بورس دوباره جان گرفت؛

برخاستن ققنوس از خاکستر

بعد از ریزش های نگران کننده، بورس تهران دوباره به تعادل رسید و روندی صعودی را آغاز کرد؛

بعد از ریزش های نگران کننده، بورس تهران دوباره به تعادل رسید و روندی صعودی را آغاز کرد؛ پس از فروریزش حدود ۳۰۰ هزار واحدی شاخص کل طی دو هفته گذشته، حتی صحبت از احتمال تعطیلی بورس هم به میان آمد اما بلافاصله گفته شد که شایعه تعطیلی میزان الحراره اقتصاد ایران درست نیست و این نهاد هم چنان به کار خود ادامه خواهد داد. به هر روی بورس تهران بعد از صعودهای مکرر و در حالی که ناظران و معامله گران ارشد در مورد احتمال سقوط شاخص هشدار می دادند، در چند روز متوالی افت شاخص را تجربه کرد و از ارتفاع بالاتر از ۲.۵۵ میلیون واحدی در ابتدای اردیبهست ماه به ۲.۱ میلیون واحد در انتهای اردیبهشت ماه رسید. البته در حالی که بورس چند روز پیاپی بازار سراسر قرمزپوش بود در روزهایی که گذشت و امروز توانست به روند متعادل بازگردد.
در عین حال این اعتقاد وجود دارد که پس از شوک واردشده به بورس تهران در هفته های قبل، این بازار برای بازگشت به روندی صعودی، نیاز به استراحت دارد و به همین دلیل انتظار می رود که بازار سهام چند روزی را با عملکرد متعادل سپری کند. در مقابل این اعتقاد، کشانی نیز هستند که می گویند با توجه به نرخ تورم واقعی و انتظاری احتمال بروز رکود در بازار وجود دارد و ممکن است بازار دوباره به رونق ابتدای اردیبهشت ماه باز نگردد.
با این همه این هفته را بازار سرمایه، با سقوط آغاز کرد و شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه، ۲۳ اردیبهشت ماه، با ۶۳ هزار و ۶۶۶ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با ۲۹ هزار و ۹۰۱ واحد کاهش به ۷۳۴ هزار و ۸۵۱ واحد و شاخص قیمت با ۱۷ هزار و ۵۹۴ واحد افت به ۴۳۲ هزار و ۳۹۸ واحد رسید. اما در روز دوم شاخص نه فقط سقوط روز نخست را جبران کرد بلکه ارتفاع بیشتری نیز به دست آورد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه، با ۷۱ هزار و ۸۸۰ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۵ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن هم، با ۱۳ هزار و ۷۵۳ واحد افزایش به ۷۴۸ هزار و ۶۰۴ واحد و شاخص قیمت با هشت هزار و ۸۵ واحد رشد به ۴۴۰ هزار و ۱۱۱ واحد رسید.
باز هم صعود
در میانه هفته، صعود شاخص نشان داد که آن چه درباره احتمال و یا لزوم تعطیلی بورس گفته می شد مبنای علمی و عقلی نداشت چرا که اگرچه سقوط حدود ۳۰۰ هزار واحدی شاخص نگران کننده بود اما در روزهای بعدی صعود شاخص به وضوح قابل مشاهده بود و چنان که شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه، ۲۵ اردیبهشت، با ۱۵ هزار و ۶۴۸ واحد افزایش در ارتفاع ۲‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحدی ایستاد. در این روز شاخص هم‌وزن با سه‌هزار و ۸۳۷ واحد افزایش به ۷۵۲ هزار و ۴۴۱ واحد و شاخص قیمت با ۲ هزار و ۲۵۵ واحد رشد به ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ واحد رسید. همین صعود امیدوار کننده در روز پایانی فعالیت بورس نیز مشاهده شد و شاخص کل در پایان معاملات امروز، چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت با ۱۹ هزار و ۹۶۹ واحد افزایش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۲۱ هزار واحدی ایستاد. امروز شاخص هم‌وزن با ۱۲ هزار و ۷۴۶ واحد افزایش به ۷۶۵ هزار و ۱۸۷ واحد و شاخص قیمت با هفت هزار و ۴۸۷ واحد رشد به ۴۴۹ هزار و ۵۱۳ واحد رسید.
در عین حال گفته می شود که معامله گران از افت روزهای گذشته بورس منافعی کسب کردند. افت شاخص در روزهای پیشین، حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای سهام داران زیان به همرزاه داشت. حتی اگر درصدی از این زیان معتنابه آگاهانه و برای منفعت رسانی به برخی معامله گران خاکستری بورس انجام شده باشد، آن گاه نمی توان انکار کرد که برخی معاملات و رفتارهای بازار سرمایه در تهران توسط دست های پنهان رقم می خورد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات