توسعه پایدار صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور با توجه ویژه مسئولان

مهندس مهدی مطلب‌زاده- عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور

 به‌گزارش پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ شرکت‌های قطعه‌ساز بخشی از زنجیره تامین خودروسازان هستند و تحقق اهداف این شرکت‌ها به‌طور کامل در گروی عملی شدن برنامه‌های تولید خودرو است. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۹ هدف‌گذاری برای تولید ماهانه یک‌صد هزار خودرو در کشور انجام شده بود و با توجه به این برنامه باید تا پایان سال تعداد یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شد، با این حال این برنامه تحقق نیافت و از این‌رو اهداف ترسیم‌شده برای قطعه‌سازان نیز عملی نشد.

اگرچه تحریم‌های خارجی در ناتوانی صنعت خودروی کشور از نظر میزان تولید نقش داشته، اما در این میان نباید از نقش مهم تحریم‌های داخلی نیز غافل بود. متاسفانه نهادهای مختلف داخلی از قبیل گمرک، بانک مرکزی و… با عدم هماهنگی و همچنین اتخاذ رویکردهای نامناسب، نقش مهمی در ناکامی صنعت خودرو داشته‌اند.

قطعه‌سازان کشور تا اندازه زیادی تابع سیاست‌ها و وضعیت خودروسازان هستند و در صورتی که این صنعت نتواند تیراژ تولید خود را افزایش دهد، فعالان صنعت قطعه‌سازی برای تحقق اهداف سازمانی خود باید تنوع سبد محصولات‌شان را افزایش دهند که این موضوع، مستلزم سرمایه‌گذاری برای ساخت تجهیزات، خریداری ماشین‌آلات و فراهم آوردن سایر مقدمات است.

از طرفی، قطعه‌سازان خودرو کشور نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده هستند، اما منابع مالی‌ آن‌ها بسیار محدود است و در زمینه تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با تنگناهای زیادی مواجه می‌باشند. با این حال قطعه‌سازان باید با غلبه بر این مشکلات، اهداف خود را در زمینه تنوع سبد محصولات و افزایش تیراژ تولید محقق کنند.

علاوه بر موارد ذکرشده، سیاست‌های کلی کشور در ارتباط با این دو صنعت بزرگ تا اندازه زیادی به وضعیت درآمدهای ارزی کشور وابسته است. هنگامی که دولت به سادگی و به وفور به منابع ارزی دسترسی دارد، رویکرد کلی به واردات قطعات و تامین نیازها از بازارهای بین‌المللی منتهی می‌شود، ولی هنگامی که منابع ارزی کاهش می‌یابد یا دسترسی به آن‌ها بسیار دشوار می‌شود، سیاست‌های کلی بر داخلی‌سازی و تکیه بر توان داخلی متمرکز می‌شود که مطمئنا چنین رویکردی تداوم نخواهد داشت.

در پایان باید به این نکته اشاره داشته باشم که نهادینه‌سازی سیاست‌گذاری درباره این صنعت مهم، عامل مهمی در توسعه پایدار صنعت قطعه‌سازی کشور به شمار می‌رود.

خبرنگار: مصطفی حاتمی

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات