بزرگترین شرکت‌های فناوری اطلاعات دنیا کدامند؟

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه گذاری آنلاین ؛ امروزه شرکت‌های فناوری اطلاعات به عنوان ستون اقتصاد کشورها شناخته می‌شوند، زیرا یکی از مواردی هستند که می‌توانند زمینه را برای ایجاد مشاغل پردرآمد در جامعه فراهم نمایند و هم‌اکنون جهان و پیشرفت‌های آن تا حدود زیادی مدیون این شرکت‌ها هستند. رقابت بین این شرکت‌ها دیدنی است، چرا که هر کدام سعی بر پیشی گرفتن از رقبا دارند و می‌خواهند با تولید نرم‌افزار و سخت‌افزارهای جدیدتر و جذاب‌تر جایگاه خود را در بازار رقابت ارتقا دهند. در ادامه به معرفی تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات دنیا می‌پردازیم.
مایکروسافت microsoft
مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط بیل گیتس و پل آلن به وجود آمد. این شرکت مایکروسافت با ارائه ویندوز موفق شد که سود زیادی از سراسر جهان کسب نماید و به مرور بازار خود را گسترده‌تر کرد. در حال حاضر با ارائه سیستم عامل برای کامپیوترها، تلفن‌ها، سرورها، بازی‌ها و ارائه ابزارهای مدیریت و توسعه، تجارت خود در جهان را گسترش داده است. به تازگی نیز شاهد ارائه محصولات خلاقانه مانند هوش مصنوعی و محاسبات ابری و… از سمت این شرکت فناوری اطلاعات هستیم. شرکت مایکروسافت یکی از گران‌ترین برندها در جهان است. دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند، واشنگتن، ایالات‌متحده قرار دارد و با درآمد سالانه ۱۲۵/۸ میلیارد دلار و با بیش از ۱۴۸ هزار نفر کارمند با بودجه ۱۰/۴۵ میلیارد دلار به بزرگ‌ترین شرکت فناوری اطلاعات جهان تبدیل شده است.
اپل apple
اپل یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در سال ۱۹۷۶ میلادی توسط استیو جابز، رونالدین و استیو وزنیاک تاسیس شد. در ابتدا این شرکت شروع به تولید کامپیوترهای خانگی و مدل‌های خاص رایانه شخصی کرد، ولی با ارائه خط تلفن‌های آیفون و تبلت‌های آی‌پَد به موفقیت و سود زیادی رسید. اخیرا اپل به دومین غول تکنولوژی جهان تبدیل شده است. اپل امروزه با درآمد ۲۶۰/۲ میلیارد دلار در سال سودآورترین شرکت جهان در زمینه فناوری و دیجیتال است. اپل امروزه با ارزش بازار نزدیک به یک تریلیون دلار و تعداد ۱۳۷ هزار کارمند و بودجه ۱۰۰۳ میلیارد دلار، یک غول در عرصه تکنولوژی است.
آلفابت alphabet
این شرکت در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط سرگئی برین و لری پیج تاسیس شد و در کالیفرنیا قرار دارد. گوگل بزرگ‌ترین زیرمجموعه شرکت فناوری اطلاعات آلفابت است که در سال ۲۰۱۵ میلادی تاسیس شده است. امروزه آلفابت همه پروژه‌های جانبی گوگل را پوشش می‌دهد و پروژه خانه هوشمند Nest ،Calico ، لایف سانس  Life Sience و گوگل ونچر که در تامین مالی استارت‌آپ‌ها فعالیت دارد، زیرمجموعه‌های آلفابت هستند. گوگل با ارائه دو گوشی نکسوس و چند دستگاه دیگر قدرت خود در عرصه‌های مختلف فناوری را به همه نشان داد.
 سامسونگ samsung
سامسونگ یک شرکت خیلی بزرگ چند ملیتی است که در سال ۱۹۳۸ میلادی توسط لی بیونگ چول و به عنوان یک شرکت بازرگانی تاسیس شد و در کره جنوبی قرار دارد. سامسونگ دارای زیرمجوعه‌های زیادی همچون سامسونگ الکترونیک، سامسونگ لایف، سامسونگ فایر، سامسونگ تکوین، سامسونگ کارت، چیل ورلدواید، صنایع سنگین سامسونگ است. این شرکت در زمینه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، صنایع سنگین، کشتی‌سازی و… شروع به سرمایه‌گذاری و به مرور زمان این شرکت‌ها را هم تاسیس کرد. سامسونگ امروزه بیش از ۸۰ زیرمجموعه دارد و دفتر مرکزی آن در شهر سئول واقع است.
آمازون amazon
آمازون در سال ۱۹۹۴ میلادی توسط جف بزوس تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در واشنگتن قرار دارد. این شرکت یکی از شرکت‌های بزرگ در زمینه تجارت الکترونیک، توزیع دیجیتال و محاسبات ابری است و با تعداد نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر بیشترین تعداد کارمندان را در بین شرکت‌های فناوری اطلاعات دارد. سهام شرکت آمازون ارزش زیادی در بازار بورس دارند. آمازون در زمینه رایانش ابری و سرویس وب نیز فعالیت دارد و به شرکت‌های تازه تاسیس، دولت و مراکز دانشگاهی با ایجاد مشاغل آنلاین و ارائه زیرساخت ابری و خدمات فنی کمک می‌کند.
اینتل intel
شرکت فناوری اطلاعات اینتل توسط مور و نویس در سال ۱۹۶۸ میلادی تاسیس شد. یک شرکت چند ملیتی بزرگ است که در کالیفرنیا قرار دارد. این شرکت به طراحی و تولید قطعات سخت‌افزاری مانند مادربورد، کارت شبکه، حافظه فلش، بلوتوث، ریزپردازنده‌ها و… مشغول است. یک اختراع بزرگ شرکت اینتل «ریزپردازنده X86» است. اینتل در سال ۱۹۷۰ میلادی یک تراشه به نام اینتل ۸۰۸۶ را به بازار عرضه کرد که شرکت ABM از تراشه مذکور برای کامپیوترهای خود استفاده کرد. به مرور زمان و در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۷۵ درصد از رایانه‌های خانگی از ریزپردازنده‌های اینتل استفاده کردند. امروزه شرکت اینتل دومین تولیدکننده ریزپردازنده‌ها در سراسر جهان است. شرکت‌هایی همچون اپل، لنوو و اچی پی و دل از ریزپردازنده‌های این شرکت در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۶۲ میلیارد دلار و سود خالص آن ۱۸ میلیارد دلار بوده است. شرکت اینتل ۱۰۶ هزار کارمند دارد و شرکت‌هایی همچون Here ، Mobileye ، Wind River Systems،McAfee به عنوان زیرمجموعه اینتل شناخته می‌شوند.
آی‌بی‌ام ibm
یکی دیگر از شرکت‌های فناوری اطلاعات آی بی ام است که در زمینه تکنولوژی در نیویورک فعال است. این شرکت در سال ۱۹۱۱ میلادی با سرمایه نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار و ۱۲۰۰ کارمند فعالیت خود را آغاز کرد. در ابتدا در شاخه‌های مختلفی فعال بود که با دستور واتسون که به عنوان مدیرعامل فعالیت داشت، برنامه‌های تولید خود را متمرکز کرد. پرمصرف‌ترین کامپیوتر تجاری جهان در سال ۱۹۵۴ میلادی با نام ۶۵۰ توسط این شرکت به جهان ارائه شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی رایانه شخصی خود را به بازار جهانی ارائه کرد. فعالیت‌های این شرکت امروزه در زمینه‌های مختلفی مانند تولید و فروش نرم‌افزار و سخت‌افزار، میزبانی وب، ارائه خدمات زیرساخت، فناوری نانو و… است و محصولات فوق‌العاده با کیفیتی را ارائه می‌دهد که در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردارند.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات