مدیرعامل شرکت چسب وابر تهران تاکیدکرد

جهش صنعت قطعه سازی و خودروی ایران با ورود سرمایه گـذاران خـارجی

شــرکت چسب و ابر تهران در چه ســالی و با چه هدفی
شروع به کار کرد؟
این شــرکت با هدف تولید قطعات فوم و اسفنج مورد نیاز لوازم خانگی
در ســال ۱۳۶۸ تاسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۷۱ به تولید قطعات
مورد نیاز صنعت خودروسازی روی آورد و نخستین قرارداد را با شرکت
ســازه گستر سایپا منعقد کرد. شرکت چسب و ابر تهران در سال ۱۳۷۴
نیز همزمان با تاسیس ســاپکو، جزو اولین شرکتهای طرف قرارداد
با آن بود و از آن زمان تاکنون با شــرکتهای مختلف خودروسازی از
جمله ساپکو، سازه گستر، کرمان موتور، گروه بهمن و همچنین صنایع
خودروســازی بزرگ مثل ایران کاوه، سایپا دیزل، ایرانخودرو، شهاب
خودرو و… همکاری دارد. در سالهای ابتدایی تعداد ۲۸۰ نفر در شرکت
چسب و ابر تهران مشغول به کار بودند، اما پس از توقف فعالیت شرکت
چسب و ابر تهران طی یک دوره ۵ ساله این تعداد به ۴۸ نفر رسید. شایان
ذکر است، تمام نیروهای شرکت موظف به گذراندن دورههای آموزشی
و کارورزی ایمنی و لجســتیک هستند و با الزامات کیفی شرکتهای
ساپکو و سازه گستر نیز آشنا میشــوند. همانطور که اشاره شد، یکی
از فعالیتهای مهم شرکت چسب و ابر تهران، تامین قطعات مورد نیاز
شــرکتهای لوازمخانگی مثل یخچال فریزر، اجاق گاز، ســینک و…
اســت. البته در کنار آن محصوالت دیگری مثل چسبهای مصرفی
و نوارچســبهای آلومینیومی نیز تولید میکنیم که عمدتا در بازار افتر
مارکت به فروش میرسد.
چه میزان از تجهیزات مورد استفاده این شرکت وارداتی
است؟
به غیر از تعداد محدودی ماشینآالت که در داخل کشور تولید میشود،
اکثر تجهیزات مورد اســتفاده شرکت چسب و ابر تهران وارداتی است.
از آنجایی که از ۶ سال گذشــته تاکنون سرمایهگذاری جدیدی در این
شرکت شکل نگرفته و از طرفی، روند واردات با مشکالت خاصی روبهرو
میباشد، تجهیزات و ماشینآالت جدیدی نیز به این شرکت وارد نشده
اســت. با این حال بر اساس برنامههای توسعهای و اهداف تعیینشده،
فرآیند تولید ادامه خواهد داشت.
قیمت مواد اولیه مورد نیاز شــرکت تا چه اندازه افزایش
داشته است؟
بهرغم ثبات حدودی نرخ ارز، امســال با تغییرات حدود ۴۰ درصدی در
قیمت مواد اولیه محصوالت پتروشیمی مواجه شدیم که دلیل اصلی آن
افزایش جهانی قیمت نفت بود. با این اوصاف در سال گذشته نسبت به
سال ۱۳۹۸ شاهد رشد ۱۰۰ درصدی فروش شرکت چسب و ابر تهران
بودیم و برای سال جاری نیز در نظر داریم تا سرمایهگذاریهای پایهای
را به منظور ساخت قالب قطعات جدید پس از اخذ تاییدیه آن انجام دهیم.
قابل ذکر اســت، یکی از مهمترین برنامههای این شــرکت، تمرکز بر
انجام کارهای زیربنایی برای اخذ سیستمهای کیفی شامل ایزو IATF
و رعایت الزامات خودروسازان است که به افزایش کیفیت، بهرهوری و
رشد میزان فروش محصوالت شرکت منجر خواهد شد.
ســاالنه چه میزان از قطعات مورد نیاز خودروســازان را
تولید میکنید

در ســال ۱۳۹۹ ،حدود ۶۰۰ هزار قطعه عایق داخل درب خودروی پژو
پارس و ۲۰۰ هزار قطعه خودروی ۲۰۶ در شرکت چسب و ابر تهران تولید
شــد. برای ســال جاری نیز در نظر داریم به میزان ۸۰۰ هزار عدد از این
قطعات را برای خودروی پــارس و ۴۰۰ هزار قطعه هم برای خودروی
۲۰۶ تولیــد کنیم. همچنین تولید عایقهای داخــل درب خودروهای
سمند، دنا پالس، سورن و تیبا هم جزو برنامههای شرکت است.
عــدم دریافت بــه موقع مطالبــات قطعهســازان از
خودروسازان چه مشکالتی را به وجود آورده است؟
صنعت قطعهسازی با توجه به مشــکالت عدیده خودروسازان به ویژه
در شــرایط تحریمی کنونی، خود را بــرای مواجهه با انواع نامالیمات و
بدقولیهای این صنعت شامل تاخیر در پرداخت مطالبات و عدم پایبندی
به تعهدات آماده کرده است. از اینرو معموال قطعهسازانی که در انتظار
دریافت به موقع پول از خودروسازان نیســتند و سطح انتظارات خود را
با شــرایط آنان هماهنگ میکنند، با مشکل جدی مواجه نمیشوند. از
ســوی دیگر، اگرچه بدعهدی خودروســازان، صنعت قطعهسازی را تا
حدود زیادی در تامین نقدینگی مورد نیاز دچار چالشهایی کرده، اما این
موضوع موجب توقف فعالیت این صنعت نشده است.
محصوالت تولیدی شــرکت چســب و ابر تهران به چه
کشورهایی صادر میشود؟
اکثر مشــتریان ما کشورهای همســایه مانند عراق، آذربایجان، اقلیم
کردستان و… هســتند. عالوه بر این، بسیاری از شرکتهای بازرگانی
نیز محصوالت این شــرکت را به منظور عرضه بــه بازارهای خارجی
خریداری و به عنوان واسطه به شرکتهای دیگر عرضه میکنند.
به عنوان یک قطعهســاز، آیا با سیستم فروش خودرو از
طریق قرعهکشی موافق هستید؟
این شیوه بسیار عجیب و منحصر به فرد است و در دیگر کشورهای دنیا
ُبرم خودروسازان و همچنین تقاضای
ســابقه ندارد، اما با توجه به نیاز م
بازار برای خــودرو، به صورت موقتی به کار گرفته میشــود. به اعتقاد
بنده، اگر در دوران پسابرجام، درهای کشور به روی واردات باز شود و به
سازمان تجارت جهانی ملحق شویم، این شیوه جای خود را به روشهای
منطقیتری خواهد داد و با توجه به ضرورت همگامی خودروســازان به
شیوههای فروش جهانی، وضعیت فروش خودرو نیز بهبود خواهد یافت.
با توجه به روی کار آمدن دولت جدید، انجمن همگن قطعه
سازان خودرو کشور چه چشــماندازی برای این صنعت
متصور است؟
لیســت انتظارات اعضــای انجمن از رئیــس جمهور جدیــد قبل از
انتخابات اعالم شده که از مهمترین آن میتوان به اتخاذ سیاستهای
ضرباالجلی در صنعت خودرو، آزادســازی قیمتها و حذف واسطهها
اشــاره کرد. در حال حاضر ۴۰ درصد مابهالتفاوت قیمت خودرو به جیب
دالالن می ُ رود و تزریق ســرمایه به صنعت خودرو بسیار کند است. به
نظرم، اگر دولت راهکار مشــخصی برای حل این مساله تا سال ۱۴۰۴
نداشته باشد، امکان افزایش تولید بر اساس سند چشمانداز وجود نخواهد
داشت. با این حال دولت جدید میتواند با تکیه بر اقداماتی مانند پرداخت
تســهیالت ارزان به قطعهســازان و اعطای امکانــات مالی به صنعت
خودروسازی، مشــکل تامین مالی آنها را حل کند تا به تبع آن، میزان
تولید شرکتهای قطعهساز نیز افزایش یابد.
در حال حاضر قیمت خودرویی مانند ۲۰۷ به دلیل رانتجویی دالالن
و تحریم و عدم آمادگی شــرکتها برای دور زدن آن، به بیش از ۴۰۰
میلیون رســیده و با نرخهای قبلی بسیار فاصله گرفته است. بر همین
اساس در ســال ۱۳۹۷ با افت تولید روبهرو شدیم و خودروسازان برای
عرضه خودرو با توجه به افزایش تقاضا، به سمت قرعهکشی روی آوردند
که این موضوع باعث شکلگیری بازار سیاه خودرو شد. از سوی دیگر،
شورای رقابت نیز طی یک سال گذشته با تعیین قیمتهای غیرمنطقی
مشکالتی را برای خودروسازان ایجاد کرده که عمال نفسی برای آنان
باقی نگذاشته است. به عنوان مثال، این شورا انتظار دارد که خودروساز
بــا وجود هزینههای ســنگین، قیمت ۶ هــزار دالری برای خودروی
تولیدی خود تعیین کند، در حالی که چنین خودرویی در دنیا عمال وجود
ندارد و اگر هم باشد، قابلیت عرضه به صورت تجاری و گسترده ندارد.
عالوه بر این، قیمت خودرو در دیگر کشورها معموال به دلیل نبود تورم
با افزایش چندانی روبهرو نمیشــود و با وجود اضافه شدن آپشنهای
جدیــد به خودروهایی مانند تویوتا نرخ آن ثابت میماند. متاســفانه در
کشور ما خودرو به عنوان کاالی سرمایهای شناخته میشود و به همین
دلیل قیمتگذاری آن کامال کاذب اســت، اما اگر ســرمایه در گردش
صنعت قطعهسازی و خودروسازی ارزان باشد، قیمت نهایی خودرو نیز
کاهش خواهد یافت.
و سخن آخر…
صنعت خودروسازی کشور نیاز به سرمایهگذاری خارجی دارد و قطعا این
امر با باز شدن گرههای سیاســی و درهای تجارت آزاد جهانی به روی
کشور محقق خواهد شد که در چنین شــرایطی شاهد رونق و جهش
چشمگیری در حوزه تولید خودرو خواهیم بود که نمونه بارز آن، پیشرفت
صنعت خودرو در سال ۱۳۸۰ و فاصله گرفتن آن از خودروهای قدیمی
و فرسوده بود، اما تحریمهای ظالمانه این روند را در سال ۱۳۹۲ متوقف
کــرد و از آن پس، خرید خــودرو برای مردم به یک آرزو تبدیل شــد.
امیدواریم با محقق شــدن برجــام و تغییرات صنعت خودرو، شــاهد
تحوالت مثبت آن باشیم و در این عرصه پا به پای کشورهای پیشرفته
حرکت کنیم.

 

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات