سبزپوشی زمستانی بورس

جهش های امیدوار کننده شاخص

صعود شاخص کل که از اواسط هفته گذشته آغاز شده بود، این هفته نیز ادامه یافت و معامله گران هفته پربازدهی را آغاز کردند.

صعود شاخص کل که از اواسط هفته گذشته آغاز شده بود، این هفته نیز ادامه یافت و معامله گران هفته پربازدهی را آغاز کردند. کمتر کسی در ابتدای این هفته انتظار داشت که در روز نخست کاری و پس از پایان تعطیلات، بورس قرمزپوش شود و شاخص سقوط کند. به همین دلیل وقتی شاخص کل بورس تهران بیش از هشت هزار واحد رشد کرد، هیچ کس شگفت زده نشد.
به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات یکشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه با هشت هزار و ۶۱۰ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۳۳ هزار واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز با هزار و ۹۴۱ واحد افزایش به ۴۷۶ هزار و ۷۲۱ واحد و شاخص قیمت با هزار و ۱۵۱ واحد رشد به ۲۸۲ هزار و ۷۶۱ واحد رسید. در این روز و در معاملات بورس تهران، بیش از هفت میلیارد و ۵۳۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال معامله شد.
اما شروع اسفند ماه و در حالی که کمتر از ده روز پیش زمستان تمام قد به تهرانی ها خودنمایی کرده بود، با کولاک شدید در بورس همراه شد و شاخص کل بیش از ۶۰ هزار واحد رشد کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دوشنبه، یکم اسفندماه با ۶۰ هزار و ۸۹۷ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن هم با ۱۶ هزار و ۴۴۲ واحد افزایش به ۴۹۳ هزار و ۱۶۱ واحد و شاخص قیمت با ۹هزار و ۷۴۹ واحد رشد به ۲۹۲ هزار و ۴۱۰ واحد رسید. در این روز و در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۲ میلیارد و ۵۴۷ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۴ هزار و ۱۹ میلیارد ریال معامله شد.
ادامه کولاک شاخص در بورس
رشد شتابان شاخص بورس برای دومین روز متوالی هم ادامه داد و در روزهای آفتابی و نه چندان سرد اسفندماه تهران، شاخص نشان داد که از حرکت باز نخواهد ایستاد. به این ترتیب شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات سه‌شنبه، دوم اسفندماه هم با ۶۵ هزار و ۱۵۴ واحد افزایش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۹ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن نیز با ۱۳ هزار و ۹۱۹ واحد افزایش به ۵۰۷ هزار و ۷۴ واحد و شاخص قیمت با هشت هزار و ۲۵۳ واحد رشد به ۳۰۰ هزار و ۶۶۰ واحد رسید. در این روز و معاملات بورس تهران، بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۹۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۸ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال معامله شد.
اما این دو جهش قابل توجه برای روز سوم تکرار نشد و امروز چهارشنبه، سوم اسفندماه، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات با ۲ هزار و ۸۱۶ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۶۵۶ هزار واحدی ایستاد. علاوه بر این شاخص هم‌وزن با سه هزار و ۸۷۱ واحد کاهش به ۵۰۳ هزار و ۲۰۲ واحد و شاخص قیمت با ۲هزار و ۲۹۵ واحد افت به ۲۹۸ هزار و ۳۵۹ واحد رسید. امروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۱۳ میلیارد و ۴۹۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۸۴ هزار و ۵۶ میلیارد ریال معامله شد.
اکنون ناظران و معامله گران ارشد بر این باورند که بورس تهران احتمالا روزهای پایانی سال را با سبزپوشی به پایان خواهد برد و به ویژه اگر تمهید اندیشیده شده برای ساماندهی نرخ ارز کارکرد قابل قبولی داشته باشد، آن گاه انتظار برای رشد آرام و مطمئن شاخص کل بورس تهران بیشتر خواهد شد.

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات