تدوین سند آینده‌پژوهی روابط ایران و روسیه در افق ۲۰۵۰

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: تدوین سند آینده‌پژوهی روابط ایران و روسیه در افق ۲۰۵۰ و طراحی رصدخانه فرهنگی ایران و روسیه نیز از دیگر برنامه‌های انجمن دوستی ایران و روسیه به شمار می‌رود.

امیر محمودزاده در گفت‌و‌گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه مقدمات تشکیل انجمن دوستی ایران و روسیه از دی‌ماه سال ۱۳۹۹ با هدف گسترش روابط فرهنگی و دیپلماسی بین ۲ کشور با ۳۰۰ نفر عضو آغاز شد و در حال حاضر نیز به فعالیت‌های فرهنگی، آموزش زبان روسی، تولید محتوا، برگزاری نشست‌های فرهنگی و اجتماعی و کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی می‌پردازد،گفت: مهمترین دستاورد انجمن دوستی ایران و روسیه طی ۲ سال فعالیت، آموزش یک‌هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه زبان روسی، چاپ ۸ جلد کتاب و ۱۴ خبرنامه است.

وی گفت: از برنامه‌ها؛ تدوین سند فرهنگی روابط ایران و روسیه و طراحی رصدخانه فرهنگی دو کشور است تا مثلث توهم، جهل و تضاد منافغ نسبت به روابط دو کشور از بین برود. خوشبختانه سفر اخیر ریاست محترم جمهور کشورمان به روسیه، بسیاری از ابهامات را حل کرد و به عنوان یک سفر سرنوشت‌ساز، دستاوردهای زیادی را به همراه داشت، به‌طوری که روشن شد، ایران یک قدرت بسیار بزرگ منطقه‌ای است و حتی روسیه نیز برای دستیابی به بازارهای اقتصادی چین و هند به ایران نیاز دارد.

محمودزاده افزود: انجمن‌های دوستی هنوز به جایگاه مناسبی در کشور دست پیدا نکرده‌اند، با این وجود انجمن دوستی ایران و روسیه در تلاش است تا از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود مردم دو کشور برای گسترش روابط دوستانه و فرهنگی آنان استفاده کرده و برای تحقق هر چه بیشتر اهداف خود، الفت و دوستی را بین آنها ایجاد کند.

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه تصریح‌کرد:  متاسفانه برخی از مواقع تضاد و تداخل فعالیت سفارت‌ها و انجمن‌های دوستی، موجب رویکرد منفی نهادهای دولتی نسبت به این انجمن‌ها می‌شود، در حالی که اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، انجمن‌های دوستی نقش موثری در کمک به نهادها و دولت برای غلبه بر چالش‌ها و مشکلات خواهند داشت. وزارت امور خارجه معمولا به این انجمنها به چشم رقیب نگاه میکند و فعالیتهای آنها را با منافع خود در تضاد می‌بیند. با توجه به این موضوع باید تاکید کرد، انجمن‌های دوستی به عنوان یک نهاد فعال، قادر هستند تا بار عظیمی را از دوش سفارتخانه‌ها بردارند و به مانند بخش خصوصی که نقش لابی‌گری و گفت‌وگو با دیگر کشورها را بر عهده دارد، زمینه مذاکرات بیشتر با کشور مقابل را فراهم سازند.

وی تاکیدکرد: یک عده غربگرا در کشور که منافع خود را در تضاد با روس‌ها می‌دانند، در تلاش هستند تا ذهنیت عمومی را نسبت به این کشور منفی سازند، به همین دلیل ادعا میکنند که روس‌ها حق آنها را پایمال کرده‌اند. به عبارتی دیگر، منافع آنها در به هم خوردن روابط ایران با روسیه است، بر همین اساس همان‌طور که ذکر شد، انجمن دوستی ایران و روسیه در تلاش است تا مثلث توهم، جهل و تضاد منافع نسبت به روسها را در کشور کمرنگ سازد. به اعتقاد بنده، گذشت زمان همه حقیقت را ثابت خواهد کرد و به‌زودی مردم متوجه می‌شوند که برای توسعه اقتصادی و تجاری باید با روس‌ها در ارتباط باشند.

محمودزاده تصریح‌کرد: متاسفانه سهم کشورمان از بازار روسیه صفر است. ایران به دلیل نبود افراد متخصص و آگاه برای مذاکره و همچنین آشنا با زبان روسی، از بازار اوراسیا و روسیه به نحو مطلوبی استفاده نکرده است. از طرفی، موضوع لجستیک و کریدورهای کشور بسیار ضعیف است. ما باید بپذیریم که کشور روسیه از ابرقدرت‌های منطقه است و ایران می‌تواند ۸۰ درصد بازار کشاورزی و صنایع غذایی آن را تامین کند. همچنین از طریق این کشور میتوان گردشگری دریایی و اشتغال‌زایی فراسرزمینی ایجاد کرد، اما متاسفانه عملکرد اتاق مشترک ایران و روسیه برای تحقق این امور ضعیف بوده و بسیاری از فرصت‌های اقتصادی و تجاری برای ارتباط با این کشور به ویژه در زمان کرونا از میان رفته است. رابطه با روسها به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد و به این منظور باید اطمینان کافی را در طرف مقابل ایجاد کرد.

مدیرعامل انجمن دوستی ایران و روسیه مطرح‌کرد: یکی از فعالیت‌های مهم انجمن دوستی ایران و روسیه، ایجاد پل ارتباطی فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور است که به شناخت فرهنگ و زبان مردم این کشور نیاز دارد، بر همین اساس برای تحقق این امر؛ خبرنامه‌ها، کتابها و نشریات مختلفی از سوی این انجمن منتشر می‌شود. تدوین سند آینده‌پژوهی روابط ایران و روسیه در افق ۲۰۵۰ و طراحی رصدخانه فرهنگی ایران و روسیه نیز از دیگر برنامه‌های انجمن دوستی ایران و روسیه به شمار می‌رود. علاوه بر این، کلاسهای آموزش زبان روسی به صورت رایگان برگزار شده و ضمن برگزاری نشستهای فرهنگی، چاپ ۳ جلد کتاب در زمینه کارآفرینی و پیوستهای پروژه‌های اقتصادی و گردشگری دریای خزر در دستور کار قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که  دولت و وزارت امور خارجه به انجمن‌های دوستی بهای بیشتری دهند و از این پس شاهد روابط عمیق اجتماعی و فرهنگی بین ایران و روسیه باشیم، به‌طوری که در دانشگاه‌ها و مدارس، زبان روسی به عنوان یکی از زبان‌های بین‌المللی تدریس شود و اهداف کشورمان در بحث اشتغال‌زایی فراسرزمینی و تجارت محقق شود.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات