خودروهای تولید داخل باز هم ارزان شد؛

تداوم ریزش قیمت ها

برکناری سید رضا فاطمی امین به طور کلی برای بازار خودرو ثمرات مثبت داشت و نه فقط آرامش را به این بازار برگرداند بلکه باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی هم شد که این کاهش قیمت تا امروز ادامه دارد.

برکناری سید رضا فاطمی امین به طور کلی برای بازار خودرو ثمرات مثبت داشت و نه فقط آرامش را به این بازار برگرداند بلکه باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی هم شد که این کاهش قیمت تا امروز ادامه دارد. معامله گران در این باره ابراز عقیده می کنند که ماندن یا رفتن فاطمی امین به تنهایی روی قیمت ها تاثیر ملموسی نه داشته و نه دارد بلکه تدبیر وزیر پیشین صمت درباره تاسیس سامانه یکپارچه فروش خودر که جریان ورود خودروی صفر تولید داخل به بازار را تسهیل و منظم کرد، عامل کاهش قیمت ها در این بازار شد. این دست اندرکاران بازار ابراز عقیده می کنند که با آغاز فرایند تحویل خودروهای فروخته شده در سامانه یکپارچه، ریزش قیمت های خودرو در ماهی که گذشت، ملموس بود.

در این میان ثبات نسبی در بازار ارز و گاهی کاهش در قیمت دلار هم مزید علت شد و تاثیر ملموسی بر روی روند کاهشی قیمت ها گذاشت. به نظر می رسد اگر همین روند ثبات در بازار ار وجود داشته باشد احتمال زیادی دارد که بازار خودرو نیز به ریزش قیمت ادامه دهد.

نگاهی به کاهش قیمت ها

براساس مشاهدات میدانی بازار برخی تولیدات ایرانی کاهش های قیمت به شرح ذیل را شاهد بوده اند.

ایران خودرو

شاهین سایپا نسبت به اولین روز اردیبهشت ۱۱۵ میلیون تومان ارزان شده است. دنا اتوماتیک توربو پلاس نیز ۱۴۵ میلیون تومان ریخته است. همچنین قیمت رانا پانوراما پلاس نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان ریزش داشته است. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ به ۵۲۰میلیون رسیده است که نسبت به روز اول اردیبهشت ۶۵ میلیون ارزان شده است. مدل ۱۴۰۱ این خودرو ۵۴۰ میلیون تومان است که ۶۰ میلیون کاهش پیدا کرده است.

قیمت پژو ۲۰۷ دستی فرمان برقی مدل ۱۴۰۲ هم ۷۰۵ میلیون تومان است که نسبت به اولین اردیبهشت ۵۵ میلیون ارزان شده است. قیمت پژو ۲۰۷ دنده ای پانوراما مدل ۱۴۰۲ امروز ۷۳۵ میلیون تومان است. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک صفر MC مدل ۱۴۰۲ نیز ۸۱۵تومان اعلام شده است که نسبت به اول اردیبهشت ۱۱۵ میلیون کاهش را ثبت کرده است. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۱ امروز۹۰۰ میلیون تومان است که نسبت به یک اردیبهشت ۹۰میلیون ارزان شده است. قیمت تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ ، ۸۷۰میلیون تومان است که طی مدت گفته شده ۱۴۰ میلیون ارزان شده است. تارا اتوماتیک صفر ۱۴۰۲ هم ۹۰۵ تومان قیمت خورده است که ۲۰۰ میلیون تومان ارزان شده است. قیمت تارا دنده ای۱۴۰۲ هم به ۷۱۵ میلیون تومان رسیده است که نسبت به اول اردیبهشت ۱۳۵ میلیون ارزان شده است.

قیمت دنا اتوماتیک توربو پلاس مدل ۱۴۰۲ به حوالی ۹۰۵ میلیون تومان رسیده است که به معنای کاهش ۱۴۵ میلیون تومانی نسبت به اول اردیبهشت ماه است. قیمت دنا معمولی ۱۴۰۱ هم به ۶۴۰ میلیون تومان رسیده است که نسبت به اول اردیبهشت ۱۴۵ میلیون کاهش پیدا کرده است. قیمت رانا پانوراما پلاس مدل ۱۴۰۱ به ۵۸۵ میلیون تومان رسیده است که ۹۵ میلیون ارزان شده است. رانا پلاس پانوراما ۱۴۰۲ نیز ۶۰۰ میلیون تومان که ۹۰ میلیون کاهش قیمت را ثبت کرده است. قیمت رانا پلاس ۱۴۰۱ هم نسبت به اول اردیبهشت ماه ۷۵ میلیون ارزان شده است و ۵۳۵ میلیون تومان است. قیمت سمند EF۷ مدل ۱۴۰۱ حوالی ۵۸۰میلیون تومان است که طی تنها ۱۵ میلیون ارزان شده است. قیمت سمند سورن پلاس بنزینی مالتی مدیا مدل ۱۴۰۱ هم ۵۹۵ میلیونی شده است که نسبت به اول اردیبهشت ماه ۷۵ میلیون کاهش را به ثبت رسانده است. قیمت پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ نیز ۶۷۵ میلیون اعلام شده است. قیمت پژو پارس XU۷P مدل ۱۴۰۲ نیز ۵۶۰ میلیون تومان شده است.

قیمت سایپا

قیمت پراید ۱۵۱ پلاس مدل ۱۴۰۰ به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به اول ماه گذشته ۲۰ میلیون ارزان شده است. قیمت پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۱ هم با کاهش ۱۵ میلیونی نسبت به اول اردیبهشت ماه به ۲۹۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت تیبا صندوق دار SX بنزینی مدل ۱۴۰۱ نیز با کاهش ۳۰ میلیونی طی اردیبهشت ماه به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت مونتاژی ها و وارداتی ها

براساس ارزیابی بازار در هفته سپری شده «توسان IX۳۵» افتی ۲۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرد و این افت در «آزرا ۲۰۱۹» به ۲۰۰ میلیون رسید. از سوی دیگر«النترا» و «رنوتالیسمان» هم کاهشی ۱۵۰ میلیونی در بازار داشتند. اما خودروهای وارداتی در هفته سپری شده با چه قیمتی معامله شدند؟ ارزیابی بازار نشان می دهد، «آزرا» مدل ۲۰۱۹ در هفته جاری با رنگ سفید و با کارکرد ۲۰ هزار کیلومتر با قیمتی در حدود ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شد و نسبت به هفته گذشته افتی ۲۰۰ میلیونی را تجربه کرد.

از دیگر خودروهایی وارداتی می توان به «رنوتالیمسان» مدل ۲۰۱۸ اشاره کرد. این خودرو در این هفته با کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر در بازار ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت خورد و کاهش ۱۵۰ میلیونی را نسبت به آخرین هفته اردیبهشت ماه ثبت کرد. اما «النترا» مدل ۲۰۱۸ هم در هفته سپری شده افتی ۱۵۰ میلیون تومانی در بازار داشت. براساس رصد بازار این خودرو با رنگ سفید در بازار به قیمت سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون در بازار قیمت‌گذاری شد. از سوی دیگر «میتسوبیشی اوتلندر» با کارکرد ۲۵ هزار تا نیز در این هفته با قیمت چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار معامله شد و افتی ۵۰ میلیون تومانی را نسبت هفته گذشته تجربه کرد. از سوی دیگر ارزیابی‌ها نشان دهنده آن است که «توسان IX۳۵‌» مدل ۲۰۱۸ بدون کارکرد نیز در این هفته با قیمت ۵ میلیارد و ۳۰۰میلیارد تومان در بازار خرید و فروش شد و افتی ۲۵۰میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر رصد بازار نشان دهنده آن است که «هیوندا سانتافه» نیز در این هفته ۵ میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان معامله شد و تغییر قیمت نداشت.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات