اسماعیل مومنی مدیرعامل شرکت آبزیان تجارت مطاف:

بی ثباتی ارزی تولید و صادرات میگو را کاهش می دهد

شرکت آبزیان تجارت مطاف که در سال۱۳۹۷ تاسیس شد، توانست در سال ۱۳۹۹ با صادر کردن ده هزار و هفتصد تن ماهی به صادرکننده برتر در این زمینه دست یابد و هم اکنون نیز محصولات خود را به ۱۴ کشور دنیا صادر می کند.

اسماعیل مومنی مدیرعامل شرکت آبزیان تجارت مطاف که با ماهنامه دنیای سرمایه گذاری گفتگو کرد، با بیان این مطلب توضیح می دهد که صادرات در برنامه های ابتدایی این شرکت وجود داشته و اصولا این شرکت در هدف تاسیس خود به بازار داخل نگاه نداشته است.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مومنی درباره مزیت محصولات این شرکت نسبت به شرکت های دیگر گفت: یکی از اصول مهم برای ماندگاری در بازارهای خارجی، در دسترس بودن و عرضه مستمر کالا و تضمین کیفیت است. از اینرو این شرکت در تلاش است تا هر سال نسبت به سال گذشته عملکرد مناسب تری در عرضه محصولات داشته باشد و کیفیت آن را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت آبزیان تجارت مطاف توضیح می دهد: با اینکه شرکت آبزیان تجارت مطاف به اهداف اولیه اش دست پیدا نکرده، اما پیشرفت های خوبی داشته است.

مومنی می گوید: یکی از موانع موجود برای تحقق اهداف این شرکت در حال حاضر سیاست های اشتباه و برنامه های فاقد بررسی دقیق است که از آن جمله می توان به سیاست های رفع تعهد ارزی اشاره کرد. وی از این که دولت به جای حمایت از صادرکننده از واردکننده حمایت می کند، ابراز تاسف می نماید و با بیان اینکه دانش بنیان شدن یکی از اهداف تعریف شده این شرکت است، اضافه می کند: بر همین اساس اخیرا با دو شرکت دانش بنیان مذاکره شده تا کیفیت میگوها را مانند میگویسرقرمزی، کاهش دهیم.

اسماعیل مومنی به این نکته اشاره می کند که با توجه به هزینه های بالای تولید در داخل کشور و نیز عدم دسترسی به فناوری های روزآمد، کیفیت محصول ایرانی با محصول خارجی قابل رقابت نیست و قیمت تمام شده محصول در ایران نسبت به محصول خارجی بسیار گران تر می شود. او سیاست گذاری های اشتباه دولت را از جمله چالش های پیش روی این شرکت می داند و اضافه می کند: رفع تعهدات ارزی و مسائل مربوط به تحریم و هزینه برگشت ارز هزینه مضاعفی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است. او خواستار آن می شود که قانون پیش از تصویب به دقت بررسی و ارزیابی شود و به عنوان مثال شورای سیاست گذاری ارزی کشور هر کالایی را با شرایط ویژه خود بررسی کندو مورد تصمیم گیری قرار دهد.

مومنی شیوع کرونا را از حیث کاهش قیمت کالا و مثلا میگو باعث کاهش ارزآوری و زیان تولیدکنندگان ارزیابی می کند و در پایان درباره چشم انداز پیش روی این صنعت ابراز عقیده می کند: اگر مانند سال های گذشته شاهد تداوم افزایش نرخ ارز و بی ثباتی آن باشیم، قطعا میزان تولید میگو کاهش خواهد یافت و افزایش قیمت تمام شده سبب از دست رفتن بازارهای خارجی خواهد شد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات