اولین تولیدکننده تابلوهای دکوراتیو استیل در ایران

تلاش و پشتکار لازمه دستیابی به موفقیت است

همین‌که سخن از کار و فعالیت هنری را شروع می‌کند، موجی از انرژی مثبت و عشق و علاقه در صحبت‌هایش آشکار می‌شود. به ماه تولدش اشاره می‌کند و تاکید دارد که یک فرودین‌ماهی کمال‌گرا است و در مسیر کاری خود، خستگی‌ناپذیر عمل کرده تا جایی که هم‌اکنون محصولاتی بی‌نظیری را در کشور تولید می‌کند و با اشتغال‌زایی تعدادی از افراد، این فعالیت را رونق بخشیده است. این هنرمند توانا خانم سمیه یافتیان، اولین تولیدکننده تابلوهای دکوراتیو استیل در ایران است که در ادامه به مشروح گفت‌وگو با وی می‌پردازیم.

در ابتدا بفرمایید چه عاملی باعث ورودتان به این حرفه شد؟

با توجه به علاقه‌ای که به فعالیت در زمینه تولید تابلوهای دکوراتیو داشتم، قدم در این راه نهادم. البته قبل از ورود به این حوزه چند سالی مشغول گذراندن دوره‌های دکوراسیون داخلی بودم که به دلیل وجود رقبای توانمند و شرایطی که مرا از رقابت با آنان بازمی‌داشت، از ادامه آن منصرف شدم. در واقع، کمال‌گرایی و علاقه به فعالیت‌های ظریف باعث شد تا من به تدریج به فکر انجام کاری باشم که هم در تغییر دکور منازل به چشم بیاید و هم مورد توجه اطرافیان قرار گیرد، از این‌رو فعالیت خود در این حوزه هنری را آغاز کردم که شروع آن با تابلوی “برگ برجسته” بود که البته امکانات و ملزومات آن را نیز به صورت خیلی اتفاقی فراهم کردم و به لطف خداوند با مرور زمان جزو پرفروش‌ترین محصولاتم شد.

چه عواملی در شکل‌گیری علاقه شما به این هنر نقش داشت؟

این علاقه به صورت خانوادگی در ما وجود داشت و اگر از خود تعریف نباشد، باید بگویم که اکثر زنان و دختران اقوام ما نیز در حوزه‌های هنری توانمندی‌هایی دارند، هرچند که من این فعالیت را کاملا به صورت ذهنی آغاز کردم. برای مثال، در سال ۱۳۹۷ طرحی را انتخاب کردم و به این نتیجه رسیدم که شاید زمینه طلایی برای آن مناسب باشد که در عمل هم این‌گونه بود و با تشویق اطرافیانم، این فعالیت ادامه پیدا کرد، به‌طوری که درست به مانند یک جریان رودخانه، سیل سفارشات به سمت من روانه شد، تا جایی که هم‌اکنون به عنوان اولین طراح تابلوهای دکوراتیو استیل در کشور شناخته می‌شوم.

در ابتدا به این موضوع فکر می‌کردید که سطح این کار تا به این اندازه گسترش پیدا کند؟

قطعا خیر. با توجه به عدم آشنایی به این بخش، در ابتدا معایب جدی در فرآیند کار وجود داشت و با آزمون و خطاهای زیادی مواجه بودم. پس از آن و با مشورت با دوستان و جست‌وجو در اینترنت و گذراندن دوره‌های آموزشی، این عیوب برطرف و این هنر نیز پخته‌تر شد. از آنجایی که آزمون و خطای من در فرآیند کار زیاد بود، گاهی مواقع تا پاسی از شب به‌طور مداوم مشغول کار بودم، بدون اینکه متوجه آن شده باشم. خوشبختانه پس از فعالیت‌های گسترده، در حال حاضر با در اختیار داشتن یک تیم ۵ نفره کار خود را گسترش داده‌ام، به‌طوری که هم‌اکنون صفر تا صد تولید تابلوهای دکوراتیو را انجام می‌دهیم. شایان ذکر است، مهمترین مشوق من، همسرم بود که قدردان حمایت‌ها و محبت‌های ایشان هستم.

برای تولید تابلوهای دکوراتیو از چه موادی استفاده می‌کنید؟

مواد مورد استفاده در این محصولات از خمیرهای حوزه هنری و استیل است که ماده ارزشمند و مقاومی است. به تازگی نیز در تولید تابلوهای دکوراتیو از آلومینیوم هم استفاده می‌کنیم. اخیرا با توجه به نوسانات قیمت دلار، ارزش این مواد تا حدی افزایش یافته و بازار نیز در یک رکود قرار می‌گیرد که باید مدتی را منتظر ماند. در حال حاضر مواد استیل با دستگاه در فرآیند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که مواد چوب به صورت دستی استفاده می‌شود.

آیا در زمینه آموزش به هنرجویان هم فعالیت دارید و محصولات خود را از چه طریق به مشتریان معرفی می‌کنید؟

خیر. شاید به این دلیل که همچنان تمایل دارم تا در این حرفه نفر اول و رقیبی نداشته باشم. البته باید به این نکته اشاره داشت که محدودیت‌های فیلترینگ نیز در آن اثربخش بوده، با این حال به منظور بازاریابی و معرفی محصولات، اقداماتی در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و اینستاگرام انجام داده‌ام و علاقه‌مندان به این محصولات هنری و خاص می‌توانند از طریق پیج اینستاگرام (‌dilemmagallery@) و شماره همراه ۰۹۱۹۴۴۷۹۵۳۸ از این محصولات دیدن کنند. البته ناگفته نماند، عمده همکاری ما با عمده‌فروشان است و هم‌اکنون نیز به شهرهای مختلف مثل تهران، همدان، گنبد، قائم‌شهر، اهواز و… تابلوهای دکوراتیو را ارسال می‌کنیم. شایان ذکر است، محصولات تولیدشده، معمولا در مدت زمان ۱۰ روز به مشتریان تحویل داده می‌شود، هرچند که ممکن است، زودتر از موعد نیز آماده شود.

در تولید تابلوهای دکوراتیو استیل بیشتر از چه طرح‌هایی استفاده می‌کنید؟

مهمترین طرحی که تاکنون از طریق سفارشات انجام داده‌ام، طرح‌های مینی مال است. سعی من بر آن بوده که همه سلیقه‌ها را در تولید محصول در نظر بگیرم. به عنوان مثال، برخی به مواد طلایی رنگ علاقه دارند و بعضی هم به کارهایی با لایه‌های تیره، از این‌رو سعی کردم که از همه سلیقه‌ها در این حرفه استفاده کنم. البته خودم هم علاقه بیشتری به کارهای مینی مال دارم و معتقدم که هر خط تیره در یک تابلو مفهومی را در خود گنجانده است. یکی از کارهای جدیدی که تولید شده، “تایل” ۵۰ قطعه‌ای است که بسیار به آن علاقه دارم. البته هم‌اکنون در حال آماده‌سازی یک تایل یک‌هزار قطعه‌ای هستم که امیدوارم این کار به زودی به سرانجام برسد.

به عنوان یک بانوی هنرمند و کارآفرین چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان به این حرفه دارید؟

به اعتقاد بنده، تا زمانی که یک شخص وارد فعالیت جدی در یک حوزه نشده باشد، متوجه سختی‌ها و چالش‌های پیش روی آن نخواهد شد، اما زمانی که در مسیر قرار می‌گیرد و اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند، درست به مانند این است که یک سفره پهن کرده و عده‌ای در آن سفره سهیم هستند. مثل اینکه من وارد یک رودخانه شده‌ام و در مسیر آب شتابان در حال حرکت هستم که جایی برای توقف نیست، چراکه با پذیرش افراد جدید و جذب آنان در کارگاه، مسئولیت‌هایی به من واگذار شده که امکان گریز از آن وجود ندارد. از سوی دیگر، زمانی که می‌بینم این فعالیت برای نیروی کار شاغل در کارگاه حیاتی شده، مسئولیتم چندبرابر می‌شود. با این وجود، هر انسانی برای رسیدن به موفقیت، نیازمند تلاش و پشتکار است.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات