تحلیل بازار سرمایه در هفته ای که گذشت؛

بورس هم چنان قرمز

شاخص بورس تهران روز کاری قبل با افت ۱۹ هزار واحدی کار خود را تمام کرد. با وجود این موضوع روز قبل خبری در خصوص وضع عوارض و مالیات روی محصولات فلزی ، نفتی و معدنی در رسانه منتشر شد. شاخص تا رسیدن به سطح حمایتی بعدی فیبوناچی که در محدوه ۱ میلیون ۲۵۱ هزار واحدی است فاصله زیادی ندارد.
روز دوشنبه بازار قرمزتر از روزهای پیش بود و شاخص کل بزرگترین ریزش در یک ماه اخیر را پشت سر گذاشت. شاخص ۱۹ هزار واحد سقوط کرد و نمادهای فولاد، کچاد، رمپنا، فارس، فملی، نوری، کگل، شپنا، فخوز، وامید، شتران، وغدیر، حکشتی، وپاسار، شپدیس، تاپیکو، وبملت و خودرو شاخص را پائین کشیدند. از سوی دیگر برای هفدهمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد که ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار ۲۶۴ میلیارد تومان بود. گزارش عملکرد ضعیف برخی از بزرگان بازار یکی از محرک‌های اصلی ریزش بزرگ دیروز بود. گزارشات نه چندان امیدوارکننده شرکت‌ها در کنار چشم انداز منفی درباره کسری انرژی در دو فصل پیش رو، انتظارات معامله‌گران نسبت به آینده بازار را منفی کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد امروز هم بازار به سرخی میل کند.
سرازیری بورس ادامه دارد؟
روز گذشته غلبه عرضه بر تقاضا در بورس آن‌چنان شدید شد که شاخص کل بورس تنها در عرض یک روز معاملاتی به میزان ۱۹هزار واحد ریزش کرد و از لحاظ درصدی عقبگردی ۴۷/ ۱واحدی را به نمایش گذاشت. با عقب‌نشینی از سنگر ۳/ ۱میلیون واحدی در روز یکشنبه و تثبیت نماگر اصلی بازار زیر این سطح در روز دوشنبه، راه برای افت بیشتر دماسنج بورسی هموار شده است. در وضعیت رکودی بازارهای جهانی و چشم‌انداز رکودی‌تر اقتصادهای مطرح دنیا که آمارهای کلان ثبت‌شده از آنها حکایت از این مساله دارد، احتمالا نمی‌توان چندان به آینده دل‌خوش کرد. سیاست‌های ضدکرونایی اژدهای زرد نیز قطعه دیگری است که این پازل را کامل می‌کند. چنین عواملی آن هم برای بورس کامودیتی‌محور ایران در میان‌مدت سیگنال مثبتی نخواهد بود؛ اگرچه به‌واسطه سقوط دو روز اخیر، احتمال تقویت محدود تقاضا در روزهای پیش‌رو نیز منتفی نیست.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات