یادداشت مدرمسئول ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری»-شماره 76

تداوم رشد صنعت فولاد ایران در گروی سرمایه‌گذاری‌های جدید

دکتر مرتضی فغانی، مدیرمسئول و صاحب‌امتیاز ماهنامه «دنیای سرمایه‌گذاری» در سرمقاله جدیدترین شماره از این نشریه به صنعت فولاد و ضرورت‌ سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت.

دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین- مرتضی فغانی، عضو اتاق بازرگانی تهران: صنعت فولاد ایران در سال ۱۴۰۱ به قلههایی دست یافت که برای سالها آرزوی آن را داشت، با این حال تداوم این اوج نیاز به برطرف کردن نقاط ضعف و برنامهریزی برای تحکیم و حفظ جایگاه حاصلشده در صنعت فولاد جهان دارد. بنا بر آمارهای انتشاریافته، تولید فولاد خام کشور در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ به ۲۵ میلیون و ۶۵۵ هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱ درصد رشد داشته است. با رسیدن به این حجم از تولید، ایران به نهمین تولیدکننده فولاد خام جهان تبدیل شده و نسبت به برخی از کشورهای صنعتی بزرگ جهان از جمله برزیل، فرانسه، انگلستان و ایتالیا از جایگاه بالاتری برخوردار بوده و به دنبال پشت سر گذاشتن آلمان، یکی از بزرگترین و قدیمیترین غولهای صنعت فولاد جهان است. به دلیل وجود ذخایر سنگآهن در ایران که کشور ما را در میان ۱۰ کشور بزرگ دنیا از نظر این ذخایر قرار داده، صنعت فولاد ایران از ابتدای کار خود بر مبنای زنجیره کامل از استخراج تا تولید فولاد طراحی شده که این امر جایگاه ویژهای را برای این صنعت به ارمغان آورده است. در زمینه تولید محصولات طویل فولادی، ایران در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ موفق به تولید ۱۰ میلیون و ۶۹۷ هزار تن محصول طویل شده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است. در زمینه محصولات تخت فولادی میزان ۷ میلیون و ۵۷۹ هزار تن از قبیل ورقهای فولادی تولید داشته که نسبت به سال قبل ۸ درصد رشد را نشان میدهد. همچنین تولید میلگرد در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به ۸ میلیون و ۹۵۷ هزار تن بالغ شده که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته و تولید مقاطع فولادی ساختمانی نیز به یکمیلیون و ۴۵ هزار تن رسیده که افزایشی یک درصدی را نشان میدهد.

در زمینه تولید ورقهای گرم فولادی، صنعت فولاد ایران توانست در ۱۰ ماهه نخست امسال، ۷ میلیون و ۳۴۶ هزار تن ورق گرم تولید کند که نسبت به سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است، اما در برابر ورق سرد ۲/۱ درصد کاهش و ورق پوششدار ۶ درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، تولید آهن اسفنجی ۷ درصد افزایش داشته و رقم تولید آن در ۱۰ ماهه نخست سال جاری به ۲۷ میلیون ۵۱۹ هزار تن رسید. البته بهرغم رشد ۱۱ درصدی در تولید طی این مدت، حجم صادرات فولاد ایران کم شده و میزان صادرات محصولات فولادی حدود ۲ درصد کاهش داشته و تنها در بخش صادرات مقاطع طویل فولادی با ۴ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار تن رسیده است. با وجود تمام این دستاوردها، صنعت فولاد ایران در زمینه زنجیره فولاد به ویژه در خصوص تامین سنگآهن از ذخایر عمیق با مشکلاتی جدی مواجه است. ذخایر سطحی ایران با توجه به رشد کنونی تولید فولاد به سرعت به پایان میرسد و اگر فکری برای استخراج ذخایر عمیق نشود، ایران نیازمند واردات سنگآهن خواهد بود. از سویی ایران برای تولید ارزش افزوده بیشتر نیازمند گذر از تولید فولاد خام و تولید فولادهایی با ویژگیهای خاص است؛ امری که جز از طریق ارتباط گسترده با شرکتهای پیشرو در صنعت فولاد جهان و همچنین سرمایهگذاری گسترده در حوزه تجهیزات و به ویژه بخش تحقیق و توسعه امکانپذیر نخواهد بود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات