تحول و کارآفرینی در صنعت خودرو ایران نیازمند ارائه راهکارهای اساسی

به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ نخستین “همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران” با حضور برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران این صنعت از جمله سید محمد بحرینیان، صنعتگر و پژوهشگر توسعه، محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی خودرو کشور، امیرحسن کاکایی، دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، کامبیز طالبی، استاد دانشگاه تهران و همچنین سایر پژوهشگران صنعت و فعالان این حوزه در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخش نخست این همایش، جهانگیر یدالهی، رییس همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران و همچنین رییس دانشکده کارآفرینی تهران گفت: امروزه در اکثر رسانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کشورمان، جنبه‌های منفی صنعت خودرو بر جنبه‌های مثبت آن غلبه دارد، در حالی که اگر واقع‌بین باشیم و به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، دستاوردها و پیشرفت‌های زیادی نصیب صنعت خودرو شده و ضمن دست‌یابی به جایگاه مناسب و بهره‌مندی از مزایای رقابتی، توان رقابت با صنایع مشابه را نیز دارد.

وی با ذکر اینکه صنعت خودرو از جمله صنایع پیشرو و مهم کشور است، اظهار کرد: امیدوارم با ورود کارآفرینان جوان و بهبود محیط کسب‌وکار از سوی مسئولان، جوانان نوآور و کارآفرین، این صنعت مسیر تعالی را طی کرده و با کمک نشست‌هایی که توسط متخصصان برگزار می‌شود، کارایی خود را افزایش دهد.

غلام‌حیدر ابراهیمبای سلامی، دبیر علمی این همایش نیز  با اظهار امیدواری از اینکه برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها در توسعه صنایع و پیشرفت کشورمان موثر باشد، خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود و برای ایجاد ارزش‌هایی که منجر به تشکیل دانشگاه کارآفرین شده، تلاش زیادی انجام داده که یک مورد از آن برگزاری همایش‌ها با استفاده از نظرات صاحب‌نظران، پژوهشگران، متخصصان و اساتید است.

وی با بیان اینکه این همایش‌ها در صدد طرح مسائل مهم کشور، تحلیل و کارآفرینی بوده و امید است با توجه به امکانات محدود، مسئولیت اجتماعی مجریان آن انجام شود، گفت: امیدوارم بر اساس تحولی که در ساختار پولی و خدمات ارائه می‌شود و همچنین با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشاغل به سمت ایدئولوژی‌های مناسب هدایت شوند.

ابراهیمبای سلامی با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و ضرورت صنعت محوری که منجر به تولید ثروت می‌شود، بیان کرد: امیدوارم با برگزاری چنین همایش‌هایی در آینده‌ای نزدیک شاهد پیوند صنعت و دانشگاه بوده و با مشارکت دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور تحلیل جامعی از صنایع خودرو داشته باشیم.

دبیر علمی همایش تخصصی صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی در توسعه صنعتی ایران با بیان اینکه صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: امروزه صنعت یک مسئله اجتماعی و ملی را رقم زده و با هزینه‌های خرد و کلان مرتبط است. با توجه به این موضوع دانشگاه تنها جایی است که با رویکرد تخصصی به تحلیل آن می‌پردازد و ما نیز در صدد هستیم تا با ارائه راهبردها و سیاست‌گذاری‌ها به دولت و مدیران صنعت برای ترسیم آینده‌ای روشن، کمک کنیم.

مهندس محمدرضا نجفی‌منش،  رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: این صنعت از جمله صنایع مهم و کمک بخش اقتصاد کشور است. با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر دانش‌بنیان شدن تولید، صنعت خودرو باید ارتباطی صحیح با دانشگاه برقرار کند و از این طریق موانع موجود را برطرف سازد.

وی با ذکر اینکه فعالان و سیاست‌گذاران آن‌طور که باید در این صنعت عمیق نشده و به واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز بسنده کرده‌اند، اظهار کرد: مونتاژ خودرو موجب شده که با کوچک‌ترین محدودیت در مناسبات بین‌المللی، با چالش عمده‌ای در بخش صنعت مواجه شویم.

نجفی‌منش با تاکید بر ضرورت انتقال تکنولوژی به کشور و بهره‌گیری از مزایای آن، خاطرنشان کرد: نبود این تکنولوژی باعث شده که امروزه با کوچک‌ترین مشکلی از حرکت و توسعه عقب بمانیم.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اشاره به جلسه‌ای که با قطعه‌سازان ترکیه داشته، ادامه داد: در این جلسه چندین سوال مطرح شد؛ نخست اینکه آیا صنعت خودروسازی کشورمان توان طراحی را دارد و چه مواد اولیه‌ای برای این صنعت مورد نیاز است؟ دوم اینکه آیا این صنعت تکنولوژی مورد نیاز تولید را در اختیار دارد؟ متاسفانه صنعت خودروسازی هنوز به سراغ ماشین‌آلات مدرن تولید نرفته و به صورت محدود و ناقص عمل می‌کند، به‌طوری که حتی قادر به استفاده از آن نیست. برای مثال، بسیاری از صنعتگران هنوز نمی‌دانند که چگونه از قالب‌ها، ابزار و وسایل کنترلی استفاده کنند.

وی با اشاره به شعار سال و ذکر این نکته که برای جبران کمبودها باید از همین فردا شروع کرد، گفت: باید الزامات علمی و مقدمات لازم برای توسعه این صنعت فراهم شود. به عنوان مثال لازم است، مواد اولیه پتروشیمی را تولید و صادر کنیم تا از این پس ارزش افزوده ایجاد و وابستگی صنعت خودرو به واردات کمتر شود. از سوی دیگر، باید تلاش کنیم تا با کمک شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها، به یک جدول نهایی برسیم که بر اساس آن، از توان بالقوه دانشگاه‌ها استفاده شود.

این فعال صنعت قطعه‌سازی خودرو، شناسایی نقاط ضعف صنعت را گام اساسی برای رسیدن به چنین جدولی دانست و اظهار کرد: صنعت خودروسازی در بخش طراحی و دستگاه‌های اندازه‌گیری مشکل دارد که باید به منظور حل آن راهکارهای لازم را روی میز وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی بگذارد.

نجفی‌منش افزود: بنده به توان ایرانیان اعتقاد دارم و می‌دانم، به محض اراده یک خواسته، قطعا زمینه برای تحقق آن فراهم خواهد شد. از طرفی، در همه صنایع می‌توان این ایده‌ها را پیاده کرد، بنابراین بار دیگر تاکید می‌کنم که باید نقاط ضعف صنعت را پیدا کرد و در راستای آن حرکت کنیم تا به سایر کشورها مانند روسیه صادرات کالا داشته باشیم.

در ادامه این نشست، امیرحسن کاکایی، دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه تناقض‌هایی در قوانین و درخواست‌های قانون‌گذاران مشاهده می‌شود، گفت: در حوزه افزایش تولید، استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان، صادرات و‌‌‌… در صنعت خودرو اقدامات مطلوبی از سوی وزیر صمت صورت گرفته، ولی متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس درصدد هستند تا مانع از انجام برنامه‌های مورد نظر وی شوند که به اعتقاد بنده، این کار تهدید صنعت خودرو و تولید ملی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: وضعیت کنونی صنعت خودرو نتیجه عملکرد صنایع مختلف است و باید به این موضوع توجه داشت که کیفیت خودرو با دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و یک‌شبه مرتفع نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: روسیه پس از مواجه شدن با اعمال تحریم‌ها، صنعت خودروی خود را مدتی تعطیل کرد، ولی این صنعت در ایران در زمان تحریم‌ها، نه‌تنها تعطیل نشد، بلکه تولیدات خود را افزایش و با ارائه محصولات جدید به کار خود ادامه داد.

کاکایی تاکید کرد: خودروسازان کشور برای کاهش وابستگی به خارج از کشور، نهضت داخلی سازی قطعات پیشرفته را در دستور کار خود قرار داده‌اند که در این مسیر، مجلس و وزارت اقتصاد باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

بخشی از بیانیه پایانی همایش

 صنعت خودرو به عنوان یک صنعت راهبردی و پیشرو، مجموعه بزرگی از صنایع و کسب‌وکارهای جامعه را در برمی‌گیرد و دانشگاه تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی، تحقق دانشگاه کارآفرین، مرجعیت علمی و بین‌المللی با محوریت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در خصوص تحلیل صنایع، کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری‌های حال و آینده کشور سلسله همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و تخصصی را برگزار می‌کند. از آنجا که صنایع به عنوان محور خردمندی، تولید ثروت، رفاه مردم و پیشرفت کشور در بستر کارآفرینی رشد می‌کند، در همایش تخصصی «صنعت خودرو و چالش‌های کارآفرینی توسعه صنعتی ایران» با دعوت از اساتید، صاحب‌نظران، متخصصان و پژوهشگران و با مشارکت دانشجویان از دانشگاه‌ها و صنایع سراسر کشور زمینه هم‌اندیشی، گفت‌وگو و نقادی و ارائه راه‌حل و ایجاد گفتمان توسعه صنعتی در زمینه صنعت خودرو را فراهم آورده است.

محور اصلی کار این همایش ایجاد بستر آینده‌نگری و آینده‌پژوهی در زمینه توسعه صنایع خودروسازی کشور بر محور نوآوری و استفاده از فناوری‌های نوین برای گسترش ارزش‌های رفاهی مردم و حضور موثر در بازارهای منطقه و بین‌المللی است که تحقق این امر، فقط با ارائه راهبردهای کارآفرینی فناورانه و بر پایه آخرین دستاوردهای علمی، تکنولوژیک در مدیریت و توسعه کسب‌وکارهای جدید است و برای دست‌یابی این هدف تحول در سیاست‌گذاری‌ها، راهبردها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت صنایع موجود خودروسازی ضرورتی انکارناپذیر است.

انتهای‌پیام/

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات