مدیر خانه گلیم داربین هرسین عنوان کرد

تلاش و اراده قوی، شرط اصلی ماندگاری کسب‌وکار

از بچگی در زمینه نقاشی و هنر استعداد داشت و در دوران تحصیل، کلاس پنجم در آزمون مدرسه تیزهوشان قبول شد و تا پایان دبیرستان زیر نظر سازمان استعدادهای درخشان تحصیل کرد. مدرک مهندسی بهداشت محیط را با معدل الف از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دریافت کرد، ولی به دلیل علاقه زیادی که به کارهای هنری داشت، زمان تحصیل در دانشگاه، برای دانشجویان، کلاس نقاشی برگزار می‌کرد. این بانوی کارآفرین و خلاق، خانم لیدا کُهزادی، مدیر خانه گلیم داربین هرسین است که در گفت‌وگو با ماهنامه “دنیای سرمایه‌گذاری” از چگونگی ورود خود به دنیای هنر و همچنین تاسیس این مجموعه گفته است. وی با بیان اینکه در فعالیت‌های هنری چالش‌های زیادی وجود دارد و شاید تا مدت‌های طولانی افراد به نتیجه دلخواه خود دست نیابند، گفت: “پشتکار و اراده قوی، شرط اصلی ماندن در هر کسب‌وکاری، به ویژه کارهای هنری است.” ماحصل این مصاحبه به نظر خوانندگان عزیز می‌رسد.

در خصوص چگونگی ورود خود به دنیای صنایع دستی توضیح دهید.

در زمان تحصیل در دانشگاه با همسرم که یکی از شاگردان دوره‌های نقاشی من بود، آشنا شدم. با وجود اینکه بزرگ‌شده شهر کرمانشاه بودم، ولی بعد از ازدواج به شهرستان هرسین، محل زندگی همسر خود نقل مکان کردیم. هر دو تحصیل‌کرده، اما بیکار بودیم. همسرم تمایلی به فعالیت من در خارج از هرسین نداشت، بر همین اساس عملا فرصت‌های استخدامی زیادی را از دست دادم. روحیه‌ام اجازه نمی‌داد که بیکار بنشینم، به همین دلیل کارهای متنوعی در شهرستان انجام می‌دادم تا اینکه پس از مدتی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای بهاران را در رشته‌های طراحی و دوخت، مراقبت و زیبایی و صنایع دستی تاسیس کردم. از همان روز اول، به خاطر روحیه بالا، دکور و امکاناتی که در آموزشگاه فراهم کرده بودم، این آموزشگاه در مدت کوتاهی به عنوان برند آموزشی شهرستان شناخته شد. گلیم شهرستان هرسین، قدمت دیرینه‌ای دارد و در هر خانه یک دار گلیم‌بافی برپا است. در این آموزشگاه هم به کار آموزش گلیم مشغول بودیم.

چه شد که فعالیت خود در عرصه تولید محصولات صنایع دستی را آغاز کردید؟

در نوروز سال ۱۳۹۸ و در اوقات بیکاری، برای میز مدیریت خود پرچم گلیمی ایران را در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای بهاران بافتم. در همان سال از سوی اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه، کلاس‌های آموزشی رایگان گلیم‌بافی به این آموزشگاه داده شد و مسئولان مربوطه، از گلیم پرچمی که بافته بودم، دیدن کردند و همین اتفاق خوشایند موجب سفارش‌گیری ۵۰ عدد گلیم پرچم به مناسبت هفته صنایع دستی، معرفی به برنامه زنده تلویزیونی در بهار همان سال، سفارشات متعدد پرچم و… شد. با استقبال از ایده و گلیم پرچمی دست‌بافته، تصمیم به ثبت این روش گرفتم. ثبت اختراع، بهترین و سخت‌ترین نوع ثبت اثر است، ولی من با کمک وکیل باتجربه خود، به این نتیجه رسیدیم که امکان ثبت این روش وجود دارد. به خاطر دارم، در جلسه نخست داوری، به دلیل عدم آشنایی کافی داور از محصول من، درخواست ثبت اختراع رد شد. در مرحله دوم داوری، وکیل بنده و معاون صنایع دستی وقت نیز حضور داشتند و توضیحاتی را به داور ارائه دادند. در نهایت و با تمام تلاش‌هایی که داشتم، گلیم پرچمی که ساخته بودم، ثبت اختراع شد و در مدت‌زمان کوتاهی برند خود را طراحی و ثبت کردم؛ آن روز، یکی از بهترین روزهای من و خانواده‌ام بود.

در ادامه به منظور گسترش فعالیت‌های خود چه اقداماتی انجام دادید؟

بعد از گذشت ۱۵ سال درخشان از فعالیت در آموزشگاه، جواز آموزشگاه پرسابقه خود را به فروش رساندم و با هزینه آن، امکاناتی را برای آموزش و تولید گلیم کهزادی فراهم کردم؛ همزمان نیز تولید گلیم هرسین را هم انجام می‌دادم. در کمتر از یک‌سال، کارخانه‌ای محصولات من را خریداری کرد و آشنایی مدیران کارخانه با بنده، به پیشنهاد شراکت و همکاری با یکدیگر منجر شد. بعد از ثبت اختراع روش نوآورانه در تولید گلیم و واگذاری مجتمع آموزشی، کارگاه تولیدی گلیم خود را دایر کردم. یک‌سال پس از آن، با جناب مهندس جهاندار و جهانبین شُکری، دو برادر کارآفرین و خیر برجسته شهرم آشنا شدم و با برنامه‌هایی که از قبل برای صنایع دستی استان داشتند، با عقد قراردادی، خانه گلیم داربین هرسین در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۴۰۰ با هدف اشتغال بانوان خصوصا زنان روستا، تامین منابع مالی برای بنیاد خیریه شکری و حفظ و حمایت از میراث ارزشمند گلیم هرسین افتتاح شد.

هم‌اکنون خانه گلیم داربین هرسین، چه محصولاتی تولید می‌کند؟

عمده تولیدات، گلیم هرسین و گلیم کهزادی می‌باشد. گلیم کهزادی برندی ثبت شده برای محصولات تولیدی بنده می‌باشد و در واقع نسل جدیدی از گلیم است که شامل گلیم زیرپایی، گلیم پرچم، گلیم تابلویی و تزئینی و… می‌شود. البته برنامه مدیران شرکت داربین، پرداختن به همه صنایع‌دستی‌های موجود در منطقه است که با برنامه‌ریزی مناسب و به مرور زمان قرار است به همه آن‌ها بپردازیم. شایان ذکر است، در حال حاضر بیش از یک‌صد نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما همکاری دارند و بر اساس توان بانوان، به آن‌ها آموزش گلیم هرسین یا گلیم کهزادی داده می‌شود و بعد از اخذ مدرک میراث فرهنگی می‌توانند تسهیلات هم دریافت نمایند. البته در این میان، مهندس جهانبخش شکری، با هدف اشتغال‌زایی ۵۰۰ نفر تا پایان سال، کمک‌های شایانی به این مجموعه داشتند که از مهمترین آن می‌توان به در اختیار قرار دادن فروشگاه و نمایشگاهی در بهترین نقطه شهر در کسری مال، کارگاهی بیش از ۷۰۰ مترمربع برای آموزش و تولید در تمام رشته‌های صنایع دستی اشاره کرد. ناگفته نماند، بافندگان ما از بانوان خانه‌دار، سرپرست و بدسرپرست روستا هستند که هنر گلیم‌بافی شغل دوم و حتی سوم آنان محسوب می‌شود. در حال حاضر تولید سالانه ما حدود ۸۰۰ مترمربع است و اکثر تولیدات‌مان توسط گروه صنعتی شکری و مابقی نیز در فروشگاه متعلق به مجموعه و همچنین نمایشگاه‌های داخلی به فروش می‌رسد.

در خصوص مشکلات موجود بر سر راه فعالیت خود برایمان بگویید.

مشکلات جزء جدایی‌ناپذیر هر فعالیتی هستند. نبود سرمایه کافی، مشکلات بازاریابی و فروش، شیوع بیماری کرونا که باعث تعطیلی نمایشگاه‌های داخل و خارج از کشور شد و تا حد زیادی بر صادرات هم تاثیر گذاشت، اعمال تحریم‌ها، تورم و… به شکل‌های گوناگون، تاثیرات منفی برای‌مان به همراه داشته است. با این حال، با پشتکار و امید به راه خود ادامه دادیم. البته شراکت با بنیاد خیریه شکری و کار با مجموعه بزرگ صنعتی شکری، بسیاری از این مشکلات رو از پیش رو برداشت. با وجود همه سختی‌ها و چالش‌ها، افرادی موفق خواهند بود که با توان و اراده قوی به کار خود ادامه دهند.

طرح و رنگ محصولات گلیم داربین هرسین بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟

تلاش ما این است که گلیم‌ها را بر اساس همان اصالت گلیم هرسین از نظر رنگ، طرح و موتیف‌های ثبت شده آن اجرا کنیم. البته برای رضایت گروهی از مشتریان، رنگ‌بندی تعدادی از گلیم‌ها را با دکوراسیون‌های امروزی هماهنگ کردیم و در خصوص تولید گلیم‌های کُهزادی که محدودیتی نداریم، از هر خلاقیت و نوآوری استفاده می‌کنیم.

در زمینه اشتغال‌زایی تا چه اندازه موفق عمل کرده‌اید و به ‌منظور معرفی محصولات خود از چه روش‌هایی بهره می‌برید؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره داشته باشم که اگر شخصی در زمینه کاری خود احساس موفقیت کند، شاید پایان کاری وی محسوب شود. در زمینه اشتغال‌زایی نیز از زمان شروع تاکنون سیر سعودی داشته‌ایم، اما تا دستیابی به اهداف مورد نظرم، فاصله زیادی دارم. تمام سعی من بر این است که از تمام فرصت‌های موجود و از راه‌های مختلف مانند رسانه، اینستاگرام، شرکت در نمایشگاه‌ها، سایت، بازاریابی حضوری و… به معرفی محصولات گلیم داربین هرسین بپردازم. البته طی یک‌سال گذشته که تولیدات چشمگیرتری داشتیم، سعی کردیم که اکثر نمایشگاه‌ها شرکت داشته باشیم که مهمترین آن حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته بود که از تاریخ ۱۸ الی ۲۱ بهمن‌ماه در تهران برگزار گردید و خوشبختانه استقبال خوبی هم از محصولات گلیم داربین هرسین شد.

به عنوان یک بانوی کارآفرین موفق، پیشنهاد شما به افرادی که قصد انجام فعالیت‌های هنری دارند، چیست؟

توصیه من این است که در صورتی وارد کار هنری و به ویژه گلیم‌بافی شوند که واقعا علاقه‌مند باشند. از خودمان بپرسیم که آیا حاضر هستم که این کار را حتی بدون درآمد ادامه دهم یا خیر. از سوی دیگر باید با آموزش، تحقیق و پژوهش اشراف کامل به حوزه فعالیت خود داشته باشند. در فعالیت‌های هنری چالش‌های زیادی وجود دارد و شاید تا مدت‌های طولانی افراد به نتیجه دلخواه خود دست نیابند. پشتکار و اراده قوی، شرط اصلی ماندن در هر کسب‌وکاری، به ویژه کارهای هنری است.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات