رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد

تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نسوازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین به نقل از ایسنا، طبق اعلام ایمیدرو، وجیه‌الله جعفری در جلسه تدوین نقشه راه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک ضمن بیان این مطلب گفت: این سازمان با هدف کمک به سیاستگذاری، حمایت از بخش خصوصی در تکمیل زنجیره تولید، تهیه اولویت‌های اکتشافی و تصمیم‌گیری آگاهانه برای حوزه مواد معدنی حیاتی و استراتژیک، با یک مشاور خصوصی نسبت به تدوین نقشه راه این نوع مواد معدنی اقدام کرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: در بررسی‌های انجام شده، ۱۳ ماده معدنی شامل گرافیت، منگنز، فسفات، تیتانیوم، قلع، پتاس، سیلیس پرعیار، نیکل، لیتیوم، بور، وانادیوم، کبالت و عناصر نادر خاکی تحلیل شد که با توجه به جایگاه آن‌ها، در محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی، گروه بندی شدند. همچنین سه ماده معدنی مشتمل بر مولیبدن، کرومیت و بیتومین به عنوان فرصت ویژه شناسایی شدند.

تلاش برای ورود مواد حیاتی به برنامه هفتم

وی با بیان اینکه برای هر یک از مواد معدنی حیاتی مذکور، استراتژی تدوین می‌شود، اظهار کرد: در این استراتژی، موضوع های مرتبط نظیر میزان تولید محصولات بالادستی، میانی و پایین دستی، واردات و صادرات محصولات، ظرفیت یابی معادن، استحصال و فرآوری و غیره در هر ماده معدنی، ارزیابی می شود. درصدد هستیم برای ایجاد یک اقدام عملیاتی روی مواد مذکور، پیشنهاد ورود آنها را در برنامه هفتم توسعه ارائه کنیم.

جعفری ضمن تاکید بر اینکه بر روی برخی مواد معدنی همچون لیتیم و وانادیوم کار اکتشافی جدی نشده است، تصریح کرد: در راستای توسعه صنایع نوین و نیاز کشور به عناصر جدید، باید در کنار اکتشاف مواد معدنی عمومی، عناصر حیاتی و استراتژیک را نیز مورد توجه قرار داد. با توجه به وجود میلیون ها تن باطله در معادن، موضوع استحصال مواد معدنی حیاتی از باطله ها نیز باید به طور جدی دنبال شود. در زمینه فرآوری و استحصال مواد معدنی، قرار است با شرکت های دانش بنیان وارد مذاکره شویم.

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات