خروج بیش از ۶۳ هزار میلیارد تومان سرمایه از بورس طی یکسال/ چرا وعده‌های بورسی دولت سیزدهم محقق نشد؟

فراموش نخواهیم کرد که یکی از مهمترین شعارهای دولت سیزدهم حمایت از بازار سرمایه و تشویق آحاد مردم ایران برای سرمایه‌گذاری در بورس است. طی یکسال اخیر که از عمر دولت سیزدهم می گذرد نه تنها شاهد حمایتی از بورس نبوده‌ایم، بلکه شاخص بورس پس رشد قابل ملاحظه هم اکنون در مسیر نزولی قرار گرفته که وقوع این اتفاق موجب شده است تا خروج سهامداران حقیقی از بازار سرمایه شدت بیشتری بگیرد.

به‌گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی دنیای سرمایه‌گذاری آنلاین؛ در پایان معاملات روز ۱۲ مرداد سال گذشته، شاخص در محدوده یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد قرار داشت و در روز ۱۲ مرداد سال جاری شاخص به رقم یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسید. شاخص کل در این دوره یک ساله، ۲ درصد رشد کرده و شاخص هم وزن ۴.۷ درصد نزول کرده است.

آمارهای حقیقی از بورس حاکی از آن است که بازار سرمایه در یکسال گذشته درجا زده است به طوری که در ۲۴۰ روز کاری از ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ تا ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۳ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان سرمایه از بورس خارج شده است.

با توجه به اینکه بازار سرمایه در ایران نوپاست و برای اینکه شاهد سفته‌بازی و دلالی در بازارهای موازی اقتصادی همچون ارز و مسکن نباشیم، هدایت سرمایه سرگردان مردم به بازار سرمایه ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما، گویی دولت سیزدهم در تحقق این امر موفق نبوده است.

سوال بزرگی که مطرح می‌شود اینجاست که به راستی راهکار درست برای رونق بازار سرمایه و از آن مهمتر، اثر مثبت این بازار بر تولید ملی چیست؟ چرا شعارهای دولت‌های مختلف به منظور حمایت از بازار سر‌مایه در حد حرف باقی می‌ماند؟

انتهای‌پیام/

پایان پیام./

به این مطلب امتیاز دهید.
تبلیغات