جزئیات مهم درمورد گواهی سپرده نفت خام

گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی ۲۱ اسفند سال گذشته افتتاح و معاملات آن از ۲۲ اسفند سال گذشته آغاز شد؛ فرایندی که همچنان ادامه دارد و دارای جزئیات مهمی است.

به گزارش دنیای سرمایه گذاری آنلاین به نقل از ایسنا، گواهی سپرده نفت خام در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۴ معامله می‌شود و دوره معاملاتی آن ۳۶ ماهه است. حداقل خرید این گواهی ۱۰۰۰ بشکه و هزینه انبارداری آن تا ۱۸ ماه با نرخ صفر محاسبه می‌شود. این گواهی تا ۲۰ درصد تخفیف حجمی دارد و استاندارد تحویل آن بسته به نوع کشتی، ۷۰۰ هزار، یک میلیون و دو میلیون بشکه است. نحوه انجام معاملات حراج پیوسته بوده و نوسان قیمت آن نامحدود است. همچنین محدودیت سقف دارایی ندارد. واحد وزنی بشکه، سفارش‌گذاری ارزی است و تسویه به صورت ریالی با نرخ ETS انجام می‌شود.

همچنین روزهای معاملاتی گواهی سپرده میعانات گازی دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هر هفته و ساعات معاملاتی نیز از ۱۰:۴۵ تا ۱۴ و دوره معاملاتی ۳۶ ماهه است. حداقل خرید ۵۰۰ بشکه است و هزینه انبارداری تا ۱۸ ماه با نرخ صفر محاسبه می‌شود. تخفیف حجمی تا دو درصد و استاندارد تحویل نیز ۳۰۰ بشکه است. نحوه انجام معاملات حراج پیوسته، نوسان قیمت نامحدود و واحد وزنی نیز بشکه است.

در ادامه به چند سوال مهم درمورد این گواهی سپرده نفت خام پاسخ داده شده است:

گواهی سپرده نفت خام چقدر کارمزد دارد؟

مثل همه انواع گواهی‌های سپرده کالایی، گواهی سپرده نفت خام نیز دارای کارمزد قانونی و متعارفی است که به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و دارای سقف مشخصی است.

فرق گواهی سپرده نفت خام با اوراق سلف نفتی چیست؟

نخست آنکه اوراق سلف هم زمان دارای اختیار معامله هستند و دارندگان اوراق در صورت متضرر شدن بابت افت قیمت نفت می‌توانند با سود فروش از معامله خارج شوند. دوم آنکه قابلیت راه اندازی بازار قراردادهای آتی نفت خام به پشتوانه گواهی سپرده نفت وجود دارد. سوم آنکه خریداران گواهی سپرده نفت خام همه اشخاص حقوقی می‌توانند باشند. چهارم آنکه گواهی سپرده نفت خام فاقد سود ثابت تضمینی است.

آیا گواهی سپرده نفت خام دارای سود تضمینی و هزینه تامین مالی است؟

خیر، زیرا گواهی سپرده نفت خام اوراق بدهی نیست و از نوع اوراق بهادار مبتنی بر کالا است، پس دارای سود تضمینی و هزینه تامین مالی نیست.

چقدر نفت قرار است با صدور گواهی سپرده نفت خام عرضه شود؟

۳۶ میلیون گواهی سپرده نفت خام (معادل ۳۶ میلیون بشکه نفت خام) و ۳۶ میلیون گواهی سپرده میعانات گازی (معادل ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی)

تحویل نفت گواهی سپرده نفت خام چگونه خواهد بود؟

شرایط تحویل در اطلاعیه گشایش انبار ارائه شده است.

درآمد حاصل از فروش این گواهی‌ها چگونه و کجا هزینه خواهد شد؟

تمامی وجوه حاصل از فروش گواهی سپرده نفت خام به حساب شرکت ملی نفت واریز می‌شود و مطابق عملیات رایج واحد مالی شرکت ملی نفت ایران تسهیم خواهد شد. سفارش گیری و قیمت گذاری این گواهی به صورت ارزش بوده و در گام نخست دریافت و تسویه وجه آن به صورت ریالی خواهد بود.

تصویه حساب به چه صورت است؟

شرکت سپرده گذاری مرکزی، عملیات پایاپای گواهی سپرده حامل‌های انرژی و تسویه وجوه ناشی از معاملات و انتقال مالکیت گواهی سپرده حامل‌های انرژی را بر عهده دارد.

روز تسویه برای معاملات گواهی سپرده حامل‌های انرژی دو روز کاری پس از انجام معامله خواهد بود.

هزینه‌های انبارداری نفتی که پشتوانه گواهی سپرده نفت خام قرار می‌گیرد برعهده کیست و چقدر است؟

هزینه انبارداری برای طول دوره معاملاتی ۳۶ ماهه برابر با دو درصد ارزش روز گواهی است. خرید و فروش گواهی طی بازه زمانی ۱۸ ماهه نخست معاف از پرداخت هزینه انبارداری است در صورت خرید گواهی در بازه زمانی ۱۸ ماهه نخست و یا در بازه زمانی ۱۸ ماهه دوم و فروش در بازه زمانی ۱۸ ماهه دوم مشمول هزینه انبارداری به میزان مدت زمان مالکیت بر گواهی تقسیم بر طول دوره ۳۶ ماهه ضربدر دو درصد  ارزش روز اوراق خواهد شد.

 

آیا برای کاهش ریسکی که از نوسانات قیمت جهانی نفت متوجه معامله‌گران می‌شود تدبیری صورت گرفته است؟

بله برای قیمت‌ها از بازارگردان استفاده خواهد شد. همچنین قرار است در مراحل بعدی صندوق‌های کالایی حامل‌های انرژی برای گواهی سرده نفت خام راه‌اندازی شود این صندوق‌ها واسطه‌ای هستند برای کاهش ریسک معاملات.

در موعد سررسید تحویل تکلیف گواهی‌های سپرده نفت خام باقی‌مانده در دست اشخاص چه می‌شود؟

آن میزان از گواهی‌های سپرده نفت خام باقی‌مانده در دست اشخاصی که تعدادشان به حد نصاب تحویل نرسیده است پس از پایان اعتباراتشان با کسر هزینه‌های مربوط به غلتاندن آنها به یک نماد جدید تمدید خواهند شد.

دوره معاملاتی گواهی سپرده نفت خام چقدر است؟

دوره معاملاتی این اوراق ۳۶ ماه پس از اولین روز عرضه در بورس انرژی خواهد بود.

معاملات گواهی سپرده نفت خام ریالی است یا دلاری؟

محاسبه قیمت گواهی سپرده نفت خام سبک به صورت ارزی و تسویه آن به صورت ریالی انجام می‌شود.

آیا گواهی سپرده نفت خام تعهدی برای دولت‌های بعدی ایجاد می‌کند؟

خیر با توجه به این‌که گواهی سپرده نفت خام منجر به تحویل ۱۰۰ درصدی نفت خام می‌شود هزینه جدیدی برای دولت ایجاد نمی‌کند و تعهدی برای دولت بعدی نیز به وجود نمی‌آورد.

سرمایه‌ گذار خارجی چگونه می‌تواند از گواهی سپرده نفت خام استفاده کند؟

خرید گواهی برای اشخاص داخلی و خارجی دارای کد معاملاتی مجاز است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات