به گزارش پایگاه خبری دنیای سرمایه گذاری آنلاین؛

تمایل معدن‌داران به تجهیزات خارجی

بهرام شکوری -

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: تمایل معدن‌داران به تجهیزات خارجی بیشتر است چون این ماشین‌های داخلی با قیمتی گران و چندبرابر قیمت واقعی به معدن‌داران فروخته می‌شود.

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به ابعاد موضوع واردات ماشین‌های معدنی گفت: واردات ماشین‌های معدنی داستان های خودش را دارد. حتی متوجه شده‌ایم تولیدکنندگان برای تولید این ماشین‌آلات ارزهای ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند و با این وجود محصولات خود را سه‌برابر قیمت محصولات مشابه خارجی به معدنداران ایرانی می‌فروشند و علاوه بر این ابتدا ۲۰ تا ۸۰ درصد از کل هزینه تولید ماشین را دریافت می‌کنند. در نهایت ۶ تا ۹ ماه پس از دریافت این مبلغ ماشین را تحویل می‌دهند. بنابراین تمایل معدن‌داران به تجهیزات خارجی به تجهیزات خارجی بیشتر است.

سد کردن واردات ماشین آلات معدنی درست نیست

شکوری افزود: ماشین‌آلات معدنی کشور وضعیت خوبی ندارند، اعداد و ارقامی هم که در مورد واردات و تولید این ماشین‌آلات ارائه می‌دهند، اشتباه است و در کل حال بخش معدن این روزها خوب نیست. شکوری با اشاره به نقش واردات ماشین‌های معدنی در توسعه معادن گفت: شماری از معدن‌داران حتی نیازی به تامین ارز از منابع داخلی برای واردات ماشین‌های معدنی ندارند و خود ارز مورد نیاز را از خارج از کشور تامین می‌کنند.

وی افزود: دولت با این استدلال که می‌خواهد از تولید داخل حمایت کند اجازه واردات را نمی‌دهد، مگر تولید معدنی تولید داخلی نیست؟ دولت ماشین‌آلات معدنی تولید داخل را با مونتاژ قطعات وارداتی انجام می‌دهد و همین ماشین سرهم‌بندی شده با قطعات چینی را با قیمتی گران‌تر از ماشین مشابه اروپایی به معدندار می‌فروشد.بنابراین به تجهیزات خارجی بیشتر است.

آمار واردات تجهیزات مدنی ارائه نمی‌شود

شکوری افزود: خود من از یکی از مدیران مربوط وزارت صمت خواستم که آماری از ماشین‌آلات معدنی تولید و وارد شده در ایران را ارائه کند با این حال ایشان نه در زمان درخواست من و نه اکنون که یک ماه از آن درخواست گذشته آماری از تولید ماشین‌های معدنی ارائه نکرده‌اند، در صورتی که به صراحت از وجود آمار و ارقام موثق در این باره سخن می‌گفتند. شکوری گفت: حتی مجلس نیز در نامه‌‌ای به وزارت صمت درخواست ارائه این آمار را کرده اما تاکنون آماری ارائه نشده است زیرا چیزی در اختیار ندارند که عرضه کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به گفته معاون امور معادن وزارت صمت شمار زیادی از معادن اکنون تعطیل است و ایشان حتی تعداد معادن تعطیل‌شده را نیز اعلام کرده است. نبود ماشین‌آلات یکی از دلایل تعطیلی این معادن است و مشکلاتی مانند تحریم‌ها، وضعیت بازار و نبود نقدینگی به این اتفاق دامن زده است.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات