وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد:

تدوین ۲۰ سیاست کلان در وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بررسی تمام اسناد بالادستی گفت: در این راستا راهبردهای عمودی و افقی وزارت صمت در صنایع مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتیجه این بررسی، به استخراج ۲۰ سیاست کلان منجر شد.

عباس علی آبادی شنبه ۱۱ شهریورماه در هفتادوهفتمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی تصریح کرد: برای تحقق این ۲۰ سیاست، هشت جهت گیری سیاستی همچون افزایش بهره وری و رقابت پذیری در بخش های صنعتی، معدنی و تجاری با اتکا به شرکت های بزرگ و مادر و خوشه سازی و تجارت الکترونیک، توسعه زیرساخت های پشتیبان در بخش صمت، اصلاح نظام قیمت گذاری یارانه ای در رشته فعالیت های صنعتی، معدنی و تجاری، کاهش تصدی گری و اصلاح حکمرانی صمت، کاربست ابزارهای تامین مالی جدید و متنوع از بازارهای داخلی و خارجی، تحول دیجیتال، ارتقای قابلیت های فناورانه و تولیدات دانش بنیان و پیشرفته در بخش صمت، توسعه تولیدات صادرات محور و نقش آفرینی موثر در زنجیره های ارزش جهانی، جلوگیری از خام فروشی و کاهش ارزبری تدوین شده است.

علی آبادی بیان کرد: برای اینکه این دوره مدیریت مفید واقع شود و به روزمرگی دچار نشویم باید سازوکار درستی در این رابطه تدوین شود. لیستی از همه مشکلات فعالین اقتصادی که تشابه بسیاری در استان های مختلف دارند تهیه شده است. به زودی از این مشکلات عبور کرده و مسائل را به شکلی که مغایر قانون نباشند حل می کنیم، اما حل مشکلات به معنی خاتمه کار آنها نیست.

وی گفت: اگر هر بازرگانی وارد ایران شود و یک سیاست شفاف را ببیند به این نتیجه می رسد که سیاستی درست در کشور حاکم است. برای رسیدن به تراز تجاری باید داشته ها را فعال کرد و برای توسعه اشتغال باید به سمت افزایش سرمایه گذاری رفت، اما متاسفانه زمان بسیاری است که سرمایه گذاری بزرگی صورت نگرفته است، در زمان تاسیس شرکت های بزرگ در اراک، جمعیت اراک ۲۵۰ هزار نفر بوده، اما امروز با وجود جمعیت ۵۰۰ هزار نفری در اراک، جمعیت فعال در صنایع کم شده است و عملا میزان سرمایه گذاری ها کاهش یافته است.

علی آبادی افزود: قطعا مباحث اصلی حل خواهد شد، فعال نبودن برخی از سامانه ها مسائلی پیش پا افتاده است، اما باید حل شود. واقعیت این است که برای درست شدن وضعیت صنعت، باید تفکرات را تغییر دهیم، اینکه به جایی وابسته باشیم که مرتب به ما ارز ارزان قیمت بدهد، تفکری اشتباه است و اگر خود را برای هر شرایطی آماده کنیم، قطعا موفق خواهیم بود.

وی اظهار کرد: یک مسیر سخت و ناهموار در پیش داریم، وزارت صمت برای هموارسازی این مسیر با تمام قوا پای کار است. اگر خود را برای مقابله با مشکلات نکنیم و منتظر حل مشکلات از سوی وزرا باشیم، قطعا به جایی نمی رسیم. باید حتما راهکار و راه حل داشت و خود را برای شرایط سخت تر از امروز آماده کرد.

وزیر صمت با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری یک جشنواره از سوی وزارتخانه، افزود: این جشنواره براساس شاخص هایی چون حداکثر مشارکت در ارزآوری، مشارکت در تکمیل زنجیره تولید، استانداردسازی محصولات، کاهش مصارف ارزی، دانش محور کردن تولید، مشارکت و حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، انجام مسئولیت های اجتماعی، متعهد بودن به محیط زیست، افزایش کمی تولید، پیوستن به بسترهای تجارت الکترونیک و … برگزار می شود و وزارت صمت حتما از صنایع مشمول این شاخص ها حمایت می کند.

وی تاکید کرد: همه ما درون یک کشتی نشسته ایم، بخش خصوصی و دولتی معنی خاصی ندارد، وزارت صمت حتما از مباحث عقلی و قانونی حمایت می کند و صنایع نیز باید تکالیف خود را اجرایی کنند.

علی آبادی در پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی، در خصوص بورس و تبدیل شدن فرآیند بورس کالا از مدل حراج کالا به سمت رسالت واقعی بورس بیان کرد: بورس در واقع همان بازار عرضه و تقاضاست، اصل عرضه در بورس غیرفنی نیست زمانی که متقاضی یک محصول و تامین کننده آن وجود دارد، نیازی به بورس نیست، اما زمانی که محدودیت ایجاد می شود محصول در بورس عرضه می شود که باید مدیریت درست در این حوزه اعمال شود تا مفاسد شکل نگیرند و قطعا وزارت صمت با وزارت اقتصاد این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد و پیشنهادات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی استان مرکزی در جلسه دولت طرح می شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات