاح نظام بانکی هم به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. همانطور که اطلاع دارید ما در سال گذشته ۳ موسسه اعتباری را ادغام کردیم. امسال هم برنامه اصلاح نظام بانکی در دستور کار است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات