بهینه‌سـازی مصرف انـرژی در سیستم آسانسور چگونه رخ می‌دهد؟

به‌گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در این مطلب به مهمترین و اثربخش‌ترین راهکارهای صرفه‌جویی انرژی و هزینه  در ساخت یک آسانسور برای مصرف‌کننده پرداخته شده است. هرچند ممکن است که در تولید یک آسانسور به‌کارگیری تمامی آن‌ها مقدور نباشد، لذا در ابتدا باید هریک از این موارد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و سپس در مورد اجرا یا عدم اجرای آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.

آنالیز ترافیک آسانسور

 تعداد، ظرفیت و سرعت آسانسورها در یک ساختمان به نوع کاربری ساختمان، جمعیت و ارتفاع آن بستگی دارد. با لحاظ کردن ساعت‌های پرتردد، زمان‌های بحرانی و کاهش زمان انتظار مسافر، تمهیدات لازم در طراحی و تعیین تعداد آسانسورها صورت می‌گیرد. با در نظر گرفتن موارد مذکور، تعداد آسانسور کمتر به مصرف کمتر منجر می‌گردد.

انتخاب مناسب نوع آسانسور (کششی یا هیدرولیک)

بیشترین تلفات انرژی در آسانسورهای هیدرولیک صورت می‌گیرد. هرچند با به‌کارگیری اینورتر، این مصرف کاهش یافته، اما تنها در آسانسورهای هیدرولیک با تجهیزات مدرن، انرژی مصرفی تا حدودی مشابه آسانسور کششی خواهد بود؛ لذا به غیر از مواردی که چاره‌ای جز انتخاب آسانسورهیدرولیک نیست، مانند (نبود فضای نصب لازم، قدرت بالا، تنوع کابین)، به‌کارگیری آسانسور کششی از لحاظ مصرف انرژی به صرفه خواهد بود .

آسانسورهای کششی به دو گروه موتور گیربکسی و موتورگیرلس تقسیم می‌شوند. در نوع گیرلس، به دلیل نبود گیربکس، تلفات مکانیکی کاهش می‌یابد. ( داده‌های موجود بیانگر ۴۰ درصد کاهش در مصرف انرژی می‌باشد.) سیستم گیرلس دارای مزایای دیگری مانند امکان استفاده در آسانسورهایی با سرعت بالاتر، امکان حذف موتورخانه و کاهش هزینه‌های سرویس و نگهداری نیز می‌باشد.

کاهش تلفات اصطکاک ریل

ارتباط کابین آسانسور و ریل راهنما توسط قطعه‌ای به نام کفشک انجام می‌شود. استفاده از کفشک غلطکی (رولر) به جای کفشک‌های لغزشی، اصطکاک را به میزان بالایی کاهش داده و در مصرف انرژی کاهش چشمگیری صورت می‌گیرد. در این نوع کفشک‌های رولر، نواری از جنس پلی اورتان باعث کاهش سروصدای آسانسور می‌شود. این نوع کفشک متعادل‌سازی وزن کابین را نیز تامین می‌کند.

انتخاب مناسب موتور آسانسور

مهمترین بخش در کاهش انرژی مربوط به موتور آسانسور است. گزینش موتور با سایز و راندمان مناسب سبب کاهش فزاینده‌ای در انرژی مصرفی خواهد شد. چنانچه موتور با توان بالاتر از حد لازم انتخاب شود، اتلاف بالایی به صورت گرما صورت می‌گیرد و باعث کاهش راندمان می‌شود.

تعیین نسبت بالانسی مناسب

در بیشتر موارد کابین به صورت خالی یا کمتر از نصف ظرفیت حرکت می‌کند، در حالی که اغلب، وزنه تعادل آسانسور با بار پنجاه درصد بالانس می شود؛ لذا انتخاب نسبت بالانسی مناسب از عوامل اصلی در کاهش مصرف انرژی است. همچنین استفاده از زنجیر جبران مناسب، در این راستا کمک شایانی می‌کند.

کابین سبک مساوی با کاهش اینرسی

هرچه تزئینات کابین و ادوات نصب شده بر روی آن سبک‌تر باشد، راندمان افزایش می‌یابد. در این حالت اینرسی سکون و حرکتی رابطه مستقیم با مصرف انرژی دارد.

درب کابین و طبقات

انتخاب درب‌هایی که سیستم کنترل آن در مواقع Standby  حداقل مصرف الکتریکی را دارند، از راهکارهای کاهش مصرف به شمار می‌آید. همچنین تنطیم بودن لته‌های درب و تمیز بودن ریل درب آسانسور سبب سهولت حرکت و کاهش اصطکاک می‌شود.

نصب دقیق ریلها

عدم دقت لازم در نصب ریل‌ها سبب می‌شود، حرکت کابین در بخشی از طول مسیر با اصطکاک همراه باشد و انرژی لازم جهت غلبه بر این اصطکاک جزء تلفات سیستم محسوب می‌شود.

چاه آسانسور

ایجاد دریچه در قسمت بالای چاه باعث اتلاف کنترل‌نشده گرمای ساختمان می‌شود؛ لذا عایق‌سازی دیواره‌های چاه کمک شایانی در ممانعت از هدر رفتن انرژی ساختمان خواهد داشت.

روغنکاری در زمانهای مناسب

در آسانسورهای گیربکسی،  بازرسی روغن گیربکس باید با زمان‌بندی دقیق  انجام شود. همچنین روغن‌کاری مناسب ریل نیز از عوامل اصلی کاهش مصرف به شمار می‌آید.

سناریوی پاسخگویی به احضارها

نحوه پاسخگویی به احضارها مطابق با برنامه سیستم کنترل آسانسور صورت می‌گیرد. بهینه‌سازی سناریوی پاسخگویی به کمک کنترل فازی و شبکه‌های عصبی علاوه بر کاهش انرژی، زمان انتظار مسافر را نیز کاهش می‌دهد.

ذخیره انرژی حاصل از مود  ژنراتوری

آسانسور دارای دو مود موتوری و ژنراتوری است که در اغلب آسانسورها، انرژی تولیدشده در مود ژنراتوری در مقاومت ترمز به حرارت تبدیل شده و هدر می‌رود. این تلفات معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد کل انرژی مصرفی آسانسور است. به کمک سیستم Regenerative  می‌توان این انرژی را به سیستم آسانسور بازگرداند.

جایگزین نمودن لامپهای هالوژن و فلورسنت با لامپهای LED

این جایگزینی کاهش ۹۰ درصدی در مصرف انرژی را در پی دارد و علاوه بر آن، مزیت‌هایی دیگری همچون افزایش طول عمر لامپ، عدم تولید گرما، نیاز به سرویس و نگهداری کمتر، دارای ویژگی چشمک زن بودن و همچنین عدم نیاز به ولتاژ ۲۲۰ ولت را به همراه خواهد داشت.

 سایر تمهیدات الکتریکی

خاموش کردن فن و بخشی از روشنایی آسانسور در وضعیت Standby ، کاهش سرعت و افزایش شیب  منحنی سرعت در وضعیتی که کابین خالی از مسافر است، استفاده از ترانسفرمرها و تجهیزات الکتریکال با راندمان بالا نیز می‌تواند در مجموع به کاهش انرژی منجر گردد.

در این مطلب به صورت اجمالی سعی شد، چک لیستی ارائه شود تا خوانندگان با مرور آن دید بهتری از آسانسور و منشأ اتلاف انرژی در آن داشته باشند. با این امید که این افزایش اطلاعات عمومی به تدریج به سمت تغییر در فرهنگ مصرف سوق داده شود و حتی در مواردی به تدوین قوانین مناسب در این راستا ختم گردد. در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی از این دست بوده‌ایم که  حذف آسانسورهای دو سرعته و جایگزینی با آسانسورهای درایو دار از نمونه‌های آن است.

به‌کارگیری همه موارد فوق با کاهش ۷۰ درصدی انرژی همراه خواهد بود. هرچند که اجرای همه موارد در ساختمان‌ها شاید مقدور نباشد، اما هر تلاش در این رابطه که با کاهش مصرف انرژی، هرچند ناچیز همراه باشد، پیشرفت جامعه و بهبود در وضعیت محیط‌زیست را برای همه به ارمغان خواهد آورد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

5/5 - (1 امتیاز)
تبلیغات