توسعه بلاکچین راهکار افزایش اعتماد اجتماعی در جامعه

مدیرعامل شرکت ققنوس گفت: بلاکچین می‌تواند به افزایش اعتماد اجتماعی در کشور کمک شایانی کند.ایجاد شفافیت در جاهایی که احساس فساد و ناکارآمدی دارند، از مهمترین کمک‌های شبکه بلاکچین محسوب می‌شود و می‌تواند نهادهای واسطه‌ای و امضاهای طلایی را برطرف و در توزیع عادلانه اطلاعات بین ذی‌نفعان داده‌ها به عنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرد.

محمدجواد صمدی‌راد در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ با اشاره به اینکه ققنوس اولین شبکه بلاکچینی در ایران است که با سرمایه‌گذاری هلدینگ‌های آی‌تی کشور به منظور اینکه کاربردهای فناوری دفتر کل توزیع شده یا دی‌ال‌تی را در نظام بانکی تست کنیم، ایجاد شد،گفت:در سال ۲۰۰۹ میلادی، یک تیم تحقیقاتی در جهان اعلام کرد، می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که نقل‌وانتقال ارزش دارایی‌ها، مبتنی بر نوعی از فناوری، بدون نیاز به واسطه یا شخص ثالث باشد. این فناوری به این شکل معرفی شد که برای انتقال ارزش در شبکه‌ای مانند بیت‌کوین نیاز به شخص ثالثی نداریم تا اعتماد را برقرار کند و همین اطمینان بی‌واسطه، به عنوان ارزش بنیادی بلاکچین یا ((دی‌ال‌تی)) در جهان مطرح شد. بسیاری از کارشناسان برجسته جهان بر این موضوع مهم اعتقاد دارند که بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی، به واسطه اعتماد به بانک‌ها بوده است. در سال ۲۰۰۹ میلادی، همین تیم تحقیقاتی، این موضوع را اعلام کرد که می‌خواهیم به بانک‌ها اعتماد نکنیم تا انتقال ارزش و اعتماد در یک شبکه مکانیزه برقرار شود و از همین‌جا موضوع شکل‌گیری رمزارزی به نام بیت‌کوین کلید خورد که انتقال ارزش را بین ۲ نفر به صورت بی‌واسطه انجام می‌داد.

وی گفت: صرافی‌ها، نهادهای متمرکزی هستند که امکان خریدوفروش محصولات در شبکه‌ بلاکچینی را برای مردم فراهم یا امکان تبدیل آن‌ها به توکن‌ها را دارند. تبدیل بیت‌کوین به اتریوم در صرافی‌هایی انجام می‌گیرد که به چند شبکه بلاکچینی متصل هستند. معمولا نهادهای صرافی، متمرکز و توسط یک تیم کامل اداره می‌شوند. نسل جدیدی از صرافی‌ها را داریم که در داخل خود شبکه بلاکچینی پیاده‌سازی شده و غیرمتمرکز هستند. در حقیقت معامله‌پذیری در اکوسیستم، بر اساس دستور خرید و فروشی که به شبکه بلاکچین داده می‌شود، رخ میدهد، اما در بازار ایران، بیشتر صرافی‌ها، نهادهای متمرکزی هستند که به چند شبکه بلاکچینی متصل شده تا محصولات و توکن‌هایی را در آن شبکه برای مشتریان خود فراهم کنند.

وی افزود: در شبکه بلاکچین، مالک کلید خصوصی به نوعی صاحب دارایی محسوب می‌شود و هیچ نهاد مرکزی نمی‌تواند اعلام کند که شما مالک بیت‌کوین یا اتریوم هستید و یا در حوزه NFT، مالک این توکن، بیانگر یک متر زمین است؛ بنابراین در شبکه بلاکچین، کلیدهای خصوصی مالکیت افراد را تعیین می‌کنند.

صمدی‌راد با اشاره به توکینیزیشن مجموعه دارایی‌های فیزیکی در دنیای واقعی و دارایی‌هایی که در دنیای مجازی وجود دارد، گفت: دارایی دیجیتال در شرایطی نماینده یک دارایی فیزیکی است و در شرایط دیگر از یک دارایی مجازی نمایندگی می‌کند. برای مثال، شما می‌توانید مالک توکنی باشید که نماینده بیت‌کوین بوده و همزمان با آن، توکن دیگری هم به مالکیت در آورد که نماینده سهام شرکت تسلا باشد. در واقع بر اساس نوع تعریف و وایت‌پیپرهای دارایی‌ها، کلاس جدیدی از آن‌ها شکل می‌گیرد که دارایی‌های دیجیتالی نام دارد.

مدیرعامل شرکت ققنوس با انتقاد از اینکه شناخت کافی از صنعت بلاکچین در ایران وجود ندارد،گفت:اگر از بعضی مدیران سوال کنیم که بلاکچین چیست؟ احتمالا می‌گویند، بلاکچین بیت‌کوین و یا رمزارز است. در فضای بیرون از جامعه هم اگر از ۱۰۰ نفر درباره شبکه بلاکچین سوال کنید، بیش از ۹۹ درصد می‌گویند که بلاکچین یعنی رمزارز که به نوعی معنی جابه‌جایی پول را می‌دهد. کج‌فهمی و عدم شناخت، بزرگ‌ترین چالشی است که امروزه در حوزه بلاکچین با آن مواجه هستیم. در بین عامه مردم، فضایی مبتنی بر عدم شناخت بر صنعت بلاکچین وجود دارد که نتیجه آن، فضای غلط به وجود آمده در مورد این پدیده است. در حوزه خریدوفروش رمزارز، مردم فکر می‌کنند، به یک بازار پر سود خیلی عجیب و غریب جذابی وارد شدند که می‌توانند سودهای کلانی را کسب کرده، اما نمی‌دانند که حتی احتمال نابودی دارایی‌شان هم وجود دارد. متاسفانه در کشور، بخش عظیمی از ظرفیت و پتانسیل فناوری بلاکچین معرفی نشده که وقوع این اتفاق موجب خواهد شد تا شاهد شکل‌گیری کلاهبرداری و پول‌شویی‌های گسترده در ایران باشیم که مهمترین دلیل آن، عدم شناخت کامل از فناوری بلاکچین است.

وی تصریح‌کرد:متاسفانه در حوزه بلاکچین تنها ۲ واژه استخراج و رمزارز بین مردم کشورمان رد و بدل می‌شود و در سایه این ۲ پدیده، ارزش بنیادی که باید به دنبال آن در شبکه بلاکچین باشیم، فراموش شده است. بلاکچین می‌تواند به افزایش اعتماد اجتماعی در کشور کمک شایانی کند. ایجاد شفافیت در جاهایی که احساس فساد و ناکارآمدی دارند، از مهمترین کمک‌های شبکه بلاکچین محسوب می‌شود و می‌تواند نهادهای واسطه‌ای و امضاهای طلایی را برطرف و در توزیع عادلانه اطلاعات بین ذی‌نفعان داده‌ها به عنوان یک ابزار کارآمد مورد استفاده قرار گیرد. در ساز وکارهای بلاکچینی، مالکیت به صاحب کلید داده می‌شود، زیرا پلتفرم‌ها به تنهایی مالک داده‌ها نیستند و امیدوارم همین اتفاق هم نسبت به صنعت بلاکچین در ایران رخ دهد.

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات