مدیرعامل گالری "ماه زاد" مطرح کرد

جای خالی آثار هنری در سبد خرید مردم

ورود به فعالیت‌های هنری بیش از موضوع درآمدزایی، به علایق شخصی و روحیات افراد بستگی دارد، به همین دلیل اطراف‌مان مملو از آدم‌هایی است که به دلیل استعدادهای ذاتی و علایق درونی، یک فعالیت هنری را در پیش گرفته و بعدها از این مسیر به درآمدهای خوبی رسیده‌اند. در این میان، برخی از افراد نیز یک کسب‌وکار هنری را راه‌اندازی کرده و علاوه بر سامان‌بخشی به آن، بستر ورود دیگر هنرمندان را نیز فراهم کرده‌اند. در گفت‌وگویی که با دو خواهر هنرمند؛ مستانه و زهرا فاطمی، مدیران گالری “ماه زاد” داشتیم، با گوشه‌ای جذاب از این فعالیت‌های هنری و همچنین چگونگی تاسیس این گالری آشنا می‌شویم. همراه ما باشید.

در ابتدا بفرمایید، عمده‌ترین فعالیت گالری ماه زاد در چه زمینه‌ای است؟

مستانه: این گالری در اسفندماه ۱۳۹۹ با هدف برگزاری نمایشگاه‌های هنری به عنوان یک موسسه تک‌منظوره هنری تاسیس شد و هم‌اکنون فعالیت آن شامل برگزاری نمایشگاه‌ها گروهی و انفرادی، برگزاری ورک شاپ‌های مختلف هنری مانند کاریکاتور، کارتون، تصویرگری و… می‌باشد.

چه موضوعی در شروع این فعالیت به عنوان عامل اثربخش نقش بیشتری داشت؟

مستانه: ورود زهرا به این فعالیت و علاقه او به بحث گالری گردانی، به تدریج من را نیز وارد این حوزه کرد. هرچند که باید گفت، در ابتدای راه با پیچ‌وخم‌های زیادی روبه‌رو بودیم و به دلیل نداشتن پشتوانه‌های حمایتی، همه فعالیت‌ها را به‌تنهایی و با کمک هم پیش می‌بردیم و خوشبختانه تاکنون گالری ماه زاد در راستای اهداف خود موفق عمل کرده و فعالیت آن برای ما موجب افتخار است. البته فعالیت‌های هنری بنده سابقه بسیار طولانی دارد. در سال ۱۳۸۰ در اولین نمایشگاه شرکت کردم و همین موضوع، راه هنری‌ام را هموار کرد. من ابتدا از هنر کاریکاتور و کارتون و خواهرم زهرا نیز در زمینه تصویرگری فعالیت خود را شروع کردیم که در نهایت موجب شد تا در بخش کارتون با هم همراه شویم. یکی از علایق ما، راه‌اندازی خانه کاریکاتور در کرج بود و به‌‌رغم مراجعه به نهادهای ذی‌ربط، متاسفانه به نتیجه دلخواه دست نیافتیم تا اینکه آشنایی با انجمن هنرهای تجسمی استان البرز، موجبات راه‌اندازی شورای کاریکاتور و شورای تصویرگری را فراهم کرد. در این میان، خواهرم زهرا به مدت ۵ سال به عنوان مسئول دفتر انجمن و مدیر گالری استاد سیروس قائم مقامی فعالیت داشت و همین موضوع، در تجربه فعلی ما کمک شایانی کرد.

مستانه فاطمی

در خصوص نمایشگاه‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌اید، توضیحاتی ارائه فرمایید.

مستانه: گروهی از نمایشگاه‌ها با توجه به علاقه شخصی ما و قسمت دیگر، به بقیه رشته‌های هنرهای تجسمی مربوط می‌شود. در بخش اول؛ علاقه ما بیشتر به سمت نمایشگاه “ماه تونز” بود. گروه “ماه تونز” گروهی متشکل از کاریکاتوریست‌های مطرح استان البرز، با حضور استاد جمال رحمتی، یکی از بهترین کاریکاتوریست‌های ایران است. فعالیت‌ و آثار این گروه در اولین نمایشگاه ماه تونز در شهریور ۱۴۰۱ رونمایی شد.

زهرا: ما در نمایشگاه نقاشان نوگرا مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنرمندان را گرد هم آوردیم که آثار این نمایشگاه در نوع خود شامل بهترین سبک‌های هنری بودند. معمولا هر وقت صحبت از نمایشگاه می‌شود، اسم نقاشان به ذهن می‌رسد، در حالی که ما نمایشگاه تخصصی تصویرسازی را در بهار هر سال با عنوان “ماه بهشت” با موضوعات مختلف برگزار می‌کنیم که یکی از مزایای این نمایشگاه، ایجاد فرصتی برای جمع شدن و تعامل تعداد زیادی از تصویرگران استان البرز است، در حالی که پیش از این چنین بستری فراهم نبود.

اطلاع‌رسانی فراخوان‌ها معمولا برای حضور در نمایشگاه به چه صورت است؟

زهرا: مهمترین روش، استفاده از بستر فضای مجازی مانند صفحه اینستاگرام، سایت، کانال تلگرام، نشریات، روزنامه‌های استان البرز و سایت‌های تجسمی است.

مستانه: البته تا حد زیادی این کار به صورت شخصی نیز انجام می‌شود. برای مثال، هنرمندان اطلاعات نمایشگاه را در صفحه مجازی خود به اشتراک می‌گذارند و از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود.

در خصوص “دپارتمان کودک و نوجوان” گالری ماه زاد (ماه کیدز) توضیح دهید. در این بخش تاکنون چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟

زهرا: من عمدتا به کار تصویرگری کتاب و نشریات کودک و نوجوان مشغول بوده‌ام و به همین دلیل ارتباط خوبی با این گروه سنی دارم. در ادامه به عنوان مسئول شورای کودک و نوجوان انجمن هنرهای تجسمی استان البرز به فعالیت خود ادامه دادم. هیجان، اشتیاق و مهمتر از همه، صداقتی که در هنرمندان کودک و نوجوان مشاهده می‌شود، بسیار جذاب و انرژی‌بخش است، بر این اساس از همان زمان که گالری ماه زاد شکل گرفت، برگزاری نمایشگاه‌های حضوری و آنلاین کودک و نوجوان از برنامه‌های مهم ما بود. حجم بالای فعالیت بخش کودک و نوجوان فضای خاص خود را می‌طلبید. شایان ذکر است، در بخش دپارتمان کودک و نوجوان، عمده فعالیت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود تا تمام کودکان ایرانی از شهرهای مختلف از آن بهره‌مند شوند. از طرفی، به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و ارتباط با دیگر کشورها عنوان “ماه کیدز” انتخاب شد تا فعالیت‌های آن بیشتر درک شود. در دپارتمان کودک و نوجوان هر هفته رزومه و آثار یکی از هنرمندان کودک و نوجوان معرفی می‌شود. به اعتقاد من، بسیاری از مفاهیم و مهارت‌ها مانند آداب و رسوم گالری‌گَردی، چگونگی جمع‌آوری رزومه، مستندسازی آثار و… را باید از دوران کودکی در افراد شکل داد.

زهرا فاطمی

هم‌اکنون میزان استقبال افراد جامعه از آثار هنری چگونه است؟

مستانه: بازدید از نمایشگاه‌های هنری صرفا برای هنرمندان نیست و جامعه هدف شامل عموم مردم می‌شود. در کشور ما، چرخه اقتصادی هنر به ویژه در رابطه با آثار هنری گران‌قیمت به گروه خاص و افراد مرفه اختصاص پیدا کرده و در سبد زندگی مردم عادی نیست. به نظرم، برای رونق این چرخه و وارد کردن هنر در زندگی مردم، تخصیص یارانه خرید آثار هنری می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.

زهرا: من هم بر این باور هستم که حمایت‌هایی مثل خرید آثار هنرمندان و استفاده از آن‌ها در فضای ادارات و ارگان‌های دولتی، می‌تواند به اقتصاد هنر رونق ببخشد.

شما در نمایشگاه‌های خارجی هم حضور داشته‌اید. شرکت در این رویدادها چه تاثیری بر معرفی فعالیت شما داشته است؟

زهرا: در سال گذشته همکاری در برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در نتا آرت گالری ترکیه، به کیوریتوری آقای فرج‌اله عطابکی، نمایشگاه هنرهای تجسمی هنرمندان کودک و نوجوان با موسسه Tajashree Creations هندوستان و گروه هنری رونیسا تجربه موفقی در کارنامه فعالیت‌های بین‌المللی ما محسوب می‌شود.

مستانه: برگزاری این نمایشگاه‌ها علاوه بر ایجاد فضایی برای تعامل هنرمندان کشورهای مختلف با زبان مشترک هنر می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های اقتصادی هنرمندان در خارج از کشور باشد.

شرایط ورود بانوان به دنیای هنر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

زهرا: بودن هنر در زندگی همه افراد، به‌طور مضاعف برای بانوان که وجودشان سرشار از هنر و احساس زندگی است، حس خوب و مثبتی دارد. ورود به این دنیا و ماندن در آن مانند بسیاری از فعالیت‌های دیگر برای بانوان با چالش‌های بیشتری همراه است.

انتهای پیام/

مستانه فاطمی
زهرا فاطمی

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات