مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران عنوان کرد:

تولید محصولات باکیفیت فولادی با استفاده از بریکت آهن اسفنجی

واحد بریکت زنی سرد آهن اسفنجی شرکت پارس پولاد یاران در زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی نایین استان اصفهان، در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهر نایین این استان احداث شده است. این واحد به عنوان اولین واحد تولید بریکت سرد آهن اسفنجی، در حال حاضر تنها تامین‌کننده این محصول در ایران می­باشد. ظرفیت تولید این کارخانه ۳۰۰ هزار تن CBIC می‌باشد که در طرح توسعه به ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین،دکتر مسعود عسگری، مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران با اشاره به اینکه بریکت سرد آهن ­اسفنجی (CBIC) محصول فشرده شده آهن ­اسفنجی تولیدی فرآیند احیا مستقیم آهن است، گفت: به لحاظ ماهیت این محصول به نوعی کالای واسطه­ای به شمار رفته و به عنوان ماده اولیه فرآیند فولاد‌سازی مورد استفاده قرار می­گیرد.

وی در ادامه افزود: CBIC به دلیل فشرده شدن خواص آن بهبود یافته، قابلیت حمل در فواصل طولانی را یافته و مشکلات آهن­ اسفنجی مانند افت درجه فلزینگی محصول به دلیل اکسایش، تولید نرمه و احتمال آتش‌گیری و انفجار را ندارد؛ لذا جزو باکیفیت‌ترین مواد اولیه برای تولید فولاد به روش­های مختلف به شمار می­آید.

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران تصریح کرد: این محصول، شکل فشرده شده آهن اسفنجی است که برای انبار کردن و حمل‌ونقل آسان طراحی شده و به دلیل چگالی بالاتر و خواص بهبود یافته، می­تواند جایگزین سایر مواد آهن­دار مانند قراضه شده و به عنوان ماده اولیه در انواع کوره­های تولید فولاد مانند کوره­های قوس و القائی شارژ شود.

عسگری با بیان اینکه آهن اسفنجی (CDIR) تولیدی در کوره­های میدرکس جهت رفع مشکلات یاد شده و بهره­گیری هرچه بیشتر از مزایای کیفی و فنی آهن اسفنجی، در دمای محیط، شارژ دستگاه بریکت زنی شده و با مخلوط شدن با کمی افزودنی به بریکت سرد CBIC تبدیل می­گردد، گفت: این محصول علاوه بر امکان حمل‌ونقل، عدم اکسایش مجدد و افت درجه فلزشدگی، به دلیل استفاده از کربن آزاد در آن، سبب کاهش مصرف انرژی به واسطه تولید گرمای حاصل از اکسیداسیون کربن در فولادسازی (کوره قوس الکتریک) و افزایش بازیابی کوره­ها نیز می­شود که مورد دلخواه واحدهای فولادسازی خواهد بود. از طرفی، به دلیل چگالی بالاتر CBIC نسبت به DRI،‌ این محصول قابل شارژ در کوره­های القایی بوده و می­تواند جایگزین قراضه مصرفی در این کوره­ها شود. ضمن اینکه برای کوره‌های القایی، میزان کربن CBIC به میزانی که مناسب این کوره‌ها است، تنظیم می‌شود.

وی گفت: آهن اسفنجی تولید شده در کوره­های میدرکس از نظر فنی مناسب­تر از سایر محصولات آهن­دار برای فرآیندهای فولادسازی است، ولیکن این محصول بسیار فعال بوده و طی مراحل مختلف انباشت، برداشت و حمل‌ونقل، امکان آتش‌سوزی و انفجار به دلیل واکنش آهن اسفنجی با آب و رطوبت هوا را دارد. همچنین احتمال اکسایش مجدد آهن اسفنجی و در نتیجه، افت درجه فلزینگی آن وجود دارد که با افزایش مدت‌زمان نگهداری سبب افزایش اکسایش مجدد و کاهش مرغوبیت محصول خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران اظهار کرد: تغییرات یادشده باعث می­شود که درصدی از اکسید آهن به شکل سرباره از مذاب جدا شده و موجب کاهش بازده فرآیند و افزایش مصرف انرژی شود. به‌طور کلی این موارد هزینه‌های تولید واحد فولادسازی را بالا برده و تجارت جهانی و مصرف گسترده آهن اسفنجی در صنعت فولاد را محدودتر از میزان لازم کرده است.

عسگری با تاکید بر اینکه، امکان جایگزینی بخشی از خوراک مورد نیاز واحدهای ذوب فولاد با بریکت سرد آهن ­اسفنجی پیش­روی فولادسازان به روش کوه قوس الکتریکی و کوره القایی به راحتی وجود دارد، افزود: بدین منظور استفاده از این محصول در کوره‌های ذوب می‌تواند به راحتی افزایش تولید را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: به دلیل بریکت شدن و استفاده از افزودنی در این فرآیند،‌ استحکام CBIC نسبت به DRI افزایش یافته و در حین حمل‌ونقل، عملیات بارگیری و تخلیه و همچنین انباشت میزان نرمه کمتری در اثر سایش و خردایش تولید می­شود. همچنین تولید نرمه کمتر باعث بهبود عملکرد کوره­های فولادسازی می­شود؛ لذا به هنگام حمل‌ونقل و انبار کردن، فضای کمتری را اشغال کرده و جابه‌جایی را سهولت می­بخشد. همچنین به علت سطح ویژه کمتر نسبت به DRI، گرایش کمتری به اکسایش داشته و غیر قابل اشتعال است؛ بنابراین علاوه بر قابلیت جابه­جایی و حمل در فواصل طولانی، درجه فلزینگی بالاتری داشته و بازده تولید فولادسازی را افزایش می­دهد.

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران اضافه کرد: برخلاف قراضه‌های مصرفی در فولادسازی، مشخصات این محصول ثابت بوده و به دلیل عدم تغییر، یک‌نواختی در عملکرد کوره را ایجاد می­کند.

این فعال حوزه فولاد، با اشاره به اینکه بیشترین سهم هزینه در فولادسازی مربوط به خوراک ورودی است، گفت: استفاده از محصول باکیفیت‌تر با قیمت کمتر از قراضه، نقش قابل توجهی در کاهش هزینه­های تولید واحدهای فولادسازی خواهد داشت. استفاده از بریکت آهن ­اسفنجی، سبب بهبود عملکرد کوره و کاهش هزینه­های مصرف انرژی مانند برق می­شود که بخشی از هزینه­های تولید را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، عناصر مضر بسیار کمتری نسبت به قراضه داشته و دامنه تغییرات ترکیب شیمیایی آن پایین است.

عسگری در ادامه افزود: استفاده از بریکت آهن ­اسفنجی به جای قراضه در واحدهای فولادسازی سبب تولید فولاد و محصولات فولادی باکیفیت­تر می­شود که بازار جهانی گسترده­تری را پیش رو خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پارس پولاد یاران به یکی دیگر از مصارف قابل توجه CBIC که همانا به‌کارگیری آن در کوره‌های بلند است، اشاره کرد و گفت: مصرف بریکت آهن ­اسفنجی در کوره­های بلند، سبب افزایش ۱۰ درصدی در بهره­وری تولید و کاهش مصرف کک می­شود که این امر از نظر اقتصادی، محیط زیستی و کاهش مصرف انرژی، بسیار قابل توجیه خواهد بود.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات