یادداشت؛ نادر کریمی جونی

ثبات طلای سیاه

بازار نفت این روزها حال خوبی ندارد؛ به جز فصل تابستان در نیمکره شمالی زمین و گرمای بیش از حد که معمولا تقاضا را به طور سنتی کاهش می دهد، آشفتگی در اقتصاد جهان که پیش از این شورای اقتصادی – اجتماعی ملل متحد  نسبت به آن هشدار  داده بود، مزید علت شده و بازار نفت را بی ثبات کرده است. البته جمعه گذشته قیمت نفت در بازار های جهانی افزایش یافت اما به علت نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد بی ثباتی فعالیت‌های اقتصادی که می‌تواند تقاضا برای سوخت را کاهش دهد، در مجموع هفته روندی کاهشی داشت که این چهارمین فصل متوالی است که روند کاهشی بر این بازار حکم می راند. در ساعات پایانی روز جمعه یعنی آخرین روز معاملاتی هفته، هر بشکه نفت برنت با ۵۶ سنت افزایش ۷۴.۹۰ دلار فروخته شد، با این حال، متوسط قیمت این نوع نفت در سه ماهه منتهی به پایان ماه جاری میلادی (ژوئن) ۶ درصد افت کرد و چهارمین فصل کاهشی را برای این نوع نفت رقم زد. نفت خام آمریکا نیز با ۷۸ سنت افزایش ۷۰.۶۴ دلار معامله شد اما متوسط قیمت WTI در سه ماهه منتهی به پایان ماه ژوئن  ۶.۵ درصد افت کرد که دومین سه ماهه، فصل، متوالی کاهشی به شمار می‌رود.

فشارهای تورمی و افزایش نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ و بهبود اقتصادی کندتر از انتظار چین در ماه‌های اخیر بر بازارهای نفتی تاثیر گذاشته است. در عین حال ناطران وال استریت می گویند بروز نشانه‌هایی از بهبود فعالیت‌های اقتصادی در آمریکا و کاهش شدید ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته، تقویت قیمت نفت را به دنبال داشت. این در حالی است که اخیرا گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نشان داد، نرخ تورم سالانه در ماه گذشته با کندترین سرعت خود در ۲  سال گذشته افزایش یافته و این ارقام قیمت نفت خام را تقویت کرد. حال اگر بر اساس نگاه برخی ناظران، فدرال رزرو دوباره ترغیب شود که نرخ بهره را افزایش دهد، آن گاه ممکن است بازارها و من جمله بازار نفت نیز آن سود ببرد.

با این همه آمارهای آژانس بین المللی انرژی EIA  نشان می دهد تقاضا برای نفت خام و فرآورده‌های آن در آوریل اندکی کاهش یافت و به ۲۰ میلیون و ۴۴۶ هزار بشکه در روز رسید. در تحولی دیگر اجرای برنامه عربستان برای کاهش تولید یک میلیون بشکه ای نفت که براساس توافق اوپک پلاس صورت گرفت محدودتر شدن عرضه نفت را به دنبال داشت و عامل دیگر تقویت قیمت نفت در روز جمعه به حساب آمد. هرچند اوپک پلاس و عربستان، کاهش تولید جدید را اعلام کردند، اما باز هم قیمت نفت بیشتر زیر ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شده است، زیرا عوامل بنیادین بازار کمتر در قیمت‌ها موثر بوده و بازار بیشتر تحت تاثیر نگرانی‌های اقتصاد کلان قرار دارد. اگر اوضاع به همین صورت پیش برود آن گاه گمان می رود که این تابستان با وجود کسری حدود ۲.۵ میلیون بشکه ای نفت در بازار هم چنان شاهد تقویت قیمت ها باشیم. شاید هم به سرانجام رسیدن جنگ در اوکراین معادلات را به طور کلی دگرگون سازد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات