مدرس و نقاش هنرهای تجسمی و انتزاعی

با استقبال از گالری‌ها به جامعه هنری دلگرمی دهید

«هفت ساله بودم که در مسابقه نقاشی مدرسه در منطقه نفر اول شدم و یک پک کامل شامل گواش، پاستل، مداد رنگی و دفتر نقاشی به عنوان جایزه دریافت کردم. از همان روز، نقاشی برایم معنا گرفت و زمینه‌ساز رشد من شد، به‌طوری که در مقطع راهنمایی، دبیر نقاشی از والدینم خواست که به خاطر توانایی و استعداد در نقاشی و قوه تجسم بالا از من حمایت کنند». این‌ها تنها بخشی از عواملی است که خانم سپیده دیهیم‌فر، فارغ‌التحصیل رشته معماری و مدرس و نقاش هنرهای تجسمی و انتزاعی به مدت ۱۵ سال، برای ورود به این حرفه در ابتدای صحبت‌های خود ذکر می‌کند. وی ضمن استفاده از تکنیک‌های دیجیتال آرت، میکس مدیا، آبستراکت و رنگ روغن، در حال حاضر دارای سبک انتزاعی و سورئال تلفیق کالیگرافی ابستراکت آرت است. گفت‌وگو با این بانوی هنرمند را در ادامه می‌خوانید.

ابتدا درباره نحوه ورود و انگیزه خود برای فعالیت در حوزه هنر توضیح دهید.

در آن زمان در آزمون ورودی هنرستان در رشته گرافیک قبول شدم، اما متاسفانه به دلیل جبر خانواده در رشته مهندسی معماری فارغ‌التحصیل و مشغول به کار شدم. متاسفانه به تدریج فضای خشک اداری و محاسبات، روزمره و یکنواخت شدن فعالیت‌ها، نبود وقت و انرژی کافی برای انجام فعالیت‌های هنری، روحیه هنری من را تضعیف کرد و به همین دلیل برای همیشه از فضای اداری و فعالیت معماری خداحافظی کردم و تصمیم گرفتم که در عرصه هنر فعالیت کنم. در ابتدای امر با توجه به اینکه تحصیلات من در زمینه دیگری بود و فرصت گذراندن هیچ دوره هنری را نداشتم، مسیر فوق‌العاده سخت و غیر ممکن بود، اما عشق به هنر و تجسم قوی هنری، به من دلگرمی می‌داد تا اینکه بالاخره سبک متفاوتی از نقاشی خط به تکنیک، میکس مدیا و سبک آبستراکت و سورئال را ایجاد کردم و طرح‌های من با مرور زمان مورد توجه اساتید محترم و کارشناسان گروه‌های هنری قرار گرفت.

طرح‌های نقاشی‌های شما چگونه شکل می‌گیرند؟

همان‌طور که ذکر شد، عمده‌ترین فعالیت من در حال حاضر دیجیتال آرت و میکس مدیا است. البته من قبل از پیاده کردن طرح روی بوم، در ابتدا طرح اولیه را روی تبلت، موبایل یا کامپیوتر ثبت می‌کنم و سپس کار روی بوم اجرا و برجسته‌سازی می‌شود. در حال حاضر نیز روی تفسیر آیه‌های قرآن و اشعار مولانا تمرکز دارم. کتب آسمانی و اشعار مولانا را بسیار مطالعه می‌کنم تا با توجه به تفاسیری که دارند، طرح ذهنی من را شکل دهند. مواد اولیه آن هم اکریلیک تکستچر، ورق طلا، نقره و… است که خوشبختانه به راحتی در دسترس است.

برای معرفی این آثار هنری از چه شیوه‌هایی استفاده می‌کنید؟

در ابتدای امر از طریق ثبت پروفایل در سایت‌های هنری و اینستاگرام به معرفی آثار خود اقدام کردم و با مرور زمان پیشنهاد شرکت در نمایشگاه‌های گروهی تجسمی از طریق اینستاگرام به من داده شد. طی این مسیر با گروه‌های هنری و کارشناسان برجسته هنر آشنا شدم و آثار تولید شده من مورد نقد و بررسی و ایرادیابی قرار گرفت. طرح کردن نقاط مثبت و استعدادیابی‌ها توسط اساتید هنر و دیدن آثار دیگر هنرمندان نیز فوق‌العاده موثر بود، به‌طوری که باعث شد تا از آثار من استقبال قرار گیرد و البته که با فروش آن‌ها کسب درآمد هم داشته باشم. یکی دیگر از راه‌های معرفی این آثار، حضور در نمایشگاه‌های مختلف داخلی است که می‌توان به نمایشگاه گروهی برج آزادی تهران، خوشنویسی، کالیگرافی و نقاشی خط ۲۰۲۲، نمایشگاه مجازی گالری فریدا خط و نقاشی انتزاعی (آبستراکت) ۲۰۲۲، نمایشگاه گروهی تالار قصر تهران، نمایشگاه گروهی گالری ماه زاد کرج (تکنیک و سبک آزاد) ۲۰۲۳، نمایشگاه گروهی گالری ۲۰۲۳، نمایشگاه گروهی گالری سرزمین هنر (سبک سورئال_تکنیک رنگ روغن) ۲۰۲۳ و همچنین نمایشگاه گروهی کاشان با موضوع اثر هندسه و نقوش اسلامی با استفاده از تکنیک گواش اشاره کرد.

آیا اقدامی هم جهت حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی انجام داده‌اید؟

برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، پیشنهادهایی شده و آثار نیز مورد تایید قرار گرفته، بر این اساس اگر خدا بخواهد، در سال جدید حتما به صورت حضوری و مجازی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور خواهم داشت. شایان ذکر است، شرکت در نمایشگاه‌ها در صورت گرفتن تاییدیه طرح هنرمند از سوی کارشناس هنری، فوق‌العاده تاثیرگذار است و خوشبختانه طی چند سال اخیر حضور هنرمندان زن در عرصه هنر، بیش از گذشته پررنگ شده که امیدوارم با حمایت‌های دولت این جریان ادامه‌دار باشد.

 تاکنون در زمینه فعالیت‌های هنری، موفق به کسب چه جوایز یا مدارک بین‌المللی شده‌اید؟

نخستین جایزه من مربوط به سال دوم دبیرستان می‌شود که طرحی را در تکنیک نقوش سنتی و اسلامی ارائه دادم که در کل مدارس استان البرز اول شد و لوح تقدیر و کارت هدیه به من تعلق گرفت. خوشبختانه بهمن‌ماه سال گذشته در گالری ماه زاد کرج با مدیریت خواهران فاطمی، با به نمایش گذاشتن تابلوی جاودانگی، از سوی اساتید و کارشناسان محترم در تکنیک میکس مدیا، تندیس و لوح افتخار به من اهدا شد که امیدوارم در سال جاری این روند با افزایش فعالیت‌های هنری من به‌طور جدی‌تر و پررنگ‌تر ادامه پیدا کند.

آیا در زمینه آموزش‌ هنرهای تجسمی هم فعالیت دارید؟

مدتی است که مشغول تدریس خصوصی کودکان ۵ تا ۱۵ سال و فعالیت در بخش تجسم کودکان هستم. در واقع هدف این است که قوه تخیل کودکان را به کار گیرم. خوشبختانه این سبک از آموزش، نتایج متفاوت و شگفت‌انگیزی برای من داشته که نمونه آن، مشاهده برخی از کودکان است که به صورت منحصر به فرد از همین سن کم دارای سبک هستند. هدف من در سال جاری این است که با گذراندن دوره‌های مربی‌گری کودک و نوجوان بتوانم به صورت جدی‌تر و تخصصی‌تر به آنان آموزش دهم.

 ذوق هنری و علاقه چه تاثیری بر ایجاد آثار هنری دارد؟

بدون شک، لازمه دستیابی به یک نتیجه عالی در خلق آثار هنری، برخورداری از ذوق هنری و علاقه است که البته در کنار این موارد حتما باید پشتکار هم داشت. ذوق هنری و علاقه زمانی معنا پیدا می‌کند که هنرمند خود را به تکاپو بیاندازد و لازمه رسیدن به یک اثر هنری جذاب؛ سبک‌شناسی، مطالعه دقیق تاریخ هنر جهانی، گالری گردی، دیدن آثار هنرمندان مشهور جهان، طراحی و اتود زدن مداوم است.

به عنوان یک بانوی هنرمند، بفرمایید که در این مسیر چگونه می‌توان ظرفیت زنان شاغل و هنرمند را در جهت توسعه و پیشرفت افزایش داد؟

به اعتقاد بنده، با ارائه خدمات آموزشی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها به صورت مجازی و حضوری به منظور به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان و ایجاد سایت‌های هنری می‌توان به بانوان شاغل و هنرمند برای بیشتر دیده شدن آثار کمک کرد. به امید خدا در سال جاری به‌طور جدی‌تر به تدریس خواهم پرداخت و با کمک پیشکسوتان هنر بتوانم هنرجویان صاحب سبک و با سواد هنری بالا به کشور تحویل دهم.

پیشنهاد شما به افرادی که به‌تازگی قصد ورود به دنیای هنر دارند، چیست؟

داشتن اعتماد به نفس و نترسیدن، دو رکن اساسی این مسیر است. نقاشی و هنر، دنیای گسترده و بی‌انتهایی است که هر کسی به راحتی می‌تواند سبک و سیاق و تکنیک منحصر به فرد خود را در آن به وجود آورده و پیشرفت کند. نکته دیگر اینکه، هنرمند سعی در کپی کردن آثار نداشته باشد. ذهن ما دنیای گسترده‌ای است که می‌شود به راحتی از آن در امور هنری استفاده کرد. خلق کردن، ویژگی منحصر به فرد هنرمند است. من آنچه را که نمی‌شود عکاسی کرد، نقاشی می‌کنم؛ چیزی که ممکن است، برخواسته از تخیل، رویا یا ناخودآگاه باشد.

در حال حاضر بانوان کارآفرین و هنرمند کشور، با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

از قدیم‌الایام تا به امروز این شعار معروف که «هنر نزد ایرانیان است و بس» روی زبان مردم بوده است. مردم ایران به ویژه بانوان ایرانی، توانایی‌های هنری بالایی داشته و در این مسیر انتظار می‌رود که مسئولان محترم نیز در جهت حمایت از بانوان هنرمند، تمهیدات لازم را بیاندیشند.

و سخن آخر…

در طی چند سال اخیر استقبال مردم از گالری‌ها بیشتر شده که باید این موضوع را به فال نیک گرفت. از مردم عزیز کشورم صمیمانه می‌خواهم که از قشر هنرمند حمایت بیشتری داشته و با حضور خود در گالری‌های هنری به جامعه هنری دلگرمی دهند. از نظر من، کار هنری نوعی بیان کردن و ساختن مجدد زندگی است و زندگی هم ماهیت متغیر داشته و جریانی است که مرتب در حال رشد و توسعه است. از تمام عزیزان هنردوست و هنرمند که این مصاحبه را مطالعه می‌کنند، صمیمانه درخواست دارم که هنر را از زندگی خود حذف نکنند و به هر نحو ممکن، به انجام یک حرفه هنری بپردازند. پا به عرصه هنر گذاشتن انسان را با دنیای درونی‌اش رو‌به‌رو می‌کند؛ دنیایی که فوق‌العاده وسیع و پر رمز و راز است. از خانواده‌ها درخواست دارم که از کودکان خود در صورت داشتن استعداد و ذوق هنری حمایت کنند. به امید اینکه روزهای خوب و درخشش همه بانوان رنج‌کشیده سرزمین ایران فرا برسد.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات