عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

بی اثـر کردن تحریم ها با جذب سرمایه گذاران خارجی

امروزه سرمایه گذاری مســتقیم خارجی یکی از عوامل مهم در ایجاد
تحوالت وســیع اقتصادی برای همه کشــورها به ویژه کشورهای در
حال توسعه محســوب میشود. با توجه به بررســیهای انجامشده،
تحریم ّ های با شــدت زیاد که اکثرا تحریمهای اقتصادی و همهجانبه
مانند تحریم بانــک مرکزی و تحریم فروش نفت ایــران بودهاند، در
مقایسه با تحریم ّ های با شدت کم، به مراتب تاثیر عمیقتری بر جریان
ورودی سرمایه به کشــور داشــتهاند. در واقع اصلیترین مانع جذب
ســرمایهگذاری مســتقیم خارجی در ایران، تحریم ّ های با شدت زیاد
است که مانند دیواری بلند بر ســایر عوامل سایه افکنده و انگیزههای
سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران را کاهش داده است.
اقبال شــاکری، عضو کمیســیون عمران مجلس شورای اسالمی در
خصوص فواید سرمایهگذاری خارجی گفت: این کار ضمن ایجاد امنیت
پایدار و افزایش رتبه اعتباری کشــور در دنیا، نقش به سزایی در بیاثر
کردن تحریمها دارد.
وی به نقش سرمایهگذاری مستقیم خارجی در افزایش رشد و توسعه
اقتصادی کشورها به خصوص کشــورهای در حال توسعه اشاره کرد و
افزود: فراهم شــدن بستر مناسب برای سرمایهگذاری خارجی به عنوان
محلی برای تامین منابع مالی ضروری است؛ چراکه منابع داخلی دولتها،
کفاف امورات آن را نمیدهد و عالوه بر این، جذب سرمایههای خارجی
باعث گره زدن کشور با منافع کشورهای دیگر میشود.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسالمشهر و پردیس در مجلس
با اشــاره به قانون جذب و حمایت سرمایهگذاری خارجی گفت: در این
قانون پشتیبانی و حمایت قانونی، قضایی و مالیاتی برای سرمایهگذار
خارجی دیده شــده و دفتری هــم در وزارت اقتصاد برای پیگیری این
قانون ایجاد شــد. باید به این موضوع مهم هم توجــه کنیم که نباید
تمامی پروژههــای داخلی را به ســرمایهگذاری خارجی واگذار کنیم؛
چراکه اســتفاده از ظرفیت ســرمایهگذاران داخلی نیز بسیار مهم بوده
و باید درصدی مشخص برای ســرمایهگذاری خارجی در بخشها و
حوزههای مختلف کشور در نظر بگیریم تا وابستگی کشور به خارج نیز
در حد قابل قبولی باشد.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: سرمایهگذاری خارجی در
کشور اشکال مختلفی اعم از سرمایهگذاری کامل و مشارکتی دارد و طبق
قانون، مالکیتی به افراد و دولتهای خارجی داده نمیشــود؛ اما براساس
مقررات، بهرهبرداری از پروژهها را به سرمایهگذاران خارجی میدهد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تاکنون در جذب سرمایه
خارجی موفق نبودیم، افزود: دولت اعالم کرده که پس از توافقنامه برجام،
ســرمایهگذاران خارجی در ایران حضور یافتند، ولی به دالیل مختلف
ایران را ترک کردند؛ در حالی که باید پذیرفت این سرمایهگذاران، اقدام
عملی خاصی برای ســرمایهگذاری انجام ندادهاند. وعدههایی از سوی
دولت برای جذب سرمایهگذاری خارجی داده شده، ولی توجه خاصی به
این موضوع نشده و دولت در این زمینه موفق نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید شرایط مشارکت و سرمایهگذاری مستقیم
خارجی را قانونمند و شفاف اعالم کند، افزود: باید در دستگاه قضایی،
مرجعی مســتقل و تخصصی، موضوعات مربوط به ســرمایهگذاری
خارجی را بررسی کند تا اعتماد طرف خارجی جلب شود. متاسفانه در این
مدت واگذاریهــای دولت به بخش خصوصی با فرآیند خوبی صورت
نگرفت و همین امر موجب نگرش منفی در داخل کشــور شد؛ چراکه
اکثر مجموعههای واگذارشــده به بخشهای خصوصی، نهتنها بعد از
واگذاری بهبود پیدا نکردند، بلکه وضعیت بدتری را هم تجربه کردند که
در این میان به عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در این خصوص، ایرادات
بسیاری وارد است.
شاکری ادامه داد: اگر با سرمایهگذاران داخلی، مدبرانه و با برنامهریزی
دقیق رفتار نکنیم، چطور میتوانیم با سرمایهگذاران خارجی ارتباط برقرار
کرده و آنهــا را جذب کنیم؛ از این رو یکــی از مهمترین وظایف دولت
آینده، حمایت از بخش خصوصی و توانمند کردن آن برای بر عهده گرفتن
مسئولیت اداره مجموعههای مختلف است. از سوی دیگر، سرمایهگذاران
خارجی هم هــرگاه اهتمام دولت برای حمایــت از بخش خصوصی را
مشاهده کنند، برای سرمایهگذاری در داخل کشور تشویق میشوند.
عضو کمیســیون عمران مجلس تصریح کرد: در حال حاضر بازار ۸۰
میلیون نفری کشــورمان و بازار حــدود ۵۰۰ میلیونــی اطرافمان،
شرایط بسیار خوبی برای سرمایهگذاری فراهم کرده است. عالوه بر این
وجود منابع طبیعی، نیروی کار توانمند و با استعداد و ارزانقیمت، شرایط
را برای حضور سرمایهگذاران خارجی مطلوبتر کرده و امیدواریم با روی
َ کار آمدن دولت قوی انقالبی، شاهد جذب بیشتر سرمایهگذاران خارجی
به ایران و رفع مشکالت این حوزه باشیم.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات