موسس و مدیر کارگاه و فروشگاه شرفه آذر سرور بیان کرد

توسعه و رونق تولیدات هنری در گروی تعامل با صنعتگران

در خانواده‌ای به دنیا آمد که مادربزرگش “چادرشب بافی” می‌کرد و دیگر اقوام نیز اکثرا به کار قالی‌بافی مشغول بودند. پدر و مادر او، اصالتا اصفهانی و از توابع بخش بُرخوار و میمه هستند. از همان کودکی صدای گره بر تارهایِ دار قالی و همچنین صدای شانه زدن بر پود، در گوشش طنین‌انداز بود. نقش‌ها و طرح‌های زیبای قالی و همین‌طور حسِ خلقِ یک اثر ماندگار، عشقِ به کارهایِ هنری، همه و همه باعث شد که وارد دنیای هنر شود و با اینکه در رشته علوم تجربی تحصیلی کرده بود، اما پس از شرکت در کنکور هنر، در رشته هنرهای سنتی دانشگاه شهید باهنر کرمان قبول شد. در سال ۱۳۹۳ تراش روی شیشه را نزد یکی از دوستان خود به صورت عملی فرا گرفت و سپس با تهیه دستگاه فرز مشغول به کار شد. در ابتدا به صورت تفریحی به انجام این کار پرداخت و کارهای خود را به عنوان کادو و یادگاری به دوستان و آشنایان هدیه می‌داد، اما پس از مدتی تصمیم گرفت که این کار را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دهد، بر همین اساس مجوز تولید انفرادی خود در زمینه تراش روی شیشه را از سازمان میراث فرهنگی شهر ساوه دریافت کرد. این بانوی کارآفرین خلاق و هنرمند، خانم زهرا فرزانه موسس و مدیر کارگاه و فروشگاه شرفه آذر سرور است که در گفت‌وگو با ماهنامه “دنیای سرمایه‌گذاری” به معرفی فعالیت‌های خود و این رشته هنری پرداخته است. مشروح این مصاحبه را می‌خوانیم.

در حال حاضر عمده‌ترین فعالیت هنری شما در چه زمینه‌ای است؟

عمده تولیدات من در زمینه تراش روی ظروف و انواع تابلو می‌باشد. البته حدود ۲۰ سال است که در زمینه‌های مختلف هنری فعالیت دارم، اما به‌طور اختصاصی حدود ۸ سال است که تراش روی شیشه، عمده‌ترین فعالیت من را در بر می‌گیرد. همچنین طراحی سنتی و تذهیب، تولید انواع رومیزی در ابعاد بزرگ و کوچک و انواع تابلو با طرح‌های متفاوت، از تولیدات مجموعه فروشگاه شرفه آذر سرور به شمار می‌رود. باید به این نکته نیز اشاره داشته باشم که محصولات ما فقط مختص به ظروف نیست و گستره وسیعی را شامل می‌شود که در تزئینات داخلی ساختمان، قسمت‌هایی از پاراوان‌هایی که شیشه یا آینه دارند و در پارتیشن‌بندی ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در خصوص نحوه کار تراش روی شیشه توضیحاتی ارائه فرمایید.

شیوه کار به این شکل است که با دستگاه فرز مینیاتوری، طرح و نقش را روی شیشه، آینه و ظروف ایجاد می‌کنیم تا نقش ماندگار باشد که البته به‌هیچ‌وجه پاک نمی‌شود و ظروفِ تراش داده شده، قابل شست‌وشو با ماشین ظرف‌شویی است. در واقع این رشته هنری، یکی از رشته‌های زیرمجموعه صنایع‌دستی می‌باشد. ناگفته نماند، در این کار به‌هیچ‌وجه حق استفاده از دستگاه لیزر را نداریم، در غیر این صورت از مجموعه صنایع‌دستی خارج می‌شویم. تراش روی شیشه بسیار زمان‌بر است و طبیعتاً علاقه‌مندان و مشتریانِ خاص خود را دارد و از طرفی، ارزش کالای تولیدی ما نیز نسبت به نمونه مشابه لیزری، به‌مراتب بالاتر خواهد بود. مزیت استفاده از شیشه و آینه طرح‌دار، نسبت به شیشه و آینه ساده در این است که علاوه بر افزودن زیبایی بصری به فضای موجود (اداری، منزل و…) لک و کثیفی روی آن مثل آینه و شیشه ساده، دیرتر مشخص می‌شود و تنها ماده‌ای که می‌تواند نقش را از بین ببرد، اسید شیشه (HF) می‌باشد. در خصوص شیوه آموزش به هنرجویان نیز باید بگویم که این کار به‌صورت علمی و در ۲ بخش “آموزشِ نقوش سنتی” و “اجرای نقوش روی ظروف، شیشه و آینه با استفاده از دستگاه فرز” صورت می‌گیرد و هر کدام از هنرجویان می‌توانند در هر یک از بخش‌ها، با توجه به علاقه خود آموزش ببینند.

آیا تاکنون در زمینه صادرات محصولات خود به بازارهای خارجی نیز اقدام کرده‌اید؟

به‌صورت عمده و کلان اقدامی را جهت صادرات انجام نداده‌ام، با این حال در اولین نمایشگاه انفرادی که در مهرماه سال ۱۴۰۰ در هتل شهر صنعتی کاوه برگزار کردم، توریست‌های ترکیه‌ای، از کارهای هنری من استقبال و برای سوغات، محصولاتی را خریداری کردند، چراکه این کار جزو صنایع‌دستی است و برای آنان ارزشمند بود که حتما چنین محصولاتی را خریداری کنند. همچنین در آبان‌ماه امسال نیز در جشنواره ملی انار که در مسجد جامع ساوه برگزار شد، یک نمونه از تولیدات من، توسط یک تاجر برای فروش در ترکیه خریداری شد. با توجه به موارد مطرح شده، یکی از مهمترین اهداف و اولویت‌های من این است که حتما نگاه صادرات‌محور داشته باشم و محصولات هنری خود را به دیگر کشورها صادر کنم.

به عنوان یک کارآفرین تا چه اندازه در زمینه اشتغال‌زایی موفق بوده‌اید؟

در مقطعی، به دلیل سفارشاتِ عمده، از دو نفر از دوستان برای تکمیل و اتمام سفارش کمک گرفتم. طبیعتا هر چقدر سفارش محصول بیشتر باشد، کارآفرین افراد بیشتری را جذب می‌کند و همین امر باعث اشتغال‌زایی بیشتر خواهد شد.

به عنوان یک بانوی کارآفرین در زمینه فعالیت خود با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

برای یک کارآفرین، تهیه مواد اولیه خوب با قیمت مناسب و باکیفیت، از جمله مواردی است که همواره مدنظر است. تهیه این نوع مواد، باعث می‌شود که قیمتِ تمام‌شده محصول نیز عدد معقولی باشد. مورد دیگر اینکه، مخاطبان ما دو دسته هستند؛ به‌طوری که برای بعضی از مخاطبان، طرح و نقش اهمیت دارد، به همین دلیل توجهی به جنس ظرف (ایرانی یا خارجی) بودن آن ندارند و اگر رضایت کافی از طرح داشته باشند، آن را خریداری می‌کنند. برخی هم اهمیت ویژه‌ای به جنس ظرف می‌دهند و در صورت رضایت، محصول مورد نظر را سفارش می‌دهند. به اعتقاد من، هم‌اکنون شرکت‌های بلور ایرانی، تولیدات خوبی دارند و حتی بعضا، کیفیت بعضی از محصولات‌شان بسیار عالی است. نکته حائز اهمیت اینکه، به عنوان یک ایرانی، باید از تولیدات ایرانی حمایت و برای آن ارزش قائل شویم، در غیر این صورت، در بازارهای بین‌المللی، حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

انتخاب طرح‌های رو شیشه بر اساس چه فرآیندی انجام می‌شود تا مورد پسند مشتریان قرار گیرد؟

تعامل با مشتریان و استفاده از نظرات، انتقادات و پیشنهادات، باعث می‌شود تا طرح‌ها و نقش‌های مورد پسندِ آنان را روی ظروف اجرا کنم. در برخی از مواقع، ظرفی را خریداری و ساعت‌ها به شکل و فرم آن نگاه می‌کنم و پس از تجسم طرح‌های مختلف به صورت ذهنی روی آن، در نهایت طرح مورد نظر را روی ظرف اجرایی می‌کنم که خوشبختانه این اقدام، از جانب بسیاری از مشتریان مورد استقبال قرار گرفته است. اصولا طراحی انحصاری محصولات مطابق با میل و سلیقه مشتریان یکی از شعارهای من بوده که “طرح و نقش دلخواهِ مشتری”را روی ظروف، شیشه و آینه اجرا می‌کنم و به نوعی می‌توان گفت که مزیتِ کار هنری بنده، نسبت به سایر رقبا، انتخاب طرح با توجه به سلیقه مشتری است.

برای معرفی محصولات و خدمات از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنید و مشتریان شما از چه طریق می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند؟

من از طریق شبکه‌های مجازی مانند تلگرام و اینستاگرام و همچنین سایت بانوان فعال اقتصادی محصولات و خدمات خود را معرفی و ارائه می‌دهم. علاوه بر این، خانم محمودی، یکی از اعضای شورای شهر ساوه، چند ماهی است که یک نمایشگاه دائمی برای بانوان هنرمند شهر دایر کرده‌اند تا از این طریق، بنده و دیگر بانوان هنرمند، بتوانیم محصولاتمان را به‌صورت حضوری به مشتریان عرضه کنیم. همچنین علاقه‌مندان به محصولات هنری فروشگاه شرفه آذر سرور، می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشند.

https://ibwn.ir

http://instagram.com/sharfehazarsoruur1400

Sur60@

azar60@

به عنوان یک بانوی کارآفرین، مهمترین هدف و برنامه شما برای آینده چیست؟

در وهله اول؛ معرفی و آشنا ساختن مشتریان و علاقه‌مندان این حوزه به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهم، از مهمترین اهداف من است. سپس؛ برندسازی، توسعه کسب‌وکار و اشتغال‌زایی و همچنین حضور در بازارهای بین‌المللی و صادرات از جمله اهدافی است که در نظر دارم.

به عنوان یک بانوی کارآفرین موفق، پیشنهاد شما به افرادی که قصد انجام فعالیت‌های هنری دارند، چیست؟

در ابتدا باید عشق و علاقه به کار و هنر خود داشته باشند و صرفِ اینکه، مثلا فلان کار بیشترین درآمد را دارد و یا فلان شغل، بدون سختی، بیشترین سود را دارد، نباید ملاک قرار گیرد. علاوه بر این، کسب مهارت لازم در رشته هنری مورد نظر برای شروع کار و همچنین استمرار و مداومت در کار و گام‌به‌گام جلو رفتن را باید مورد توجه قرار دهند. یک‌شبه نمی‌شود به همه خواسته‌ها و اهداف رسید. تولید، علاوه بر اینکه بسیار لذت‌بخش است، همواره با چالش‌هایی روبه‌رو است. تنها کسانی موفق هستند که در مواجهه با چالش‌ها، خسته و ناامید نشوند و به مسیر خود ادامه دهند.

به نظر شما با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، چه چیزی می‌تواند سرمایه‌گذاران را به کارآفرینی ترغیب کند؟

همه ما با شرایط کنونی جامعه آشنا هستیم و مشکلات، سختی‌ها، تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای همه وجود دارد؛ مهم، اراده قوی و عزم راسخی است که باید در مسیر فعالیت خود داشته باشیم. به اعتقاد بنده، دیدگاه منفی داشتن، انسان را از حرکت بازمی‌دارد و اقدام بدونِ فکر نیز، موجب ضرر و زیان خواهد شد. با توجه به تورم، گرانی و اوضاع معیشتی افراد جامعه، محصولات فروشگاه شرفه آذر سرور، به نوعی کالای لوکس به شمار می‌روند و در این میان، ضرورت بازاریابی بین‌المللی و حضور در بازارهای خارجی، بیش‌ازپیش باید مد نظر قرار گیرد. ناگفته نماند، معرفی و شناساندن کارآفرینانی همچون بنده که محصولات لوکس تولید می‌کنند، باعث معرفی برند، خدمات و محصولات ما به بازارها و تجار خارجی می‌شود؛ چه‌بسا که سبب انعقاد قرارداد و همکاری بیشتر و در نتیجه، ارزآوری برای کشور شود.

دولت‌مر‌دان و مسئولان ذی‌ربط چه کمکی می‌توانند به رشد و توسعه کارآفرینی در کشور انجام دهند؟

عمده دغدغه من به عنوان یک کارآفرین در سطح کوچک، در ابتدا شناساندن خود و محصولات تولیدی و همچنین قابلیت‌های موجود به بازار هدف است. ظرفیت ما محدود است و نیازمند حمایت هستیم که در این صورت، حتما می‌توانیم ظرفیت تولید خود را افزایش و روزبه‌روز پیشرفت کنیم. در این میان، دولت و مسئولان مربوطه می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های سفارتخانه‌های ایران در کشورهای خارجی، تولیدات و محصولات کارآفرینان را به کشورهای دیگر معرفی و ما را به بازارهای کوچک و بزرگ بین‌المللی معرفی کنند. به نظرم، استفاده از بروشور، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در کشورهای دیگر توسط سفارتخانه ایران و… از جنبه اقتصادی به صرفه خواهد بود و این امکان به ما داده خواهد شد تا در کنار دیگر تجار بزرگ، محصولات خود را معرفی کنیم.

چه عاملی باعث توسعه کسب‌وکارهای خُرد و کلان در کشور می‌شود؟

داشتن برنامه جامع و بدون غرض‌ورزی و بهانه‌تراشی، بهره‌گیری از پتانسیل داخلی، شناسایی و استفاده از همه ظرفیت‌های بانوان کارآفرین در تمام نقاط کشور، عزم و اراده جدی، اتحاد و انسجام ملی، تلاش و پشتکار مداوم به دور از کارشکنان و اختلال گران در اقتصاد و بازار و همچنین همکاری همه ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط و در نهایت، تسهیل صادرات، از جمله عوامل موثر در جهت توسعه کسب‌وکارهای خرد و کلان به شمار می‌روند. به اعتقاد من، تعامل بخش صنعت با هنرمندان و تامین خواسته‌های آنان (چه خرد و چه کلان)، گامی بزرگ در راستای توسعه و رونق تولیدات هنری خواهد بود.

انتهای پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات