تا پایـان سـال ۱۴۰۲ قطب زغال سنگ حرارتی کشور می شویم

امروزه ذخایر ارزشمند کشور در حوزه مواد معدنی موجب راه‌اندازی صنایع و کارخانه‌های متعددی شده که از نظر تامین داخل و صادرات سود بسیار زیادی برای اقتصاد کشور خواهند داشت، به همین دلیل از سوی فعالان این حوزه پیشنهاد می‌شود که سیاست‌گذاری‌ها در جهت حمایت واقعی از این صنعت باشد و ضمن کاهش واردات مواد معدنی و اصلاح قیمت‌گذاری‌های دستوری، زمینه برای واردات تجهیزات مورد نیاز فراهم گردد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین، مهندس محسن شریفی، مدیرعامل و نایب رییس شرکت زغالسنگ کرمان با ذکر اینکه این شرکت تقریبا ۵۰ سال پیش، یعنی از زمانی که شرکت ذوب‌آهن اصفهان تاسیس شد، جهت تامین خوراک ذوب‌آهن، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن شروع به کار کرد و در حال حاضر حدود ۳ هزار نفر در ۹ معدن و ۲ کارخانه زغال‌شویی و یک دانشگاه علمی کاربردی مشغول به کار هستند.، گفت: محصولات شرکت زغال‌سنگ کرمان نیز به دو بخش زغال‌سنگ کک‌شو و حرارتی که هر یک مصارف مخصوص به خود را دارد، تقسیم می‌شود. با توجه به ذخایر بالای این شرکت، افق‌های بالا برداشت شده و به سمت افق‌های پایین یا حفر دساندری حرکت کرده است. چندین معدن دیگر نیز در دست اکتشاف است که در سال‌های آینده استخراج خواهد شد.

وی افزود: از جمله  مهمترین برنامه‌های شرکت زغال‌سنگ کرمان از ابتدای سال تاکنون، اکتشاف و بهره‌برداری از سه معدن زغال‌سنگ حرارتی است که این مهم موجب می‌شود، کرمان تا پایان سال ۱۴۰۲ به قطب تولید زغال‌سنگ حرارتی کشور تبدیل شود. از برنامه‌های دیگر این شرکت می‌توان به افتتاح یک کارخانه شست‌وشوی زغال برای زغال‌های حرارتی و فرآوری باطله اشاره کرد که برای اولین بار انجام می‌شود، بر این اساس باطله‌های مربوط به سنوات گذشته کارخانه زغال‌شویی توسط کارخانه جدید شست‌وشو شده و پس از آن، کنسانتره تهیه شده که این اتفاق تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود. تلاش ما در شرکت زغال‌سنگ کرمان بر این بوده که با توجه به نیاز صنعتگران به آنالیز محصولات، آن را به‌طور مستقل انجام دهیم که در این راستا یکی از اقدامات خیلی خوبی که امسال در این شرکت انجام گرفت، تولید چندین محصول کنسانتره با توجه به درخواست کیفی مشتریان است.

مدیرعامل و نایب رییس شرکت زغال سنگ کرمان با ذکر اینکه تولید این محصول به عنوان یکی از منابع و ذخایر قابل اطمینان انرژی، اجتناب‌ناپذیر است،گفت: اما متاسفانه به دلیل وجود رویکردهای مختلف در خصوص این صنعت، پیشرفت‌های خوبی به نسبت ذخایر موجود حاصل نشده است. البته این رویکردها به شرط اتخاذ تدابیر سنجیده و عقلایی اصلاح خواهد شد تا به امید خدا، هم صنعت شکوفا شده و هم با افزایش تولید، اشتغال پایدار بسیار زیادی در مناطق محروم کشور ایجاد شود. در واقع باید دانست، شرکت‌های فولادی رقم‌های دلاری بالایی برای واردات زغال‌سنگ پرداخت می‌کنند که با سیاست‌های درست می‌توان به جای آن از تولید داخل استفاده کرد و خروج ارز از کشور را کاهش داد.

شریفی در رابطه با مشکلات این حوزه نیز اظهار کرد: از جمله این مشکلات، قیمت پایین ماده معدنی در کشور و عدم وجود ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز است که در شرایط تحریمی بیشتر به چشم می‌آید، از این‌رو صرفه اقتصادی معادن به ویژه معادن سنتی پایین آمده است. با توجه به فاصله زیاد قیمت زغال‌سنگ داخلی و قیمت‌های جهانی، برای حل این مسائل باید قیمت‌گذاری زغال‌سنگ متناسب با قیمت زغال وارداتی تغییر کرده و مشکل تجهیزات را نیز حل کرد، در غیر این صورت با کاهش سرمایه‌گذاری و تعطیلی معادن روبه‌رو خواهیم شد.

وی در خصوص قیمت گذاری دستوری نیز خاطرنشان کرد:همان‌طور که اشاره شد، اگر قیمت‌های داخلی با قیمت‌های جهانی تفاوت چندانی نداشته باشد، این صنعت پیشرفت و رشد خواهد کرد، در غیر این صورت این قیمت‌ها، هزینه معدن‌کاری را پوشش نداده و با مرور زمان معدن‌کاری را دچار زیان‌های زیادی خواهد کرد که از جمله آن، توقف طرح‌های توسعه‌ای، کاهش تولید و تعطیلی معادن است، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که قیمت‌گذاری داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی اعمال گردد.

مدیرعامل و نایب رییس شرکت زغال سنگ کرمان با بیان این موضوع که این صنعت به مانند یک کفه ترازو است که در یک‌طرف آن صنایع فولادی و طرف دیگر زغال‌سنگ قرار دارد، گفت: از این‌رو امروز صنایع زغال‌سنگ به شدت محروم واقع شده و آن‌طور که باید به حقوق شایسته خود دست پیدا نکرده‌اند، چراکه سیاست‌گذاری‌ها بیشتر به سمت فولادی‌ها بوده تا این صنایع و همین موضوع توسعه معادن و رشد تولید آن را به تاخیر انداخته است، در حالی که هرچه از صنعت زغال‌سنگ حمایت شود، به نفع شرکت‌های فولادی خواهد بود، زیرا به مراتب خرید از داخل کشور ارزان‌تر از خرید از کشورهای خارجی با نرخ‌های دلاری است.

شریفی بهترین گزینه برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات معدنی به ویژه زغال‌سنگ رافرآوری آن دانست و گفت:  در این راستا شرکت زغال‌سنگ کرمان دو کارخانه فرآوری زرند کرمان و شرکت زغال معدن همکار را دارد که کاملا مکانیزه است، به این صورت که تولید به صورت مستقیم وارد کارخانه همکار شده و پس از فرآوری کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شو تولید می‌شود.

وی در پایان نیز گفت:به هر حال بخشی از واگذاری‌های انجام‌شده به بخش خصوصی مانند زغال‌سنگ کرمان، تا حدی مناسب نبوده و از روش‌های مناسبی برای آن استفاده نشده است، به همین دلیل بیشتر صنایع با این کار به جای افزایش تولید و رشد به سمت نامطلوبی حرکت کرده‌اند. به اعتقاد بنده، سرمایه‌گذاری مناسبی در صنایع معدنی زغال‌سنگ انجام‌ نشده و بسیاری از فعالیت‌ها نیز حالت روزمره‌گی به خود گرفته، به‌طوری که به نظر می‌رسد، معادن، آماده‌سازی لازم جهت سنوات آینده برای تولید بالا نداشته و در آینده نه‌چندان دور تولید معادن دچار مشکل می‌شود. این صنعت یکی از صنایع استراتژیک کشور است که از نظر ایجاد توسعه پایدار، اشتغال‌زایی، سودآوری و نیاز صنایع داخل، بسیار حائز اهمیت می‌باشد و در صورت اتخاذ تدابیر درست و اصولی سیاست‌مداران و دوری از هرگونه افراط و تفریط، در مسیر خوبی قرار خواهد گرفت. در صورت حل شدن مشکل تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و همچنین مکانیزه یا نیمه مکانیزه کردن معادن کشور طی یک برنامه‌ریزی ۵ ساله، تولید معادن افزایش و موجب کاهش واردات زغال‌سنگ می‌شود که در صورت انجام این مهم، تولید داخل شکوفا شده و معادن نیز به سطح تولید مورد انتظار دست پیدا خواهند کرد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات