پیش‌بینی آقای اوتیس از تحولات دنیای بلاکچین

بلوغ NFTهـا به‌زودی رخ می‌دهـد

آقای اوتیس

حسین خراسانی معروف به اوتیس، اسفندماه سال ۱۳۸۰ در یک خانواده معمولی متولد شد. پدر و مادرش که هر دو کارمند هستند، با سطح زندگی متوسط در یک خانه اجاره‌ای سکونت داشتند. در مقاطعی از زندگی‌، شرایط برای او بسیار سخت شد و اتفاقاتی برایش رقم خورد که او را به فکر تغییر این شرایط انداخت تا دیگر اتفاقات تلخ گذشته را تجربه نکند.

به گفته وی، در آن شرایط، شخصیت جدیدی از وی متولد شد که ویژگی‌های منفی آدم قبلی را نداشت و طرز تفکر قربانی بودن را کنار گذاشته بود. اوتیس به عنوان شخصیت تازه متولدشده وی، متوجه شده بود که باید مسئولیت همه چیز را بپذیرد و این نقطه‌ عطفی بر تغییر زندگی‌اش بود.

دلیل انتخاب این نام هم این است که وقتی به دنبال اسم مناسبی برای حسین تازه متولد شده بوده، به اوتیس برخورد که در زبان آلمانی به معنای ثروت است. گفت‌وگوی ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» با آقای اوتیس را که در پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین بازنشر شده است در ادامه بخوانید.

با وجود سن کم، تاکنون بیشتر از ۶۰ هزار دانشجو داشته‌اید و بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره‌های شما شرکت کرده‌اند و در کالکشن NFT معروف دنیا حاضر بوده‌اید. دلایل این موفقیت را در چه می‌دانید؟

این موضوع که رسانه‌ای دارم و دیده می‌شوم و سایر توفیقات را در وهله اول، لطف خداوند می‌دانم و باور دارم که اگر از این لطف و عزتی که خداوند به من اعطا کرده، بهتر استفاده کنم، افزایش خواهد یافت و چنانچه کمتر مورد استفاده قرار دهم یا استفاده نادرستی کنم، قطعا از من گرفته خواهد شد.

بارها و بارها آدم‌هایی را دیده‌ایم که این لطف و عزت را با پول مقطعی که به دست آورده‌اند، معامله کرده‌اند و هم‌اکنون دیگر خبری از آن‌ها نیست یا اگر اسم آن‌ها می‌آید، در ذهن آدم‌ها اتفاق خوبی نمی‌افتد. موضوعی که بیشتر از همه به من کمک کرده تا این دستاوردها را داشته باشم، این بوده که از فرصت‌ها خیلی بی‌رحمانه استفاده می‌کردم و با وقت تلف کردن، به موضوع دیگری نمی‌پرداختم.

مفهومی که سعی می‌کنم، بین دانشجویان خود جا بیندازم، مفهومی به نام زندگی تمرکزی است؛ یعنی یک زندگی بی‌رحمانه که فقط و فقط روی هدفی که دارید، برای مدت محدودی تمرکز می‌کنید و هر چیزی به جز آن هدف خاص خود را نادیده می‌گیرید. این زندگی تمرکزی یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که با استفاده از آن، موفقیت‌های خوبی را کسب کرده‌ام.

موضوع ذهنیت چه جایگاهی در پیشرفت شما داشته است؟

قطعا بحث ذهنیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ به‌طوری که اگر فردی در بهترین فرصت هم قرار بگیرد و به صورت زندگی تمرکزی هم از آن استفاده کند، اگر ذهنیت درستی راجع به آن موضوع و نسبت به پول نداشته باشد، قطعا بهره‌برداری بسیار کمتری خواهد داشت.

اگر هم از یک فرصت، پول بسیار خوبی را به دست آورد، به شکلی که متوجه نمی‌شود، آن پول را از دست می‌دهد که علت آن، ذهنیت است. از همین‌رو در دوره‌ها، فصلی را به نام تضمین موفقیت قرار داده‌ام که در مورد ذهنیت راجع به پول صحبت می‌کنیم که همواره مورد استقبال بالای دانشجویان قرار گرفته است.

نکته بعدی، استفاده از فرصت‌ها است. طبیعتا فرصت‌ها همیشه وجود دارند و فقط باید آن‌ها را پیدا کرده، به‌درستی استفاده کنیم و قدر آن‌ها را بدانیم. معمولا در ایران، افراد یا به دنبال سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر یا در پی یک‌شبه پولدار شدن هستند، اما به نظر بنده، موضوعی که خیلی می‌تواند به آدم‌ها کمک کند، استفاده از فرصت‌های ویژه است.

در مقطعی از زمان، افراد با هر مبلغی، وارد دنیای ارز دیجیتال شدند و به یک ثروت خیره‌کننده دست یافتند. البته من هم در آن زمان وارد شدم و صرفا یک بچه دبیرستانی بودم و سرمایه و پولی نداشتم و هر چیزی هم که آن زمان به دست آوردم، از خود بازار بود.

بر این اساس پس از ۴ سال کسب تجربه در بورس ایران، بازار ارز دیجیتال، بازار فارکس و فعالیت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کار کردن در صرافی‌های ایرانی و فعالیت در کارگزاری‌های بورسی و فرصت‌هایی که از دست داده بودم، عمیقا معنای فرصت را فهمیدم، از همین‌رو منتظر یک فرصت دیگر بودم تا از نظر مالی آن تفاوت را در خودم رقم بزنم.

NFT فرصتی بود که دنبال آن بودم که حدود ۲ سال پیش با آن آشنا شدم. همچنین تمام مهارت‌های مختلف بنده در کنار یکدیگر و تجربیات ۴ ساله‌ام در بازار NFT تبدیل به آن آورده مالی شد که به دنبالش بودم.

تخصص و تجربه‌ کنونی خود را از چه طریقی و چگونه کسب کرده‌اید؟

بنده قبل از ورود به این عرصه؛ در حوزه ادیت، طراحی و گرافیک فعالیت می‌کردم و با اندک دانش و سن کمی که داشتم، در یک چاپخانه استخدام شدم. یک روز صاحب چاپخانه، یوزر و پسورد صرافی کریپتویی خود را در اختیار بنده گذاشت تا مبلغ موجودی‌اش را چک کنم؛ زمانی که لاگین کردم، به آن فضا و شرایط علاقه‌مند شدم و احساس کردم، همان جایی است که منتظرش بودم.

البته آن زمان آموزش‌های جامع و کاملی در این زمینه وجود نداشت و بنده از طریق جست‌وجو در گوگل، مطالعه مقاله‌های جدید، دیدن آموزش‌های موجود در یوتیوب، آموزش‌های مربوط به بورس و حضور در کلاس‌های حضوری و آنلاین، اطلاعات لازم را کسب کردم. به واسطه اینکه خیلی زود وارد حوزه NFT شدم و بسیار جدید بود، بیشتر از هر چیزی باید کسب تجربه می‌کردم.

بارها یک سوال را در گوگل سرچ می‌کردم یا از اساتید خارجی که در یوتیوب آموزش می‌گذاشتند، می‌پرسیدم، اما پاسخی دریافت نمی‌کردم. البته برخی از تجربه‌ها هم برایم گران تمام شد، ولی با بسیاری از تیم‌های خارجی و افرادی که آن زمان هنوز در حوزه NFT مطرح نبودند، ارتباط گرفتم و در کالکشن‌های آن‌ها حضور یافتم.

اتفاقی که در نهایت رخ داد، این بود که همکاری‌های بسیار خوبی رقم خورد و از نظر مالی هم آورده‌های نسبتا جذابی نصیب بنده شد. هیچ‌گاه این‌گونه نبوده که صفر تا صد کالکشنی را داشته باشم و بخواهم آن را در صفحه شخصی‌ خود یا هر جایی که رسانه‌ام است، تبلیغ کنم و حداقل تا زمانی که مطمئن نباشم که افراد واقعا می‌توانند سود خوبی از کالکشن بنده کسب کنند، هیچ وقت قصد این کار را ندارم.

خدمات و آموزش‌هایی که ارائه می‌دهید، شامل چه مواردی است و بیشتر دانشجویان شما از چه طیف‌ها و گروه‌های سنی هستند؟

آموزش‌های ما معمولا  آنلاین هستند، با حساسیت بسیار زیاد ضبط می‌شوند و همیشه سعی کرده‌ایم که از صفر تا صد آموخته‌های خود را به افراد آموزش دهیم که خوشبختانه بازدهی خوبی هم داشته است. علاوه بر این، آنلاین بودن آموزش‌ها، افراد منتورینگ یک‌ساله را در کنار خود دارند و هر سوالی که برای آن‌ها در بازار پیش بیاید را می‌توانند مطرح کنند و معمولا در کمتر از نیم ساعت جواب می‌گیرند.

از سوی دیگر، کانالی هم داریم که معاملات خود و تیم در آنجا اطلاع‌رسانی می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از این کانال استفاده کنند، به‌طوری که هم درآمد خود را از بازار داشته باشند و هم از فرصت‌های بازار استفاده کنند. بیشتر دانشجویان بنده را افراد ۱۸ تا ۲۴ سال که دنبال فرصتی برای ارتقا و پیشرفت هستند، تشکیل می‌دهند که به شدت با انگیزه، پر انرژی و اغلب بسیار با استعداد هستند.

معمولا دانشجویان از شهر تهران و دارای وضعیت مالی خوبی نیستند، از همین‌رو همیشه سعی ما بر این بوده تا افرادی که دنبال تغییر هستند، به دلیل شرایط مالی و خانوادگی، محل زندگی و غیره، از خدماتی که بنده مسئول آن هستم، بی‌بهره نمانند.

آیا NFT ها می‌توانند افراد را پولدار کنند و چگونه و طی چه فرآیندی می‌توان اقدام به تهیه NFT رایگان و معتبر کرد؟

بازار NFT یک بازار نوظهور است و با اینکه ۲ سال از شروع به کار آن می‌گذرد، هنوز به بلوغ خود نرسیده، اما اتفاقی که خواهد افتاد این است که در بولران بعدی، این بازار به بلوغ خواهد رسید. در واقع، بولران پدیده‌ای جذاب است که ذهن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران را به خود جلب می‌کند و این پدیده موجب ایجاد خوش‌بینی شدید و جو فرصت‌طلبانه‌ای در بازار می‌شود؛ از همین‌رو بسیار مهم است که سرمایه‌گذاران در هر زمینه و هر مقداری، به NFT ها توجه داشته باشند.

قطعا بازار کریپتو، بسیار پرریسک محسوب می‌شود و NFT به واسطه اینکه حجم پول کمتری در آن وجود دارد و افراد کمتری با آن آشنا هستند، از کریپتو هم چند برابر پرریسک‌تر به حساب می‌آید؛ بنابراین بسیار مهم است که افراد با سرمایه کم، با مدیریت سرمایه و با آگاهی و دانش وارد این بازار شوند، با این حال اگر فردی می‌خواهد که سودهای واقعی ارز دیجیتال را برای یک‌بار تجربه کند، این بار نوبت  NFT ها است. به نظرم، اگر کسی در بازار کریپتو یا بازارهای پر ریسک سرمایه‌گذاری می‌کند و نگاهی به NFT ندارد، باید به این سرمایه‌گذاری شک کند.

با توجه به تعدد کلاهبرداری در این حوزه، چگونه می‌توان در این دام نیفتاد و اصولا چرا میزان کلاهبرداری در این حوزه بالا است؟

قطعا در این بازار هم مانند بازار ارز دیجیتال، کلاهبرداری زیاد است و با وفور NFT هایی که ارزش‌های غیر واقعی دارند، مواجه هستیم و اشخاص باید خیلی مراقب این قضیه باشند. ای‌کاش مدیریت سرمایه، در مدارس و صداوسیما تدریس و آموزش داده شود.

یکی از مهمترین مسایل این است که افراد باید قبل از ورود به کانال وی آی پی من، مدیریت سرمایه را بیاموزند. مهمترین موضوعی که همیشه می‌تواند جلوی هرگونه کلاهبرداری و ضرر و زیان بزرگ را بگیرد، همین مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک است.

علاوه بر این، برخی از NFT ها به عنوان بلوچیپ شناخته می‌شوند، دارای سرمایه‌گذاران سازمانی و بزرگی هستند، از حجم معاملات بسیار بالایی برخوردارند، از اعتبار بسیار بیشتری نسبت به NFT های کوچک‌تر و نوپا برخوردار هستند و جزو بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

همچنین با توجه به وضعیت و چارتی که دارند و آینده‌ای که برای آن‌ها متصور می‌شود، افراد می‌توانند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در مورد بقیه NFT ها بهتر است که با دیدهای کوتاه‌تر و با ریسک کمتر، وارد سرمایه‌گذاری در آن‌ها شد.

NFT را با چه شرایط، چگونه و با چه میزان سود، می‌توان به فروش رساند؟

برای معامله کردن NFTها، سایت و بازار معاملات وجود دارد که بستر امنی را جهت معامله آن‌ها فراهم می‌کند، اما در مورد انتظار سود و ضرر در NFT ها باید بگویم که ما NFT های رایگان را دریافت و نهایتا هزینه‌ای کمتر از ۱۰ تا ۱۵ دلار را پرداخت می‌کنیم و اگر پروژه خوب باشد، حداقل ۲۰۰ دلار و حداکثر ۷۰۰ تا ۸۰۰ دلار از این پروژه‌ها سود می‌کنیم.

بحث سرمایه‌گذاری روی آن‌ها هم معمولا به این شکل است که شما از مبلغی که وارد می‌کنید، بین ۱۰ الی ۲۵ درصد آن را باید ریسک کنید تا حد ضررتان مشخص شود. از طرفی هم می‌توان به میزان حدود ۱۰۰ الی ۴۰۰ درصد هم به دنبال سود بود، از همین‌رو بازار NFT بسیار پر ریسک‌تر از سایر بازارها است.

آینده NFT را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا ممکن است که آن‌ها هم به سرنوشت ارزهای دیجیتال دچار شوند؟

آینده NFT از نظر سوددهی بالا است، زیرا همان‌طور که اشاره کردم، NFT محوریت بولران بعدی است و رشدهای بزرگ و خیره‌کننده‌ای در بولران بعدی با آن‌ها اتفاق خواهد افتاد، اما اینکه بخواهیم آینده آن از نظر تکنولوژیکی را بررسی کنیم، اگر مسیری که واقعا بلاکچین و ارزهای دیجیتال طی کردند، طی شود و دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ در آن دست نبرند و سعی نکنند که آن را به حاشیه ببرند، قطعا اتفاقی که می‌افتد این است که NFT سند دیجیتال هر چیزی که دارایی به حساب می‌آید، می‌شود؛ زیرا از شفافیت بی‌نظیر، پایداری و یک نوع درستی برخوردار است.

اگر سندها و دارایی‌ها بر بستر NFT  قرار گیرند، دنیا می‌تواند آینده بسیار جذاب‌تری را برای خود متصور باشد. همچنین NFT می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که امروزه در این حوزه وجود دارد، کلاهبرداری‌هایی که به وقوع می‌پیوندد و سختی‌ها و دردسرهایی که وجود دارد را حل کند تا یک درجه جذاب‌تری از داشتن دارایی را تجربه کنیم.

به اعتقاد بنده، دولت نباید سنگ جلوی پای فعالیت‌های مربوط به NFT و بلاکچین بیاندازد. این سیستم‌ها از روز اول طوری چیده شده‌اند که به بهترین شکل راه خودشان را پیدا می‌کنند و اصلا نیازی نیست که حمایتی از آن‌ها صورت بگیرد.

در واقع سیستم‌هایی هستند که بهترین تصمیم را برای خودشان می‌گیرند و به معنی واقعی کلمه، آزادی در این اتفاق وجود دارد و نیازی نیست که دولت برای آن کاری انجام دهد. همینکه بستر آن فراهم باشد تا از افراد کلاهبرداری صورت نگیرد و شیادها به دلیل سخت بودن مسیر سوءاستفاده نکنند، کافی است و این‌ها راه خودشان را پیدا می‌کنند و به سمت بهترین جایی که به نفع انسان‌هاست، پیش می‌روند.

البته در حال حاضر این بستر تا حدود زیادی فراهم است که صرافی‌های ارز دیجیتال که به خوبی و با قدرت کار می‌کنند، مصداق آن هستند. به نظرم، بستری که در حال حاضر در ایران وجود دارد، شرایط بسیار خوبی را رقم زده و فقط امیدوارم که این شرایط به هم نخورد.

و سخن آخر…

اگر آدمی هستید که تا اینجای این مقاله را خوانده‌اید، بدانید که این قضیه اتفاقی نبوده است. لطفا به این موضوع توجه کنید که هیچ‌کسی یک‌شبه پولدار نمی‌شود، اما این تفکر هم که پولدار شدن قرار است، ده‌ها سال طول بکشد، تفکر قدیمی سرمایه‌گذاری است که به نظر بنده، بسیار اشتباه است.

معتقدم که اگر رویایی دارید، باید این رویا نهایتا ۳ ساله یا ۵ ساله محقق شود و باید برنامه‌ای برای رسیدن به آن داشته باشید؛ در غیر این صورت صرفا یک آرزوی خالی است و یک هدف محسوب نمی‌شود. در عین حال لطفا مراقب سرعت باشید؛ در این دنیا که همه‌چیز از تورم گرفته تا رشد پایه پولی، سریع‌تر از ما حرکت می‌کند، افراد باید خیلی مراقب باشند که عقب نیفتند. در واقع افراد باید با سرعت، به سمت اهدافی که مدنظر دارند، حرکت کنند و به نظر بنده، مهم‌ترین فاکتور پول درآوردن، سرعت است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات